سالار ترازی سرپرست انیماتورهای سریال انیمیشن چل پله زیر زمین به کارگردانی و تهیهکنندگی علیرضا طاهری که این روزها از شبکه نهال در حال پخش است، در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، بیان کرد: علاقه بسیار زیادی به ساخت فیلم و انیمیشن داشتم و از طریق کلاسهای آموزشی و دوره حرفهای آموزش انیمیشن با استودیو قاف آشنا شدم. بعد از گذراندن دورههای مختلف، به صورت کارآموز و سپس به عنوان انیماتور همکاری من با استودیو قاف ادامه داشت و پس از پنج سال همکاری به عنوان مدیر تولید در چند پروژه اخیر استودیو قاف افتخار داشتم با علیرضا طاهری همکاری داشته باشم.
وی در پاسخ به این پرسش که چه عواملی موجب شد به پروژه چل پله زیر زمین بپیوندد، مطرح کرد: تجربهای که در پروژههای قبلی انیمیشن به عنوان انیماتور و همچنین مدیر تولید داشتم، باعث شد تا اعتماد به من در استودیو قاف بیشتر شود. استودیو قاف تیم صمیمی و بانظمی دارد که سالهاست در کنار هم کار میکنیم و خوشحالم که از زمان رویداد رویازی با پروژه چل پله زیر زمین همراه بودم.
سرپرست انیماتورهای چل پله زیر زمین ادامه داد: در استودیو قاف آموزش و یادگیری یک چرخه بیپایان است و ما هر روز چالشهای جدیدی در کار داریم که توسط تیم و با رهبری علیرضا طاهری حل میشود. در حقیقت در بسیاری موارد که تصمیمگیری سخت میشود و به مشکل برمیخوریم، ایشان راهنمایی و بقیه انجام کار را به خود تیم واگذار میکنند؛ درست مانند یک راهنمای سفر که به مسافران راه را نشان میدهد و همه به یک قله صعود میکنند.
ترازی با بیان اینکه چل پله زیر زمین هشتمین تجربه حرفهای من در حوزه ساخت انیمیشن محسوب میشود، گفت: این پروژه انیمیشن به دلیل آنکه از ابتدا و از زمان ایدهپردازی و رویداد پرتاب یا به اصطلاح حرفهای پیچ انیمیشن همراه بودم، بسیار جذاب و آموزنده بود.
بعضی شخصیتهای سریال انیمیشن «چل پله زیر زمین» به لحاظ فیزیک و اندام تجربه کاملا منحصر به فردی بودند که مشابه آن را قبلا نداشتیم
وی درباره چالشهای کار خود در این سریال پویانمایی عنوان کرد: همه پروژههای انیمیشن همیشه با چالشهای مختلفی همراه هستند که به جذابیت پروژه اضافه میکند. بعضی شخصیتهای سریال انیمیشن «چل پله زیر زمین» به لحاظ فیزیک و اندام تجربه کاملا منحصر به فردی بودند که مشابه آن را قبلا نداشتیم. همچنین شخصیتهایی مانند «گردوله» یا «بادکنک» نیازمند متحرکسازی متفاوتی بودند که ابتدا به مشکل خوردیم و سپس با راهنمایی کارگردان این مشکل حل شد.
سرپرست انیماتورهای سریال «چل پله زیر زمین» با اشاره به اینکه خط مشی اصلی متحرکسازی و همچنین نوع استایل انیمیت توسط کارگردان به مدیر تولید و سرپرست انیمیتورها ارایه میشود، اظهار کرد: سرپرست انیماتورها باید به خوبی آن را به تیم تولید که شامل انیماتورها میشود، انتقال دهد و این خط مشی را در طول پروژه با کیفیت حفظ، اجرا و کنترل کند. تیم انیماتورهای قاف شامل یک تیم مستقر در استودیو و چندین انیماتور در شهرهای دیگر است. تیم مستقر در استودیو هر روز جلسات کوتاهی را بین کار دارند و سوالات و وظایف بررسی میشود. تیم دورکاری هم از طریق اینترنت با تیم مستقر در ارتباط هستند و تعامل و رفت و برگشتها به صورت غیرحضوری صورت میگیرد.
ترازی معتقدست مهمترین ویژگی «چل پله زیر زمین» منحصربهفرد بودن شخصیتهای این انیمیشن از لحاظ شخصیتپردازی و فرم است که شاید در انیمیشنهای دیگر مخاطب هیچوقت مشابه آن را ندیده باشد. از سوی دیگر داستانها نیز آموزنده و در عین حال سرگرمکننده هستند و میتوان آن را به مخاطب توصیه کرد.