به گزارش ایرنا از سازمان بورس، «محمدمهدی منتظری» اظهار کرد: آمار شکایات مربوط به عدم پرداخت سود سهام در زمره شکایات پرتکرار بوده و در راستای اجرای بند ۸ ماده ۷ قانون بازار اوراق بهادار، موضوع پیشگیری از تخلف مذکور در دستور کار معاونت حقوقی سازمان قرار گرفت.
وی افزود: با بررسی دقیق علل و زمینههای وقوع تخلف عدم پرداخت سود سهام و همچنین با مشارکت کلیه واحدهای ذیربط در سازمان و ارکان بازار سرمایه، چندین راهکار پیشگیرانه به تصویب هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسید.
منتظری مطرح کرد: لحاظ کردن وضعیت ناشران اوراق بهادار در پرداخت به موقع سود مصوب مجمع بهعنوان یکی از معیارهای رتبهبندی ناشران اوراق بهادار، رسیدگی فوری و خارج از نوبت مراجع رسیدگی به تخلفات به گزارش تخلفات ناشران اوراق بهادار و مدیران آنها با موضوع عدم پرداخت سود، تدوین ضوابط مربوط به طرح دعاوی موضوع ماده ۱۵ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید، از جمله اقدامات سازمان بورس در این حوزه خواهد بود.
رئیس اداره پیشگیری از ناهنجاریها و ارتقای سلامت بازار سرمایه در تشریح دیگر تدابیر اتخاذ شده، بیان کرد: ارائه گزارش تفصیلی ماهانه از وضعیت پرداخت سود سهام شرکتهای ثبت شده نزد سازمان توسط شرکت سپردهگذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، کاهش مهلت پرداخت سود مصوب مجامع عمومی از هشت ماه به چهار ماه (پس از اصلاح اساسنامه نمونه شرکتهای سهامی عام ثبت شده نزد سازمان)، ارتقای سواد مالی و حقوقی سهامداران بهویژه در خصوص حقوق ناشی از مالکیت سهام و نحوه مطالبه قانونی سود سهام، الزام به افشای وضعیت پرداخت سود مصوب مجمع در گزارش تفسیری مدیریت، از دیگر اقدامات و راهکارهای پیشگیرانه در این زمینه است.
وی ضمن ابراز امیدواری نسبت به بهکارگیری راهکارهای پیشگیرانه مذکور، تاکید کرد: با تسریع در رسیدگی به تخلف یاد شده، افزایش بازدارندگی ضمانت اجراهای عدم پرداخت به موقع سود مصوب مجمع و بهرهمندی از نظام تشویق و تنبیه از طریق رتبهبندی ناشران اوراق بهادار، زمینهها و علل وقوع تخلف مذکور به مرور زمان برطرف خواهد شد و پس از آن میتوانیم شاهد پرداخت بهموقع سود مصوب مجامع ناشران اوراق بهادار به سهامداران و سرمایهگذاران باشیم.