تهران- ایرنا- کارشناس بسکتبال کشورمان با اشاره به قرعه‌کشی جام‌جهانی بسکتبال گفت: همه تیم‌ها با آمادگی راهی این مسابقات می‌شوند و هیچ دیداری آسان نیست اما اعتقاد دارم با تدارکات خوب شاهد عملکرد خوب تیم ملی بسکتبال باشیم.

محسن شاه‌علی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا و در واکنش به مشخص شدن حریفان ایران در جام‌جهانی بسکتبال تاکید کرد: شرایط در مسابقاتی با این سطح متفاوت است و هر بازی سختی‌های خود را دارد اما با توجه به تیم‌هایی که در این مسابقات حضور دارند امکان حضور ایران در گروه‌های سخت‌تر هم وجود داشت.

وی ادامه داد: در جام‌جهانی همه تیم‌ها با تمام توان خود به میدان می‌آیند و از هر فرصتی برای بهتر شدن استفاده می‌کنند، در مورد تیم‌هایی که با ایران بازی دارند باید بگویم تیمی مانند اسپانیا در حال پوست‌اندازی است و با حدود ۴۰ درصد تغییر وارد این مسابقات می‌شود. آنها بازیکنان پا به سن گذاشته‌ای داشتند که در جام‌جهانی این دوره حضور ندارند و در صدد هستند تا نسل جدیدی را رونمایی کنند اما با همه این شرایط بسکتبال اسپانیا یکی از مدعیان است و بعد از NBA می‌توان لیگ آنها را بهترین لیگ دنیا دانست. تیم‌های اسپانیایی در یورو لیگ از تیم‌های خوب و مطرح هستند و به نظر می‌رسد بعد از فوتبال، بسکتبال جایگاه دوم را در این کشور دارد.

او تصریح کرد: در مورد برزیل باید بگویم چندسالی است از آنها چیز خاصی ندیده‌ایم اما وقتی به این سطح از مسابقات رسیده‌اند بدون شک شایستگی و لیاقت آن را داشته‌اند و باید دید چه شرایطی در این دوره از مسابقات دارند.

این کارشناس بسکتبال ایران در خصوص تیم ساحل عاج هم توضیح داد: چند بازی این تیم را دیده‌ام، آنها بازی فیزیکی را در دستور کار خود دارند اما مانند سایر تیم‌ها صاحب سبک نبوده و سابقه بسکتبالی کمتری نسبت به ایران دارند و می‌توانیم برابر آنها بازی خوبی را انجام داده و شانس برتری هم داشته باشیم.

شاه‌علی در مورد اینکه بازی با کدام تیم‌ها می‌تواند به تیم ملی بسکتبال ایران در راه آماده‌سازی جام‌جهانی کمک کند، گفت: بدون شک فدراسیون ما هم مانند سایر فدراسیون ها در حال بررسی شرایط است تا با آمادگی کامل وارد این مسابقات شویم،‌ حتی قرار است تغییراتی در کادر فنی هم ایجاد شود که همه اینها در راستای همین آمادگی است. بدون شک باید چند بازی خوب داشته باشیم و با تیم‌هایی بازی کنیم که سبک بازی آنها با همگروه‌های ایران در جام‌جهانی نزدیک باشد. تیم‌هایی مانند صربستان، مونته‌نگرو، دومنیکن و کرواسی می‌توانند رقبای خوبی باشند و باید دید آیا شرایط دیدارهای تدارکاتی برای ما مهیا خواهد شد یا خیر.

وی تاکید کرد: اردو و برنامه‌های تمرینی با مسابقه و دیدارهای تدارکاتی بسیار متفاوت است چراکه بازیکن در مسابقه به چالش کشیده می‌شود، از سویی دیگر تجربه نشان داده با تغییر کادر فنی و یا مصدومیت یک بازیکن، شرایط تیم‌ها دچار تغییر و تحول می‌شود و این شرایط برای همه تیم‌ها وجود دارد. از سویی دیگر به دلیل شرایط اقتصادی، مشکلاتی هم وجود دارد و باید دید فدراسیون چه تمهیداتی برای آماده‌سازی تیم ملی در راه جام‌جهانی خواهد داشت.

او در مورد اینکه کدام گروه سخت‌تر است گفت: گروه سوم شامل تیم‌های آمریکا- یونان- نیوزلند و اردن و گروه هشتم با حضور تیم‌های کانادا- فرانسه- لبنان و لتونی را نسبت به سایر گروه‌ها متفاوت می‌بینم.

گفتنی است گروه‌بندی مسابقات بدین شرح می باشد:

گروه اول: فیلیپین- ایتالیا- دومینیکن و آنگولا

گروه دوم: صربستان- پورتوریکو- چین و سودان جنوبی

گروه سوم: آمریکا- یونان- نیوزلند و اردن

گروه چهارم: لیتوانی- مونته‌نگرو- مکزیک و مصر

گروه پنجم: ژاپن- استرالیا - آلمان و فنلاند

گروه ششم: اسلوونی- ونزوئلا- کیپ‌ورد و گرجستان

گروه هفتم: اسپانیا- برزیل- ایران و ساحل‌عاج

گروه هشتم: کانادا- فرانسه- لبنان و لتونی

جام‌جهانی ۲۰۲۳ از ۳ تا ۱۹ شهریوربه میزبانی ۳ کشور ژاپن، فیلیپین و اندونزی برگزار خواهد شد. مسابقات گروه‌های اول تا چهارم در مانیل، گروه‌های پنجم و ششم در اوکیناوا و گروه‌های هفتم و هشتم در جاکارتا برگزار می‌شود. البته تیم ملی آمریکا به فیلیپین می‌رود، اسلوونی در ژاپن بازی می‌کند و بازی‌های کانادا در اندونزی برگزار می‌شود.