اصفهان- ایرنا - مدیر دفتر حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: پُر شدن ۸۷۷ حلقه چاه غیرمجاز در استان در یک سال اخیر، از مصرف غیرقانونی هفت میلیون مترمکعب از آب‌‎های زیر سطحی استان جلوگیری کرد.

به گزارش ایرنا، روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، روز دوشنبه به نقل از محمد خلجی با بیان این که تاکنون هشت هزار و ۸۶۷ حلقه چاه غیرمجاز در استان پُر شده است، تصریح کرد: حجم آب صرفه‌جویی شده ناشی از پُر کردن چاه‌های غیرمجاز استان، ۲۳۳ میلیون مترمکعب برآورد می‌شود.

مدیر دفتر حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای اصفهان، مهمترین اقدام برای مقابله با تداوم اُفت سطح آب‌های زیرزمینی در استان را اجرای پروژه‌های احیا و تعادل‌بخشی سُفره‌های آب زیرزمینی اعلام و اضافه کرد: در استان اصفهان ۱۸ هزار و ۱۰ پروانه بهره‌برداری چاه‌های کشاورزی مُجاز، اصلاح و تعدیل شده که این اقدام کاهش برداشت ۹۷۵ میلیون مترمکعبی از آب‌های زیر زمینی منطقه را بدنبال داشته است.

خلجی با اشاره به دیگر اقدامات صورت گرفته برای حفظ منابع آبی زیرزمینی استان خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۹۲ تاکنون چهار هزار و ۵۶۵ دستگاه و ادوات حفاری غیرمجاز در این دیار توقیف شده است.

وی یادآور شد: پارسال بیش از هزار و ۸۴۷ کنتور حجمی هوشمند الکترومغناطیس بر روی چاه‌های کشاورزی، صنعت و خدمات دولتی در استان نصب شد.

مدیر دفتر حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای اصفهان افزود: در مجموع در هشت سال اخیر، پنج هزار و ۳۰۶ کنتور حجمی هوشمند الکترومغناطیس در استان نصب شده است.

خلجی اظهار داشت: تقویت گروه‌های گشت و بازرسی تحلفات آبی در دستور کار ما قرار دارد و اکنون ۵۳ گروه در سطح دشت های استان با ارائه گزارش‌های به موقع خود از اقدامات غیرقانونی در این حوزه جلوگیری می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در راستای چاره‌اندیشی برای کنترل اُفت و کسری مخازن در آبخوان‌ها، تجهیزات مکان‌یاب(GPS) روی همه دستگاه‌های حفاری استان نصب شده است و نظارت بر این دستگاه‌های حفاری به صورت مستمر انجام می‌شود.

به گزارش ایرنا، حفر چاه های آب در اصفهان بدلیل خشکی زاینده‌رود بشدت افزایش یافته بطوریکه تاکنون افزون بر ۱۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز فعال در این استان شناسایی شده است.