همدان- ایرنا- رییس پلیس راه همدان گفت: سه هزار کیلومتر از راه های این استان را مسیرهای فرعی و روستایی تشکیل می دهد که نیمی از آنها فاقد شانه خاکی استاندارد هستند.

سرهنگ علی فکری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طبق استاندارد باید شانه های خاکی در مسیرهای برون شهری و روستایی به منظور توقف خودرو در شرایط اضطراری پیش بینی شود چرا که توقف خودرو در سطح آسفالت تخلف محسوب می شود.

وی اضافه کرد: توقف خودرو در سطح «سواره رو» موجب بروز سوانح رانندگی و ایجاد راه بندان می شود بنابراین رانندگان باید با هدایت وسیله نقلیه به انتهای سمت راست جاده در شانه خاکی یا توقف گاه، وسیله نقلیه را پارک کنند.

رییس پلیس راه استان همدان بیان کرد: با توجه به اینکه بیشتر مسیرهای این استان فاقد شانه خاکی استاندارد و محلی مناسب برای توقف خودرو وجود ندارد، وسایل نقلیه در شرایط اضطراری به خصوص حین بروز نقص فنی مجبور به توقف در سطح آسفالت می شوند.

سرهنگ فکری گفت: علت بالا بودن میزان مسیرهای فاقد شانه در جاده های روستایی این است که این جاده های پیشتر مالرو بوده و به مرور زمان با آسفالت آن به مسیری برای تردد خودرو تبدیل شده و از استانداردهای ایمنی لازم برخوردار نیستند.

وی افزود: مجهز بودن مسیرهای روستایی به شانه خاکی دست کم با عرض ۱.۵ تا ۲ متر ضروری است چرا که ادوات کشاورزی به علت سرعت کم و عرض زیاد باید طبق قانون از جاده خاکی تردد کنند.

رییس پلیس راه استان همدان بیان کرد: نبود جاده خاکی موجب شده که ادوات کشاورزی نظیر سمپاش، شخم زن حین عبور از سطح جاده نه تنها مسیر تردد خودروهای عبوری بلکه به علت عرض بالا بخشی از مسیر خودروهایی که از لاین مقابل تردد می کنند را نیز مسدود کند.

سرهنگ فکری ادامه داد: با توجه به هزینه بر بودن ایجاد شانه خاکی برای همه مسیرهای این استان می توان دست کم هر یک تا ۲ کیلومتر یک توقف‌گاه ایجاد کرد تا در شرایط اضطراری رانندگان خودروی خود را به این محل هدایت کنند.

وی گفت: حین احداث جاده باید «شیب شیروانی» شانه راه نیز رعایت شود تا حین خروج خودرو از مسیر اصلی، شاهد واژگونی وسایل نقلیه نباشیم.

وی اضافه کرد: شانه جاده هایی که بیش از یک متر از جاده اصلی پایین تر هستند نیز باید با قرار دادن موانع فیزیکی، نیوجرسی و گاردریل ایمن شوند.

استان همدان دارای پنج هزار و ۴۰۰ کیلومتر انواع راه اصلی، فرعی، روستایی، بزرگراه و آزاد راه است.