تهران- ایرنا- مدیر کل دفتر امور بین‌الملل وزارت ورزش و جوانان، ورزش را بازوی قدرتمند توسعه دیپلماسی دانست و گفت: یکی دیگر از اتفاقات شیرین رقم خورده در سال ۱۴۰۱، امضای تفاهم‌نامه با روسیه در راستای توسعه دیپلماسی ورزشی بود.

محمدحسن تقی‌زاده مدیر کل دفتر امور بین‌الملل وزارت ورزش و جوانان در گفت‌وگو با ایرنا، اهم فعالیت‌های این دفتر کل در سال ۱۴۰۱ را تشریح کرد و گفت: سال ۱۴۰۱ سال پرترافیکی برای ورزش ایران در حوزه بین المللی بود و میزبانی‌های بسیار خوبی کسب کردیم.

وی با اشاره به برگزاری جام جهانی فوتبال در سال گذشته افزود: بزرگ‌ترین رویداد ورزشی سال ۱۴۰۱، برگزاری جام جهانی فوتبال قطر بود. برنامه‌ریزی‌های برای حضور تیم ملی فوتبال کشورمان در این رویداد مهم ورزشی، از سال ۱۴۰۰ آغاز و در ابتدای سال ۱۴۰۱ برنامه‌ها به‌صورت جدی‌تری دنبال شد و خداراشکر نتایج آن را در جریان جام جهانی دیدیم.

تقی‌زاده ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ برای نخستین بار بخش روابط بین‌الملل فدراسیون‌ها را با تشکیل چند سمپوزیوم گرد هم جمع کردیم و نتایج این کار را در مسابقات بین‌المللی نوروز دیدیم. با راه‌اندازی مسابقات بین‌المللی نوروز، جامعه جهانی متوجه ظرفیت بانوان ورزشکار ایران و جایگاه آن‌ها در کشورمان شد. نکته جالب این مسابقات این بود که ورزشکاران خارجی حاضر در ایران متوجه دروغ بودن تبلیغات منفی علیه کشورمان شده و با ظرفیت‌های ورزشی ایران آشنا شدند. برای نخستین بار بود که طی این مسابقات حدود ۲۰ کشور جهان بانوان ورزشکار خود را جهت شرکت در چنین رویدادی که ویژه بانوان بود به جمهوری اسلامی ایران اعزام می‌کردند که در نوع خود بی‌نظیر است.

توسعه مراودات ورزشی ایران با روسیه مهم است

مدیر کل دفتر امور بین‌الملل وزارت ورزش و جوانان امضای تفاهم‌نامه با روسیه را یکی دیگر از اقدامات مهم ورزش کشور در سال گذشته خواند و افزود: یکی دیگر از اتفاقات خوب رقم خورده در سال گذشته، امضای تفاهم‌نامه با کشور روسیه در راستای توسعه دیپلماسی ورزشی بود که طی آن برای نخستین بار در تاریخ ورزش ایران، وزیر ورزش روسیه که از جایگاه بین‌المللی بالایی در ورزش دنیا هم برخوردار است، به کشورمان آمد تا تفاهم‌نامه اجرایی بین دو کشور به امضا برسد. از محورهای مهم این تفاهم‌نامه اجرایی می‌توان به تبادل مربی، دانش فنی و علمی، شرکت در دوره‌های آنتی‌دوپینگ، برگزاری اردوهای مشترک و تمرینی اشاره کرد. همان‌طور که می‌دانید روسیه به لحاظ دانش ورزشی و کیفیت مدال‌های کسب شده در المپیک، در رده برترین کشورها است و به همین دلیل برای‌مان بسیار با اهمیت بود که مراودات ورزشی خود را با این کشور توسعه دهیم.

تشریح ماجرای عدم صدور روادید روسیه برای ناشنوایان

وی در واکنش به عدم صدور روادید روسیه برای چند فوتبالیست ناشنوا گفت: در راستای عدم صدور روادید نه تنها با روسیه بلکه بعضا با برخی کشورهای دیگر هم به مشکلاتی برمی‌خوریم که این مشکلات اساسا به ناآشنایی ‌نسبت به پروتکل‌های خاص روادید هر کشور برمی‌گردد. امسال در سمپوزیوم‌هایی که با حضور بخش روابط بین‌الملل فدراسیون‌ها برگزار کردیم، تا حد زیادی مشکل صدور روادید را حل کردیم. در پروسه صدور روادید، نکات بسیار ریزی وجود دارد که گاهی مورد توجه قرار نمی‌گیرد؛ همچون سایز عکس پاسپورت، کیفیت عکسی که باید در سامانه بارگذاری شود و... در نشست‌هایی که با روابط بین‌الملل فدراسیون‌ها داشتیم این مسائل را گوش‌زد و آخرین ضوابط سفارت‌خانه‌های مختلف را اطلاع رسانی کردیم و هرچه به آخر سال گذشته نزدیک‌تر شدیم، مشکل عدم صدور روادید کم‌رنگتر شد. هر چند در مورد کشورهایی همچون آمریکا انگلیس و کانادا خاطرات تلخی از عدم صدور روادید در ذهن ورزشکاران ما باقی ماند که صرفا به دلایل سیاسی اقدام به این کار کردند.

تفاهم‌نامه ورزشی ایران و جمهوری آذربایجان همچنان پابرجاست

وی همچنین به عقد تفاهم‌نامه بین ورزش ایران با کشورهای کوبا، عمان، چین، ترکیه، تاجیکستان و جمهوری آذربایجان هم اشاره کرد. تقی‌زاده در حالی از عقد تفاهم‌نامه ورزشی بین دو کشور ایران و آذربایجان صحبت کرد. او در این خصوص گفت: درست است که به لحاظ سیاسی یکسری شیطنت‌هایی در منطقه صورت می‌گیرد ولی ما سعی می‌کنیم روابط ورزشی خود را حفظ کنیم. تفاهم‌نامه ورزشی دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان همچنان به قوت خود باقی است. این هم به این دلیل است که دنیای ورزش جدا از سیاست است. البته این بدان معنا نیست که سیاست در ورزش تاثیری ندارد بلکه به این معنی است که ما در جمهوری اسلامی ایران سعی کرده‌ایم که به شعار جدایی ورزش از سیاست در منشور المپیک پایبند باشیم. ولی متاسفانه برخی کشورهای معاند مثل آمریکا، انگلیس و کانادا پایبندی چندانی به این اصل ندارند و نمونه آن را در عدم صدور روادید برای ورزشکاران کشورمان به‌خوبی دیده‌ایم.

تقی‌زاده با یادآوری ماجرای لغو دیدار تدارکاتی فدراسیون فوتبال کانادا با ایران در اوایل سال ۱۴۰۱ ادامه داد: با وجود عقد قرارداد رسمی برای برگزاری بازی دوستانه بین ایران و کانادا این کشور اقدام به لغو بازی کرد. به خاطر دارم که سرپرست تیم ملی فوتبال ایران در پرواز ترکیه برای انجام صدور روادید کانادا بود که اعلام شد این بازی لغو شده و جالب این‌جاست که مسئولان این کشور اعلام کردند به دلیل موقعیت ژئوپولتیکی غیرقابل اجتناب‌ این بازی لغو شده و با این کار ادبیاتی جدیدی وارد ورزش کردند که تا قبل از آن اصلا وجود نداشت.

امیدواریم اعزام والیبال به آمریکا بدون مشکل تمام شود

مدیرکل دفتر امور بین‌الملل وزارت ورزش و جوانان در واکنش به میزبانی آمریکا از هفته سوم رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال و شرایط اعزام تیم ملی ایران به کشور میزبان هفته سوم گفت: یکی از بهانه‌های کشورهای معاند برای عدم صدور روادید، دیر اقدام کردن فدراسیون‌های ملی ایران است. به همین خاطر درخصوص کشورهایی که فکر می‌کنیم با آنها دچار دردسر خواهیم شد، حداقل از ۳ الی ۴ ماه قبل از اعزام، اقدام به گرفتن روادید می‌کنیم. در خصوص والیبال هم مجوز شورای برون‌مرزی برای اعزام تیم به آمریکا در اسفندماه سال گذشته صادر شد و از همان موقع هم دوستان درحال برنامه‌ریزی هستند و حتی تیم برای انجام کارهای سفارت به ترکیه رفت. امیدواریم این سفر بدون مشکل تمام شود و تیم ملی والیبال ایران بتواند در آمریکا حضور یابد. البته خود را برای شیطنت‌های آتی آماده کرده‌ایم.

ورزش بازوی قدرتمند توسعه دیپلماسی است

تقی‌زاده گفت: نقطه عطف رویداد جام جهانی قطر در حوزه بین‌الملل خودنمایی ورزش به عنوان بازوی قدرتمند و ابزار مناسبی برای توسعه دیپلماسی بود. کما این‌که همه در جام جهانی قطر دیدند که ورزش چطور می‌تواند به توسعه دیپلماسی بین کشورها کمک کند.