به گزارش ایرنا تردد خودروهای تکسرنشین و کمبودهای ناوگان حمل و نقل عمومی را نیز میتوان در زمره دیگر عوامل ترافیک شهر مراغه به شمار آورد اما در کنار همه این عوامل، مشارکتپذیری مردم و ترویج فرهنگ پیادهروی و دوچرخهسواری نیز در کنترل ترافیک بیتاثیر نیست.
آنچه که بیش از همهچیز در زمینه تمرکز امکانات شهری خیابانهای اصلی مراغه خودنمایی میکند، استقرار مطب پزشکان و سایر مراکز خدمات سلامت از جمله داروخانهها و مراکز تشخیصی درمانی است و مدارس غیرانتفاعی معتدد در این خیابانها هم طی برخی از ساعتها به گرههای ترافیکی دامن میزند.
کاهش ترافیک به مشارکتپذیری اهالی هم بستگی دارد
معاون استاندار آذربایجانشرقی و فرماندار شهرستان ویژه مراغه معتقد است که اهالی از وضعیت فعلی ترافیک رضایت ندارند و گروهی از کارشناسان باید کار میدانی و مطالعه مستمر را برای کاهش ترافیک در دستور کار قرار دهند اما سهم مشارکتپذیری مردم در کنترل ترافیک نیز قابل توجه است.
به گفته «داود اسدیان» پارک خودرو در سمت راست خیابان، استفاده از خودروهای تکسرنشین، تمرکززدایی از امکانات شهری و بسیاری دیگر از راهکارهای کنترل ترافیک، به تدبیر مجموعه مدیریت شهری و مشارکت اهالی نیاز دارد.
وی با بیان اینکه حدود ۸۶ هزار دستگاه خودرو در خیابانهای مراغه تردد میکند، بیان کرد: اهالی حتی برای جزئیترین نیازهای خودشان هم از خودرو شخصی استفاده میکنند اما واقعیت این است که ناوگان حمل و نقل عمومی نیز جوابگوی نیاز مردم نیست.
فرماندار مراغه، مطالعه و تدوین برنامه برای کنترل ترافیک شهری را مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: برخی مشاغل و حتی دستگاههای خدماترسان باید از خیابانهای اصلی به مناطق خلوتتر انتقال یابد و برای نمونه شهرداری برای توزیع مطب پزشکان در سطح شهر باید برنامه داشته باشد.
«سرهنگ سعیدالله عزتی»، رئیس پلیس راهور مراغه نیز معتقد است که مجموعه مدیریت شهری با توزیع امکانات شهری میتواند از ترافیک این شهر جلوگیری کند؛ هرچند که به گفته وی ترافیک در این شهر شناور است.
به گفته وی در برخی از نقاط، تیرهای برق در وسط مسیرهای عبور و مرور خودروها به حال خود رها شده و توزیع برق شهرستان با وجود درخواستهای متعدد، تاکنون نسبت به جابجایی آنها اقدام نکرده است.
وی همچنین انتقال ایستگاه مسافربرهای روستایی از داخل شهر به مناطق خلوتتر را یادآوری کرد و ادامه داد: امسال واحد حمل با جرثقیل در پلیس راهور این شهرستان راهاندازی شده و طی فروردین ماه حدود ۲۰۰ خودرو که به دلیل پارک غیرمجاز به عامل ترافیک منجر شده بود را به پارکینگ انتقال داده است.
وی همچنین با بیان اینکه مرکز شمارهگذاری شهرستان به جنب پایانه مسافری انتقال یافته اما مخزن پلاک همچنان در خیابان معلم شمالی است، بیان کرد: روزانه ۵۰۰ نفر برای شمارهگذاری خودرو به این مرکز مراجعه میکنند و تجمیع خدمات و نوبتدهی به صورت برخط طی ماههای آینده، بخشی دیگری از ترافیک را کنترل خواهد کرد.
دسترسی ۱۱۰ هزار حاشیهنشین به امکانات شهری به سفر درونشهری وابسته است
«رضا عسکری»، رئیس شورای اسلامی شهر مراغه نیز بیان کرد: حدود ۱۱۰ هزار نفر از جمعیت این شهرستان که در مناطق حاشیهای زندگی میکنند، برای بهرهمندی از امکانات به شهر تردد دارند و توزیع عادلانه امکانات، سهلترین راهکار برای مهار ترافیک است.
وی به تمرکز پزشکان و داروخانهها در خیابانهای اصلی شهر اشاره کرد و افزود: شهرداری تعرفه مطب پزشکان را در حاشیه شهر با تخفیف اعمال کند تا مشوقی برای توزیع آنان در تمام مناطق شهر باشد؛ همچنین از این پس نیز مجوزهای جدید در مرکز شهر نباید صادر شود.
مطالعات ترافیکی هزینهبر و زمانبر است
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار مراغه نیز با بیان اینکه مطالعات ترافیکی هزینهبر و زمانبر است، بیان کرد: اعتبار سال جاری برای انجام مطالعات ۸۰۰ میلیون تومان بوده که در برابر هزینههای بالای مطالعات بسیار ناچیز است.
«سیدحامی امامزاده» افزود: با این اعتبار میتوان مطالعات موضوعی را در چند مرحله آغاز کرد اما موضوع توزیع عادلانه امکانات شهری امری بدیهی است و باید در دستور کار قرار گیرد.
طرح ساخت دهکده گردشگری سلامت در چند نقطه شهر
شهردار مراغه میگوید: طرح ساخت دهکده گردشگری سلامت به شرط مشارکت پزشکان میتواند ترافیک را در داخل شهر کنترل کند و علاوه بر آن نیز زمینه را برای توسعه روزافزون گردشگری سلامت مهیا سازد.
به گفته «محمد مقتومی» در صورتی که پزشکان به صورت گروهی از این طرح استقبال کنند، مجموعه مدیریت شهری نیز تسهیلات ویژه برای آنان در نظر میگیرد؛ البته این ایده باید در شورای اسلامی شهر مراغه نیز مطرح و مشوق های لازم از سوی پارلمان شهری تصویب شود.
به گزارش ایرنا به نقل از کارشناسان سه نوع مطالعات ترافیکی شامل موضوعی، ساماندهی حمل و نقل و ترافیک و همچنین مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک در سطح کشور انجام میشود که هزینههای آنها بسیار بالاست.
مطالعات موضوعی در نهایت افق یک ساله دارد و مطالعات ساماندهی حمل و نقل و ترافیک نیز در بازه سه تا پنج سال آینده اجرا میشود اما مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک، افق ۱۰ تا ۲۰ ساله را دنبال میکند.