ورامین - ایرنا - رئیس دفتر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ورامین گفت: با پیگیری یگان حفاظت این دفتر، یک حفار غیرمجاز که به سودای گنج به امامزاده بی‌بی روستای هدف گردشگری روستای خاوه تعرض کرده بود دستگیر شد.

محمدرضا تاجیک روز سه‌شنبه در گفت‌ وگو با خبرنگار اظهار داشت: در پی دریافت گزارشی مبنی بر فعالیت مشکوک و انجام حفاری غیرمجاز در بنای تاریخی و ثبت ملی شده امامزاده بی بی (خواهر) واقع در روستای خاوه از توابع بخش جوادآباد ورامین، رسیدگی به این موضوع در دستور یگان حفاظت دفتر میراث فرهنگی این شهرستان قرار گرفت.

وی افزود: با هماهنگی‌های قضایی و حضور عوامل انتظامی بخش جوادآباد، ضمن شناسایی محل مورد نظر و حضور در منطقه، از حفاری غیرمجاز جلوگیری شده و یک نفر در این رابطه دستگیر شد.

تاجیک خاطرنشان کرد: در بررسی وضعیت ساختمان این امامزاده که با حضور عوامل انتظامی، نیروی یگان حفاظت و کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی صورت گرفت مشخص شد که این حفاری غیرمجاز به قصد تحصیل اموال تاریخی صورت گرفته است که با احتساب این عمل غیرقانونی، شکایت رسمی از عاملان این حفاری به مراجع قضایی ارائه شد که این موضوع در مراجع قانونی در حال پیگیری است.

این مسئول اعلام کرد: طی ۶ ماه گذشته بیش از ۱۰ مورد تعرض به اموال تاریخی و حفاری غیرمجاز با پیگیری‌های دفتر میراث فرهنگی، استفاده از ظرفیت‌های مردمی و نیز مشارکت مسئولان روستایی شناسایی و کشف شده است.

رئیس دفتر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ورامین گفت: امامزاده بی بی روستای خاوه در تاریخ هفدهم اسفند سال ۱۳۸۱ به شماره ۷۶۲۳ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

روستای خاوه، یکی از پنج روستای هدف گردشگری شهرستان ورامین که در جنوب این شهرستان و در حاشیه محور قم – گرمسار واقع شده است.

نام قدیم این روستا خوابه یا خاور بوده که محل زندگی عرفای بزرگی همچون کمال ابوالقاسم خوابی بوده که وی از بزرگان شیعه در پیش قرن ششم بوده است.

ورودی این روستا، یکی از منحصر به فرد ترین خیابان‌های درختی در روستاهای شهرستان های استان تهران است و درختان در هم تنیده زبان گنجشک، صحنه ای زیبا پیش روی افراد ترسیم می کند، جاده‌ای به طول ۳ کیلومتر که اغلب گردشگران در حاشیه جوی‌آب آن اطراق کرده و ساعات پرنشاطی را سپری می‌کنند.

امامزاده علی، بی بی زبیده، نقاره خانه، دو حمام قدیمی، آب انبار، قلعه و تپه باستانی، آسیاب آبی، حسینیه احمدی ها، خانه احمدی ها، خیابان درختی و مدرسه تاریخی روستای خاوه از جمله آثار منحصر به فردی است که می تواند مورد توجه گردشگران نوروزی قرار گیرد.

ورامین بیش از ۴۰۰ محوطه و اثر تاریخی دارد که از این تعداد ۷۸ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

ورامین با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع شده است.