همدان-ایرنا- نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان، روستاها را کانون اشتغال و کارآفرینی مولد برشمرد و گفت: تامین آب و مسکن روستاییان در اولویت کاری مسئولان دستگاه های اجرایی قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت الله حبیب الله شعبانی موثقی شامگاه شنبه در گردهمایی شوراهای اسلامی روستاهای شهرستان همدان با تاکید بر اینکه مشکلات تامین آب و مسکن در روستا از موضوعاتی است که باید مسئولان به صورت ویژه برای حل آن تلاش کنند اظهار داشت: اگر بتوانیم در هر روستا ۱۰ زمین رایگان به مستاجران بدهیم، از ۵۰ هزار واحد مورد نیاز، ۱۵ هزار واحد ساخته می‌شود.

وی افزود: همان طرحی که در شهر «اکباتانا» و جاهای دیگر پیش بینی شده است در روستاها نیز اجرا شود.

نماینده ولی فقیه در استان همدان، روستاها را موتور محرک توسعه اقتصاد کشور دانست و گفت: جامعه روستایی و عشایر به عنوان سنگ زیربنای تولید نقش مهمی در امنیت غذایی و اقتصاد کشور ایفا می‌کنند و به مثابه کانون‌های کوچک تولیدی، سهم بزرگی در توسعه همه جانبه دارند.

آیت الله شعبانی موثقی ادامه داد: شوراها و دهیاران حد واسطی بین اهالی و جهاد کشاورزی و بنیاد مسکن برای حل مشکلات مردم باشند و می‌توانند با رفتار کدخدامنشی مشکلات مردم روستا را حل کنند.

برخی روستاها خانه عالم ندارد

وی ادامه داد: طبق آمارها روستاهای دارای طرح هجرت که روحانی در آن مستقر است و خانه عالم دارد آسیب های اجتماعی کمتری رخ می دهد و وضعیت فرهنگی این روستاها بهتر است.

نماینده ولی فقیه در استان همدان گفت: بسیاری از مشکلات روستاها و اهالی، توسط روحانیان و مبلغان، مطرح و پیگیری می‌شود.

نماینده مردم شهرستان های همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر بازنگری طرح های هادی روستایی گفت: بنیاد مسکن باید فعال و متناسب با نیاز روستاها ظرفیت مسکن ایجاد شود.

حمیدرضا حاج بابایی نقش شوراها را در توسعه روستا بسیار بی بدیل دانست و اظهار داشت: روستاییان ما باید همچنان مولد و موثر در چرخه تولید باشند.

وی ادامه داد: کسانی که به شهرهای بزرگ رفتند در آینده نزدیک به روستاهای خود برمی گردند چرا که توسعه روستاها در حال گسترش است.

بیمارستان یک هزار تختخوابی در همدان ساخته می شود

نماینده مردم شهرستان های همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت جهاد تبیین طبق فرمایش مقام معظم رهبری ادامه داد: در بودجه امسال تهاتر نفت به میزان ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو پیش بینی شده که از این محل تنها وزارت بهداشت می تواند امسال ۲۰ هزار تخت بیمارستانی به میزان تخت های موجود اضافه کند.

حاجی بابایی اضافه کرد: سهم همدان از این میزان ساخت بیمارستان یک هزار تختخوابی است که ۱۷ هکتار زمین برای ساخت این بیمارستان پیش بینی شد و با بهره برداری از این طرح سه هزار نفر جویای کار مشغول به فعالیت می شوند.

وی بیان کرد: به منظور حمایت و سرمایه گذاری در حوزه محیط زیست، کارهایی از جمله ساماندهی فاضلاب شهر همدان صورت گرفته است برای نمونه حدود ۲۰ سال پیش پنج شهر کشور از جمله همدان با بانک جهانی برای لوله گذاری قرارداد منعقد کرد به همین منظور در جریان بروز سیل با وجود رتبه دوم همدان در بارش های خاورمیانه اما خسارتی وارد نشد.

نماینده مردم شهرستان های همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی گفت: بودجه پیش بینی شده از سوی دولت برای شرکت آب و فاضلاب ۲۰ میلیارد تومان بود که سهم شهرستان همدان به پنج میلیارد تومان می رسد و در بهترین حالت ۲.۵ میلیارد تومان آن اختصاص می یافت.

حاجی بابایی ادامه داد: اما از محل ماده ۵۶ از بانک رفاه ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای شرکت آب و فاضلاب دریافت شد که اقساط آن سالانه از سوی دولت و سازمان برنامه و بودجه به بانک پرداخت می شود.

وی بیان کرد: یکی از رویکردها و برنامه های مهم استان، ایجاد زمینه ای برای مسابقه ای نفس گیر در راستای توسعه استان است تا اجازه ندهیم همدان از سایر استان ها عقب بماند.

نماینده مردم شهرستان های همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کارخانه سحر همدان با هزار و ۶۰۰ نفر کارمند و ۳۲۰ نوع تولید به روسیه، کشورهای اروپایی، کانادا و عراق صادرات دارد افزود: با پیگیری های چند ساله ظرفیت این کارخانه به زودی ۲ برابر و از همدان تا فامنین تبدیل به کارگاه می‌شود.

حاجی بابایی گفت: روز و هفته کارگر یادآور کسانی است که توسعه پایدار با دستان توانمند و پینه بسته آنان رقم می خورد و یکی از زیبایی های کشورهای اسلامی وجود کارگرانی است که چرخ های توسعه را می چرخانند.

نماینده مردم شهرستان های همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح جامع همدان با رسیدن به ۱۰ هزار هکتار موجب رفع مشکل مسکن در همدان می شود و در این صورت آپارتمان و برج های ضد محیط زیست به خانه های ویلایی تبدیل می شود.

حاجی بابایی افزود: محدوده پیش بینی شده برای همدان با ۷۰۰ هزار جمعیت پنج هزار و ۷۰۰ هکتار است در حالیکه محدوده شهری در یزد با ۶۰۰ هزار جمعیت ۱۲ هزار هکتار و کاشان با ۲۳۰ هزار جمعیت ۶ هزار هکتار است.

وی با بیان اینکه همدان نیازمند ساخت ۵۰ هزار واحد مسکونی است ادامه داد: این شهر در تحویل زمین رتبه ۳۲ کشور شده بود که با پیگیری های صورت گرفته و پیش بینی ۱۴۰ هکتار زمین باغ میوه برای این کار، به سرعت جزو استان های موفق قرار خواهد گرفت.