یاسوج - ایرنا -پویش جمع آوری علف های خشک کنار جاده در منطقه حفاظت شده دیل از توابع گچساران اقدام ابتکاری جالبی برای پیشگیری از آتش سوزی در عرصه های طبیعی این شهرستان است.

به گزارش ایرنا، در این پویش جوامع محلی و مسئولان با استفاده از امکانات مردمی و راهنمایی های کارشناسان اداره محیط زیست گچساران برای قطع و جمع آوری علف های هرز خشک شده در جاده منطقه حفاظت شده دیل اقدام کردند.

قطع و جمع آوری علف های هرز کنار جاده منطقه حفاظت شده دیل با استفاده از تجهیزات مکانیزاسیون کشاورزی بهره برداران روستاهای نزدیک منطقه حفاظت شده دیل و خودروهای شخصی آنان صورت گرفت.

پس از جمع آوری علف های خشکیده کنار جاده در منطقه حفاظت شده دیل بهره برداران علف ها را با استفاده از خودروهای شخصی خود به گاوداری های نزدیک در گچساران انتقال دادند تا ضمن استفاده از آن برای خوراک دام از آتش سوزی های احتمالی پیشگیری شده باشد.

این اقدام با توجه به تجربه آتش سوزی های سال های اخیر که بر اثر انداختن ته سیگار از سوی رهگذران یا جا مانده آتش روشن شده در طبیعت ایجاد و به علت انبوه علفزارهای خشک گسترش می یافت گامی ارزنده برای پیشگیری از حریق در جنگل های منطقه مذکور است.

پویش جمع آوری علف ها

معاون محیط زیست شهرستان گچساران گفت:با مشارکت جوامع محلی و مشارکت مردم علف های کنار جاده اصلی مسیرهای پرخطر که نقطه شروع آتش سوزی های سال های اخیر بوده قطع و جمع آوری شدند.

قدرت علی پور افزود: تجربه سنوات گذشته نشان می دهد نقطه شروع اغلب آتش سوزی ها حاشیه جاده هایی بوده است که از کنار یا داخل مناطق حفاظت شده می گذرند.

وی بیان کرد: با هدف مدیریت همین موضوع در نشستی که با جوامع عشایری، اعضا شورا و مردم روستای دیل برگزار شد ،آگاهی بخشی های لازم در این خصوص صورت گرفت و اعضا حاضر در این نشست یکی از بهترین راهکارهای جلوگیری از شروع آتش سوزی ها را در این منطقه را قطع جمع آوری و انتقال علف های کنار جاده ها اعلام کردند.

معاون محیط زیست شهرستان گچساران افزود : در پویش جمع آوری علف های هرز در روستای دیل 12 نفر از بهره برداران با استفاده از داس های موتوری علف مشارکت کردند.

علیپور گفت : با استقبال و همراهی جوامع محلی ، اعضای شورای اسلامی روستا از این کمپین تاکنون علوفه های کنار جاده اصلی دیل به گچساران به طول پنج کیلومتر با علفزن های بنزینی و داس موتوری قطع، جمع آوری و منتقل شده است.

وی با اشاره به ادامه دار بودن این کمپین گفت : قطع و جمع آوری علف ها می‌تواند گام‌ موثری در کاهش حریق هایی باشد که نقطه شروع آنان از کنار جاده ها بوده است .

منطقه حفاظت شده کوه دیل در۱۳ کیلومتری شمال شهر دوگنبدان( گچساران ) ، ۲۷ کیلومتری جنوب غربی شهر چرام،۴۳ کیلومتری شرق شهر دهدشت ، ۶ کیلومتری غرب منطقه حفاظت شده کوه خامین و ۷کیلومتری شرق منطقه حفاظت شده کوه خیز و سرخ قرار دارد .

این منطقه حفاظت شده که در سال ۱۳۷۸به ثبت رسیده در برگیرنده تمامی کوه دیل با جنگل های باستانی بلوط به طول ۲۶ کیلومتر و ارتفاع بیش از ۲ هزار متر است،کوهستان دیل جزیی از سازه های آب ساز طبیعی حوزه بزرگ رود جراحی- رود زهره می باشند.

شهروندان چگونه به کاهش خسارت های آتش سوزی پیشگیری کنند؟

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد می گوید که طبیعت دوستان با مشاهده کوچک‌ترین دود یا آتش در جنگل اقدام به اطفای حریق کنند یا دست کم به نزدیکترین واحد منابع طبیعی، نیروی انتظامی، جهاد کشاورزی، حفاظت محیط زیست، شهرداری‌ها، بخشداری، دهیاران، پلیس ۱۱۰ و تلفن رایگان ۱۵۰۴( امداد جنگل و مرتع) و دیگر نهادهای دولتی اطلاع دهند.

جمشید عبدی پور افزود:خودداری از انداختن کبریت نیم سوخته یا ته سیگار از دیگر راهکارهای پیشگیری از وقوع آتش سوزی در جنگل ها و مراتع است.

وی افزود: گردشگران در صورت روشن کردن آتش در طبیعت پیش از ترک جنگل از خاموش بودن آتش مطمئن شوند.

منطقه حفاظت شده کوه دیل در شهرستان گچساران با مساحت ۱۰ هزار و ۳۷۴ هکتار،پوشش جنگلی از نوع بلوط،بنه،بادام، زالزالک یک میراث طبیعی ارزشمند محسوب می شود که طبیعت دوستان با کمک مسئولان با درختکاری در حال بازسازی بخش های آسیب دیده بر اثر آتش سوزی یا خشکسالی هستند.

پیامدهای آتش سوزی در عرصه های طبیعی

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: پس از وقوع یک آتش سوزی خسارت های جنگل ها در سه حوزه سلامت انسان، آسیب های حیات وحش و منابع آب و خاک قابل بررسی است.

جمشید عبدی پور معتقد است: به دلیل تولید گازهای سمی آتش سوزی جنگل ها می تواند باعث خسارت هایی به سلامت انسان ها به ویژه اهالی نزدیک جنگل ها وارد کند.

وی اظهار داشت:مهاجرت گونه های حیات وحش از دیگر پیامدهای آتش سوزی در جنگل هاست زیرا هر گاه زیستگاه از بین رفت حیات وحش برای یافتن سرپناه ناچار به مهاجرت است.

او توضیح داد: پس از مهاجرت گونه های حیات وحش منطقه حفاظت شده مقصد برای حفظ حریم قلمروی خود با جانوران مهاجر درگیر می شود و این امر ممکن است به قیمت جان مهاجران تمام شود.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: رقابت برای یافتن غذا مشکل دیگری است که حیات وحش مهاجر از آن آسیب می بیند.

عبدی پور تصریح کرد: از بین رفتن جوجه ها،تخم های موجود در لانه و حیوانات مصدوم یا کند حرکت از دیگر آسیب هایی است که پس از آتش سوزی به حیات وحش وارد می شود.

او می گوید: کل و بز و پرندگانی مانند کبک مهمترین گونه های حیات وحش از نقطه نظر جمعیت و خرس قهوه ای شاخص گونه جانوری مناطق حفاظت شده کهگیلویه و بویراحمد است.

او اضافه کرد: انقراض برخی گونه های کمیاب، تبدیل جنگل ها انبوه به نیمه انبوه یا تنک از پیامدهای آتش سوزی بر پوشش گیاهی این مناطق است.

وی با اشاره به اهمیت جنگل ها در صنعت گردشگری،کاهش آلودگی هوا و کم شدن میزان خسارت های سیل گفت: شهروندان قدر گنجینه های جنگل ها و مراتع را بدانند و با بی احتیاطی سبب از بین رفتن این عرصه ها نشوند.

برنامه ریزی برای کاهش خسارت های آتش سوزی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: مناطقی که جنگل‌های آنان دچار آتش سوزی شده اند بلوک بندی و مناطق بحرانی شناسایی شدند.

وی ادامه داد:۲۲ نقطه بحرانی به مساحت ۶۶۰ هزار هکتار در استان شناسایی شده که برای حفاظت از این مناطق در مقابل آتش سوزی و بوته کنی ۸۰ نفر نیروی انسانی نیاز است.

وی اضافه کرد: همچنین ۱۵ نقطه که برای برداشت آب توسط بالگردها هنگام کمک به خاموش کردن آتش سوزیها مشخص شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: استقرار یک بالگرد جهت کمک به اطفاء آتش سوزی جنگل های استان کهگیلویه و بویراحمد ضرورت دارد چه انتظار داریم در این زمینه مساعدت و همکاری لازم صورت گیرد.