تهران- ایرنا- تارنمای پولیتیکو دوشنبه شب گزارش داد که دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا بی‌سر و صدا برای احتمال شکست «ضدحمله» بهاری اوکراین علیه روسیه آماده می‌شود و نگران تبعات آن است.

به گزارش ایرنا، پولیتیکو نوشت: اوکراین با انجام ضدحمله قریب‌الوقوع خود تلاش خواهد کرد تا مناطقی را که روسیه در شرق و جنوب تصرف کرده است، پس بگیرد. اما مقام‌های کی‌یف به دلایل عملیاتی تاکنون جزئیات چندانی در این باره ارائه نکرده‌اند.

تیم بایدن علنا از اوکراین حمایت کرده و وعده داده است «تا جایی که لازم باشد» کمک‌های اقتصادی و تسلیحاتی به این کشور می‌دهد. اما مقام‌های دولت آمریکا در محافل خصوصی نسبت به دستاوردهای اندک حملات اوکراین ابراز نگرانی کرده‌اند.

به نوشته پولیتیکو، گروهی از مقام‌های آمریکایی می‌گویند که اگر دولت بایدن همه نیازمندی‌های کی‌یف یعنی موشک‌های دوربردتر، جنگنده و تجهیزات دفاع هوایی را تامین می‌کرد پیشروی‌های اوکراین کارآمدتر می‌شد. اما گروهی دیگر معتقدند که کمبودهای اوکراین نشان می‌هد که کی‌یف نمی‌تواند روسیه را بطور کامل از سرزمین خود بیرون براند.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند که آنها هر کاری را که لازم باشد برای موفقیت حملات بهاری اوکراین علیه روسیه انجام می‌دهند.

اوکراین امیدوار بود که ارتباط زمینی روسیه با شبه جزیره کریمه را قطع کند اما دو مقام دولت آمریکا می‌گویند که مسئولان کشورشان نسبت به تحقق این هدف تردید دارند.

با این حال، هنوز این امیدواری در پنتاگون وجود دارد که اوکراین بتواند خطوط تدارکی روسیه در آن منطقه را قطع کند، حتی اگر دستیابی به پیروزی کامل بر نیروهای روسیه بسیار سخت باشد.

به گفته مقام‌های ایالات متحده، گزارش‌های اطلاعاتی آمریکا نشان می‌دهد که اوکراین توانایی عقب راندن نیروهای روسیه در جاهایی را که عمیقا موقعیت مستحکمی دارند، ندارد. این نگرش در مورد سایر میادین نبرد در اوکراین نیز صدق می‌کند.

مقام های آمریکایی می‌گویند که کی‌یف مایل است اهدافش را تعدیل کند زیرا آسان‌تر خواهد بود که اهداف متوسط تر بعنوان پیروزی معرفی شوند.

در صورتی که ضدحمله اوکراین انتظارات را برآورده نکند باعث می‌شود که متحدان این کشور با دورتر شدن کی‌یف از چشم‌انداز پیروزی، درباره ادامه حمایت از اوکراین دچار تردید شوند.

این در حالی است که مقام‌های آمریکایی درباره تداوم بیش از حد بلندپروازی‌های اوکراین و گسترش بسیار زیاد نیروهای این کشور در عرصه جنگ به اوکراین هشدار داده‌اند.

اما پولیتیکو نوشت: غیرمحتمل است که اوکراین از خواسته‌های دوردست خود دست بکشد.