"فریدون فاطمی زاده" روز پنجشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا، اظهار کرد: در شهر دهدشت به غیر از مدارس خاص همانند شاهد و فرهنگیان، تمام مدارس ابتدایی در این شهر ۲ نوبته است.
۳۴ مدرسه تخریبی در شهر دهدشت
فاطمی زاده با اشاره به وجود ۳۴ مدرسه تخریبی در شهر دهدشت اشاره کرد و افزود: مدارس تخریبی در خود شهر دهدشت زیاد و بیشترین آنها مربوط به مقاطع ابتدایی و متوسطه اول است که تخریب و بازسازی این مدارس ناایمن ضروری است.
وی با بیان اینکه علاوه بر شهرها، مدارس روستاها نیز شلوغ است گفت: روستای "دَرِه لَوَک" نزدیک شهر دهدشت به دلیل مهاجرپذیر بودن فضای آموزشی سه کلاسه برای ۸۰ دانش آموز دختر و پسر که نیمه کاره است ناکافی و کلاس ها بصورت ۲ نوبته برگزار می شود.
رئیس آموزش و پرورش شهرستان کهگیلویه با اشاره به اینکه چند مدرسه متوسطه اول دخترانه در شهر دهدشت فضای آموزشی آنها نگران کننده است افزود: نامطلوب بودن فضای آموزشی پیامدها و اثرات در آسیب های اجتماعی دانش آموزان در پی دارد.
فاطمی زاده اضافه کرد: این مدارس ضمن اینکه ناایمن بودن در بافت فرسوده و محروم هم قرار دارد که و پیامدهای آنها دوچندان شده است.
وی گفت: اگرچه هشت مدرسه در شهرستان کهگیلویه در حال ساخت است ولی ۲ مورد در شهر دهدشت قرار دارد و مابقی در روستاهایی شهرستان واقع شده است.
رئیس آموزش و پرورش شهرستان کهگیلویه به دیگر مشکلات آموزشی اشاره کرد و گفت: علاوه بر مشکلات فضاهای ناایمن، در این شهرستان۱۷ مدرسه کانکسی و ۱۵ مدرسه ۲ نوبته داریم.
محرومیت ۲۱ مدرسه روستایی کهگیلویه از سرویس بهداشتی
فاطمی زاده گفت: برخی از مدارس روستایی شلوغ و تعداد آنها ناکافی و ۲۱ مدرسه روستایی از سرویس بهداشتی محروم است.
وی گفت: ۶ باب هنرستان مستقل در شهر دهدشت واقع شده که چهار باب پسرانه و ۲ باب دخترانه است که یک هنرستان دخترانه و یک هنرستان پسرانه فضای بسیار نامطلوب، خیلی قدیمی و دور از شان دانش آموزان دارد.
هوشمندسازی مدارس کهگیلویه
فاطمی زاده به ضرورت به روز رسانی هنرستان های شهرستان اشاره کرد و تاکید کرد: به دلیل گرایش اغلب خانواده ها به رشته های انسانی و تجربی، در صورتی که تجهیزات فنی و حرفه ای هنرستان ها به روز و کافی باشد دانش آموزان بیشتری به این رشته ها علاقمند می شوند.
پیش تر معاون متوسطه آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گو با ایرنا، گفت: مهمترین چالش های رشته های فنی و حرفه ای و هنرستان ها کمبود زیرساخت، تجیهزات و فضای کارگاهی است.
رئیس آموزش و پرورش شهرستان کهگیلویه اظهار کرد: اغلب مدارس شهرستان کهگیلویه نیازمند هوشمند سازی هستند و تقاضا داریم تقویت و هوشمند سازی مدارس با همراهی و مشارکت خیران و سازمان های دولتی در استان اقدام شود.
قدیمی بودن مدارس کهگیلویه و ضرورت نشاط سازی آنها
فاطمی زاده علاوه بر ذکر کمبود فضای آموزشی، تجهیزات کارگاهی، هوشمندسازی مدارس به نشاط سازی مدارس اشاره کرد و گفت: قدمت مدارس شهرستان بالاست و این مدارس نیاز به رنگ آمیزی و زیباسازی و بانشاط سازی دارد چرا که دانش آموز در این فضای بانشاط احساس سرزندگی و شادی می کند که اثرات خوبی در تحصیل و رشد شخصیت او خواهد داشت.
وی گفت: مدارس در شهرستان کهگیلویه هیچکدام چمن مصنوعی ندارد اگرچه چهار چمن مصنوعی در دست اقدام داریم و لازم است تمامی مدارس مستقل شهری چمن مصنوعی داشته باشد
فاطمی زاده تاکید کرد: فضای ورزشی مدارس میتواند در ایجاد حس نشاط بسیار موثر باشد اما تامین سالن های ورزشی در مدارس به عنوان اولویت شناخته نمی شود.
تجهیز هنرستان های دهدشت و هدایت آنها به سمت درآمدزیایی
رئیس آموزش و پرورش شهرستان کهگیلویه از خیران مدرسه ساز درخواست کمک برای نوسازی مدارس شهرستان دارد چرا که نوسازی مدارس به تنهایی پاسخگوی مشکلات آموزش و پرورش نیست و رسیدن به یک فضای آموزشی استاندارد فاصله زیادی داریم که برطرف کردن این مشکلات نیازمند همت و همکاری خیران مدرسه است.
فاطمی زاده گفت: درصورت تجهیز هنرستان ها، در تلاش هستیم آنها را به درآمدرسانی برسانیم چرا که در یکی از هنرستان های شهر دهدشت تولید قارچ توسط دانش آموزان داریم و این محصلان ضمن آموزش، در یک فضای ۴۰ متری نزدیک به ۵۰۰ کیلو قارچ تولید کردند.
وی اضافه کرد: همچنین در کارگاه طراحی دوخت هنرستان های شهر دهدشت در صدد هستیم لباس های مورد نظر مدارس تولید شود.
فاطمی زاده با بیان اینکه هنرستان ها علاوه بر اینکه فضای آموزشی هستند می توان آنها را به سمت درآمدزایی هدایت کرد افزود: البته این مدارس نیاز به فضای آموزشی مناسب و تجهیزات به روز دارند.
رئیس آموزش و پرورش شهرستان کهگیلویه یادآور شد: رشته تربیت بدنی که سال گذشته در هنرستان شهرستان فعال شد نیاز به تجهیزات و امکانات مناسب دارد و لازم است کمبود امکانات جبران شود تا بتوانیم هر ساله دانش آموزان بیشتری به تحصیل در این رشته هدایت کنیم.
فاطمی زاده با اشاره به ضرورت هدایت تحصیلی دانش آموزان به رشته های مهارتی گفت: شهر دهدشت ظرفیت خوبی برای راه اندازی هنرستان های کشاورزی، هنرهای زیبا و تربیت بدنی دارد.
وی تاکید کرد: به دلیل گرایش اغلب خانواده ها به رشته های انسانی و تجربی، در صورتی که تجهیزات فنی و حرفه ای هنرستان ها به روز و کافی باشد دانش آموزان بیشتری به این رشته ها علاقمند می شوند.