ارومیه - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: اعتبارات ابلاغی به این بخش در سال‌جاری ۴۰ درصد افزایش یافته که بیانگر توجه دولت سیزدهم به محیط زیست و برنامه‌های آن است.

سعید شهند روز سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: ۱۵۰ میلیارد ریال از این اعتبارات شامل اعتبارات تملک دارایی و عمرانی بوده و ۴۲ میلیارد ریال نیز به بخش محیط انسانی تخصیص یافته است.

وی اظهار کرد: برای خرید دستگاه‌های سنجش کیفیت هوا در شهرستان‌های پیرانشهر و اشنویه نیز به علت اینکه در مبادی ورودی ریزگردها به استان هستند دستگاه سنجش الایندگی هوا خریداری شده که به زودی نصب می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی ادامه داد: ۲۶ میلیاردریال نیز برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی در بخش آب و خاک تخصیص یافته که بسیاری از مسایل این بخش با نصب تجهیزات رفع می‌شود.

شهند با اشاره به برنامه‌های هفته زمین پاک نیز یادآور شد: طبق اصل پنجاهم قانون اساسی صیانت از اب و خاک در دستور کار قرار دارد و در این زمینه برنامه‌های متعددی در استان تدوین شده است.

وی اضافه کرد: گرامیداشت هفته ملی زمین پاک در استان با تنویر افکار عمومی همراه است که شامل نواختن زنگ زمین پاک در مدارس استان با هدف اشاعه فرهنگ زیست محیطی و بالا بردن سطح اگاهی دانش آموزان، تشکیل کارگروه‌های پسماند در شهرستان‌ها حضور در رسانه‌ها و اجرای پویش ملی مسیر سبز و ایران پاک از جمله مهمترین این برنامه‌هاست.

وی درباره زیستگاه‌های دریاچه ارومیه گفت: هیچ مشکل خاصی در زمینه تامین آب و غدای حیات وحش نداریم و یک هزار و ۲۰۰ راس قوچ و میش و گوزن زرد در این مناطق در حال زیست هستند.

شهند ادامه داد: تنوع زیستی منطقه مطلوب بوده و گوزن زرد نیز دارای شرایط زیستی خوبی است.

وی با بیان اینکه از ۶ راس گوزن راس منتقل شده به رشکان سه راس به مرحله زادآوری نزدیک می‌شوند، تاکید کرد: به زودی شاهد تولد گوساله‌های این جاندار منحصر بفرد خواهیم بود.

به گزارش ایرنا آذربایجان غربی یکی از استان‌های مرزی کشور با ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشورهای همسایه است.

کوهستانی بودن شرایط خاص و جنگلی بودن را به این منطقه بخشیده است که توانسته تنوع جانوری و گیاهی خاصی را به خود اختصاص دهد.

منطقه حفاطت شده مراکان در شمال، منطقه جنگل‌های میراباد سردشت و دریاچه ارومیه از مناطق حفاظت شده این استان هستند.