تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۱

لندن – ایرنا – اتحادیه اروپا در تداوم مواضع خصمانه و مداخله‌جویانه در امور داخلی کشورها، تحریم‌های جدیدی را علیه سوریه وضع کرد. 

به گزارش ایرنا از تارنمای اتحادیه اروپا، هشت نهاد و ۲۵ فرد به فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا اضافه شده و به این ترتیب سیاهه تحریم‌های ضد سوری به ۳۵۱ نفر و ۹۰ موسسه رسید.

این تصمیم در جریان نشست روز دوشنبه (چهارم اردیبهشت ۱۴۰۲) شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا اتخاذ شد.

در تحریم‌های جدید نام شماری از اقوام بشار اسد رئیس جمهوری سوریه دیده می‌شود که برخی از آن‌ها به اتهام آنچه قاچاق مواد مخدر نامیده شده تحریم شده‌اند.

اتحادیه اروپا ادعا کرده است که درآمدهای ناشی از تولید و توزیع مواد مخدر در سوریه این امکان را به دولت بشار اسد می‌دهد تا سیاست‌های خود را علیه مخالفانش اجرا کند.

این تحول در حالی صورت می‌گیرد که اتحادیه اروپا ۲ ماه پیش اعلام کرد که به منظور آسان سازی فرایند ارسال کمک‌ها به زلزله‌زدگان سوری، تحریم‌های خود علیه این کشور را تا ۶ ماه کاهش می‌دهد.

پیتر استانو سخنگوی ارشد سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا ادعا کرد که موضع اتحادیه نسبت به دمشق تغییری نکرده و این تصمیم به معنای عادی سازی روابط با دولت سوریه نیست.

وی گفت: اتحادیه اروپا پس از زلزله اخیر چارچوب تحریم‌های خود علیه سوریه را برای آسان سازی فرایند ارسال سریع کمک‌های بشردوستانه یا پزشکی در سوریه اصلاح کرده است. اما این اقدام موقتی است و مربوط به هدف قرار دادن دولت بشار اسد و حامیان آن نیست.

اتحادیه اروپا از ۱۲ سال پیش تحریم‌های خود را علیه سوریه اعمال کرده و از آن زمان تاکنون هر ساله اقدام به تمدید این تحریم‌ها کرده است که شامل نفت سوریه، سرمایه‌گذاری در این کشور و توقیف اموال بانک مرکزی آن می‌شود.

دولت سوریه با محکوم کردن تحریم‌ها اعلام کرده که این اقدام بیانگر فقدان استقلال تصمیم‌گیری اتحادیه و دنباله‌روی حقیرانه از سیاست‌های آمریکا است.

یک منبع رسمی در وزارت امور خارجه سوریه پیشتر گفته بود: اتحادیه اروپا مسئول اصلی ریختن خون مردم سوریه و گرفتاری آنان به دلیل تحریم های ظالمانه ای است که زندگی مردم این کشور را تحت تاثیر قرار می دهد.

این منبع یادآور شد که تصمیم اتحادیه اروپا دروغ بودن مواضع و اظهارات مسئولان این اتحادیه را درباره کاهش تحریم ها از جمله در زمینه کمک های انسانی برای مقابله با ویروس کرونا نشان داد و نفاق و دو رویی آنان را که ویژگی اصلی سیاست های اروپا شده است، برملا ساخت.

سوریه این تحریم‌ها را نقض آشکار ساده‌ترین مفاد حقوق بشر و قوانین بین‌المللی و جنایت علیه بشریت بر شمرد.