شیراز_ایرنا _معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس بر لزوم انتقال آموزه های فرهنگی مدیریت پسماند و آموزش زمین پاک به کودکان و نوجوانان تاکید کرد و اظهار داشت : مدیریت پسماند را باید از مدارس و مراحل ابتدایی آموزش به دانش آموزان آموخت.

قاسم نهاوندی پنجشنبه شب در آیین نکوداشت هفته زمین پاک در جمع دانش آموزان ناحیه ۲ آموزش و پرورش شیراز ، حفظ زمین پاک و پرهیز از پراکنش زباله را یک ضرورت و وظیفه همگانی دانست و گفت : خانواده ها باید این مهم را به عنوان یک فرهنگ پاس دارند و آن را به فرزندان منتقل کنند.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس در این مراسم که در مدرسه علوم پزشکی شیراز با حضور دانش آموزان، خانواده ها و مسوولان آموزش و پرورش ترتیب یافت افزود: در استان فارس روزانه بیش از ۳ هزار تن زباله تولید می‌شود که در میان همه شهرهای فارس، مدیریت صحیح پسماند در شمار اندکی از شهرها صورت می گیرد و این وظیفه و رسالت ما و شما را برای اصلاح ساختار مدیریت پسماند سنگین تر می کند.

نهاوندی همچنین با ارائه آماری از آسیب هایی که زباله به محیط زیست و طبیعت وارد می کند گفت : در شهرهای دیگر به جز شیراز نیازمند اصلاحاتی در روش دفع بهداشتی زباله و امحای آن هستیم ، اصلاح این موارد نیازمند همکاری و همراهی بیشتر شهرداری ها، بخشداری ها و مسوولان شهری است، در روستاهای استان مدیریت پسماند بسیار نامناسب است، این موضوع می طلبد ما در روستاها و شهرها کار فرهنگی بیشتری برای تفکیک زباله از مبداء داشته باشیم.

معاون پرورشی آموزش و پرورش فارس نیز در این برنامه با بیان اینکه دانش آموزان ، پیغام آوران حفاظت از محیط زیست هستند بر لزوم استفاده از ظرفیت های دانش آموزی برای پاسداشت ارزشهای زیست محیطی تاکید کرد.

همچنین معاون ناحیه ۲ آموزش و پرورش فارس در این مراسم ، استفاده از ظرفیت های دانش آموزی را برای داشتن زمین پاک ضروری دانست و گفت: این فرهنگ باید در بین خانواده ها ترویج شود.

در ادامه این مراسم که در فضایی شاد و مفرح ترتیب یافت مسابقه نقاشی بین دانش آموزان در زمینه زمین پاک وبدون زباله برگزارشد و گروههای دانش آموزی به اجرای نمایش هایی مرتبط با روز زمین پاک پرداختند.

دوم تا هشتم اردیبهشت ماه هفته زمین پاک نامگذاری شده است ، گرامیداشت هفته زمین پاک امسال با شعار سرمایه‌گذاری در زمین توسعه بازیافت و بهره‌وری سبز با برگزاری ایین های نمادین در استان فارس و با حضور مسوولان اداره کل حفاظت محیط زیست تداوم یافت.