تهران - ایرنا - معاون توسعه حمل و نقل پاک سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران گفت: در حال حاضر، طرح موتور برقی و اسکوتر اشتراکی به صورت آزمایشی و آموزش ترویجی در برخی نقاط شهر مانند اراضی عباس‌آباد، پارک‌ لاله و دریاچه چیتگر اجرا می‌شود و تلاش می‌کنیم تا پایان سال این طرح‌ در کل شهر اجرا شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، کامران اخباری روز دوشنبه در سی و هشتمین جلسه شورای هماهنگی معاونان حمل و نقل و ترافیک شهرداری‌های مناطق ۲۲ گانه افزود: ما در حوزه توسعه حمل و نقل پاک به دنبال استفاده بیشتر شهروندان از «میکرو موبیلیتی‌ها» هستیم که شامل دوچرخه، موتور برقی و اسکوتر است و به موازات آن، توسعه پیاده‌راه‌ها و پیاده‌روی را نیز در دستور کار داریم.

وی با اشاره به اینکه کل سفرهای روزانه شهر تهران، حدود ۲۰ میلیون سفر است که حدود ۲۰ درصد این سفرها زیر ۵ کیلومتر است و تمرکز اصلی ما مدیریت سفرهای کوتاه است که قابلیت انجام با دوچرخه، موتور برقی، اسکوتر و پیاده‌روی را دارند، اظهار کرد: در بررسی اهداف سفرهای کوتاه‌مدت، مشخص شد که ۴۱ درصد این سفرها شغلی، ۲۹ درصد آموزشی، ۱۶ درصد برای خرید و ۱۴ درصد تفریحی هستند، ضمن اینکه ۴۰ درصد این سفرها با خودروی شخصی و مابقی با سایر مُدهای حمل و نقلی انجام می‌شوند.

اخباری با بیان اینکه آموزش در حوزه ترافیک به عنوان تکلیفی مهم شامل دو محور «آموزش شهروندی» و «مشارکت‌های مردمی و امور ترویجی» است، تصریح کرد: آموزش، یکی از سه رکن مثلث مدیریت ترافیک است و نهادینه کردن مفاهیم ایمنی ترافیک و کاهش تصادفات و نیز برگزاری دوره‌ها و برنامه‌های آموزشی و فرهنگی از جمله آموزواره فصلی حرکت از جمله برنامه‌های ما در این حوزه است.

معاون توسعه حمل و نقل پاک و آموزش سازمان حمل و نقل و ترافیک با تأکید بر موضوع آموزش و اهمیت و ضرورت به حداقل رساندن و حذف رفتارهای نادرست ترافیکی با استفاده از فرصت‌های ترویجی و تبلیغی و اجرای برنامه‌های میدانی، خاطرنشان کرد: دست‌یابی به توسعه اجتماعی و فرهنگی با جلب مشارکت‌های مردمی و استفاده از ظرفیت سازمان‌های دولتی و غیردولتی (سمن‌ها) از جمله اهداف و برنامه‌هایی است که در دستور کار داریم.

آب ماندگی تقاطع بزرگراه شهید کاظمی منطقه ۱۹ مرتفع شد

شهردار منطقه ۱۹ از پاسخگویی به درخواست چندین ساله ساکنین محله نعمت آباد در خیابان پوریای ولی درخصوص رفع آب ماندگی با اجرای اقدامات عمرانی در این محدوده خبر داد.

تورج فرهادی افزود: یکی از معضلات ساکنین خیابان پوریای ولی در ناحیه سه پس زدگی و جمع شدن آب های سطحی در هنگام ریزش نزولات آسمانی با توجه به اختلاف سطح بودن این معبر با تقاطع بزرگراه شهید کاظمی بود.

وی ادامه داد: طی بازدید ها و بررسی های انجام شده توسط کارشناسان فنی و عمرانی این معضل شهروندان پس از سال ها با انجام ۱۰۰ متر لوله گذاری دفنی به قطر ۸۰۰ میلی متر طی عملیات ضربتی و شبانه روزی در ایام نوروز مرتفع شد.

با یکصد و پنجاهمین ایستگاه مترو تهران بیشتر آشنا شویم

ایستگاه علامه جعفری نام جدیدترین ایستگاهی است که قرار است به تازگی در خط ۴ متروی تهران به بهره‌برداری برسد. موقعیت جفرافیایی این ایستگاه در بلوار فردوس غرب (بلوار ناصر حجازی)، انتهای خیابان پروانه شمالی واقع شده است.

این ایستگاه که به نام پروانه نیز شناخته می شود، یکصد و پنجاهمین ایستگاه در شبکه مترو پایتخت است که قرار است هفته آینده و در پنجاه و سومین رویداد امید و افتخار افتتاح شود. البته این ایستگاه در خط ۴ نیز عنوان بیستمین ایستگاه را یدک می کشد که در توسعه غربی این مسیر به زودی زیر بار مسافرگیری می رود.

ایستگاه علامه جعفری با دیگر خط‌های متروی تهران تقاطعی ندارد، اما ایستگاه ارم سبز (ایستگاه قبل از آن) با خط ۵ و ایستگاه آیت‌الله کاشانی با خط ۶ تقاطع دارند.

طول سکوی این ایستگاه ۱۵۸ متر و عمق آن ۳۴ متر از سطح زمین است. تعداد پله برقی‌های نصب شده در زمان افتتاح ۷ دستگاه و تعداد آسانسورهای نصب شده در زمان افتتاح ۴ دستگاه است.

پیش‌بینی می‌شود با تکمیل و راه‌اندازی پروژه‌های توسعه شرقی و غربی خط ۴ مترو، حداقل ۳۰ درصد به جمعیت مسافران کنونی این خط پرمخاطب افزوده شود. مسیر توسعه غربی خط ۴ در آینده در دو ایستگاه با خطوط ۵ و ۶ مترو ایستگاه تبادلی داشته و همین امر باعث ارائه انتخاب‌های بیشتر و متنوع‌تر به مسافران ۳ خط مذکور می‌شود. ایستگاه پروانه مانند سایر ایستگاه‌هایی که اخیرا بهره برداری شده، دارای مسیرهای ویژه معلولان و تجهیزات مناسب برای تردد افراد کم‌توان جسمی و حرکتی نیز است.

نرخ کرایه اتوبوس و مینی‌بوس در سال جدید چقدر افزایش یافت؟

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران درباره نرخ کرایه خطوط اتوبوسرانی در سال ۱۴۰۲ عنوان کرد: نرخ پایه ورود به شبکه اتوبوسرانی ۱۸۰۰۰ریال است و در خطوط تندرو هم به ازای هر ۵ کیلومتر ۴۰۰۰ریال به این قیمت افزوده می شود.

مهدی علیزاده با اشاره به میزان کرایه خطوط غیرتندرو افزود: کرایه خطوط غیرتندرو به ازای هر ۲/۵ کیلومتر ۴۰۰۰ریال افزایش پیدا خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران اظهارداشت: کرایه خطوط مینی بوس نیز ۲۰ درصد نسبت به خطوط غیرتندرو افزایش پیدا کرده است.

علیزاده با اشاره به نرخ کرایه خطوط شبانه اتوبوسرانی هم بیان کرد: این خطوط ۵۰ درصد افزایش نسبت به خطوط روزانه دارند. همچنین، در ایام تعطیل ۵۰ درصد افزایش نرخ کرایه نسبت به ایام عادی اعمال می‌شود.

افزایش تاب آوری منطقه ۹ از طریق تامین آب شرب اضطراری

شهردار منطقه ۹ از استقرار ۲ مخزن آب شرب اضطراری با ظرفیت ۲۰۰ هزار لیتر در پایگاه مدیریت بحران میدان فتح خبر داد و گفت: افزایش تاب‌آوری و تامین مایحتاج اولیه شهروندان در زمان وقوع بحران از مهمترین وظایف سازمان‌های خدمات رسان است که در این زمینه شهرداری منطقه ۹ تمام همکاری لازم با سازمان‌های مسئول را داشته تا بسترهای لازم جهت تامین زیر ساخت‌ها را فراهم کند.

سید محمد رحیم مرتضوی افزود: در حال حاضر استقرار ۲ مخزن آب شرب اضطراری با ظرفیت ۲۰۰هزار لیتر در راستای اجرای مصوبات شورای اسلامی شهر تهران و با همکاری شرکت آب و فاضلاب شهر تهران در حال اجراست و با نصب این مخازن تقریبا نیمی از محدوده منطقه تحت پوشش شبکه آب شرب اضطراری قرارمی‌گیرد.

وی بیان کرد: این حجم از ذخیره آب شرب می تواند در ۷۲ ساعت اولیه زمان بحران مشکل تامین آب اضطراری شهروندان منطقه بویژه محدوده مهرآباد جنوبی را تامین کند. در تلاشیم با جانمایی مناسب نسبت به پوشش کامل منطقه به این مخازن در اسرع وقت اقدام کنیم.