به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، امروز ۱۲ اردیبهشت ماه روز پاسداشت از مقام معلمانی است که در پرتو شمع وجود خود زیباترین جلوههای عشق و ایثار را به نمایش میگذارند و به نوعی با آموزش و پرورش فرزندان این سرزمین، میتوان آنها را آیندهسازان کشور دانست.
این هفته در واقع فرصتی است برای قدردانی از زحمات افرادی که با حداقل درآمد نقش تاثیرگذاری در تعلیم و تربیت کشور دارند و تا سالهای بسیار طولانی حتی پس از تحصیل هم یاد و خاطره آنها همراه ما باقی میماند.
تکریم و قدردانی از معلمان یک رسالت مهم ملی و دینی است که باید مورد توجه همه مردم جامعه باشد، چرا که آنها علاوه بر اینکه علم و کمال را به شاگردان یاد داده و وجود آنان را با نور دانش و پرهیزگاری روشنایی میبخشند، همواره در شرایطهای بحرانی کشور هم نقشآفرین بودهاند.
در این راستا، میتوان به ۵ هزار معلم شهید در دوران دفاع مقدس اشاره کرد که جا دارد در این روز، یاد و خاطره این معلمان شجاع، فداکار و ایثارگر را هم گرامی بداریم. همچنین میتوان از معلمانی یاد کرد که در دوران کرونا و تعطیلی مدارس در هر شرایطی حتی در بستر بیماری هم آموزش دانشآموزان را رها نکردند و یا بسیاری دیگر از آنها که روزانه در سرما و گرما مسیرهای صعبالعبور را پشت سر میگذارند تا سواد فرزندان این مرز و بوم ارتقا یابد.
اما زحمات این قشر به قدری است که برای قدردانی از آنها باید فراتر از جشنهای سالانه در کلاسهای درس رفت و خواستههای اصولی و مهم معلمان باید شنیده شود و برای رضایت خاطر آنها اقدامات موثری صورت گیرد چراکه شادی، آموزش و پرورش مناسب دانشآموزان در گرو حال خوب این معلمان است، بنابراین در ادامه این گزارش به ارائه نظرات برخی از معلمان و بیان مطالبات و دیدگاههای آنان میپردازیم.
تقاضای برخورد با خاطیان در تاخیر پرداخت حقوق و معوقات رتبهبندی براساس حکم رئیس جمهور
معاون یک مدرسه متوسطه که حدود ۱۸ سال سابقه کار در مدارس را دارد، به خبرنگار ایرنا گفت: من و بیشتر معلمانی که میشناسم، همواره سعی کردهایم تا با خلاقیت و عشق کار را پیش ببریم و هیچگاه از دانشآموزانمان جز تلاش برای پیشرفت خودشان درخواستی نداشتهایم.
وی افزود: خالصانه و از صمیم قلب در کلاسهای درس تلاش میکنیم و در مقابل انتظار داریم که مسئولان هم برای حفظ شأن و ارتقا معیشت ما اقداماتی انجام دهند. در چند وقت اخیر موضوع تاخیر در پرداخت حقوق و معوقات رتبهبندی ما حاشیههای بسیاری به همراه داشت و رئیس جمهور دستور داد تا با خاطیان این موضوع برخورد شود و حتی یک وزیر هم تغییر کرد و ما توقع داشتیم برای احترام و حفظ جایگاه معلم در وزارتخانه هم مانند رفتار رئیس جمهور در دولت با خاطیان رفتار شود اما تا کنون این موضوع به فراموشی سپرده شده است.
این معلم ادامه داد: قانون رتبهبندی معلمان پیش از آنکه برای افزایش درآمد باشد، ارتقا جایگاه معلم را مد نظر داشت اما اکنون حتی با خاطیان در وزارتخانه هم براساس دستور رئیس جمهور و حتی گزارش مجلس شورای اسلامی برخوردی صورت نگرفته است.
وی به موضوع معیشت فرهنگیان اشاره کرد و گفت: همچنین ما معلمان خواستار بهبود وضع درآمدی خود در عمل هستیم، وعدههای بسیاری شنیده شده اما میخواهیم نتایج را در عمل مشاهده کنیم.
خواستار ارتقا معیشت و به سرانجام رسیدن رتبه بندی هستم
یک هنرآموز هنرستان در تماس با خبرگزاری ایرنا درباره برخی از مطالبات خود اظهار کرد: به سرانجام رسیدن رتبهبندی و ارتقا معیشت از مطالبات اصلی ما معلمان است، من و بسیاری دیگر از همکاران خواستار تغییر در ملاکهای تعیین رتبه هستیم، اگر این ملاکهای رتبهبندی در آییننامه تغییر نکند، ارزیابی دوباره مدارک و مستندات فایده چندانی برای ما ندارد.
وی افزود: همچنین اگر معیشت معلم بهبود یابد، بدون فکر به اجاره خانه و چگونگی گذران زندگی در کلاسهای درس با تمرکز بیشتری حاضر میشود و حتی این امکان را دارد که از زمانهای شخصی خودش هم برای تحقیق و پژوهش بهرهمند شود.
بهرهمندی از معلمان در ستاد آموزش و پرورش
معلم دیگری در گفت و گو با ایرنا درباره مطالبات خود در روز معلم اظهار کرد: رئیس جمهور پیشاپیش با دستور برای برخورد با افراد خاطی در موضوع تاخیر در پرداخت حقوق و معوقات رتبهبندی هدیه ما را دادهاند اما اجرای کامل این دستور در وزارتخانه میتواند به معلم این پیام را بدهد که مورد احترام واقع شده است. همچنین در این شرایط که وزارتخانه در دوره انتخاب وزیر قرار دارد، بهتر است که نیروهای ستادی از میان معلمان انتخاب شوند چراکه از شرایط هم به درستی آگاه هستیم.
وی افزود: افزایش امکانات مدرسه، برگزاری دورههای آموزشی برای معلمان و همچنین استفاده از نظرات و ایدههای معلمان در سیاستگذاریها از مهمترین درخواستهای من برای بهبود اوضاع تعلیم و تربیت است.
معلم دیگری که از نیروهای خرید خدمات آموزش و پرورش است، در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: من و همکارانم چندی سالی است که در کلاسهای درس به اصطلاح گچ خوری کردهایم اما در اخبار شنیدهام که اعلام شده که نیروهای حق التدریس و خرید خدماتی که در آزمون موفق نشوند، با آنها قطع همکاری می شود. اگر پس از این همه سال معلمی با ما قطع همکاری شود، باید چه کاری را دنبال کنیم.
وی افزود: نیروهای حق التدریس و خریدخدمات با کمترین دستمزد کار می کنند، در این راستا تقاضا دارم تا در صورت امکان راهی برای فعالیت و بهبود وضعیت ما پیدا شود. نزدیک به ۱۰ سال است که عمرمان را در این راه گذاشتهایم.
معلم اختیار بیشتری داشته باشد
یک معلم پرورشی در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا درباره مطالبات خود اظهار کرد: برای بهبود وضعیت پرورشی دانشآموزان باید تجهیزات در مدارس بیشتر شود و همچنین بخشنامههای کمتری به مدارس ابلاغ شود.
وی افزود: معلم برای رسیدگی به آموزش و پرورش باید اختیاراتی هم در ارائه محتوا و هم در تدریس داشته باشد. مناطق به معلمان بیشتر اعتماد کنند تا دانشآموزان هم با اطمینان پذیرای سخنان معلمان باشند.
نتیجه رضایتمندی معلم به حکومت میرسد
در این راستا امان الله قرائی مقدم جامعه شناس در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا درباره گرامیداشت روز معلم و لزوم پاسخ به مطالبات این قشر اظهار کرد: در این کشور کسی خدمتگزار است که دهقان باشد یا آموزگار، یعنی مقام معلم در تمام جهان به عنوان تعلیم دهنده اهمیت بسیاری دارد.
وی افزود: جامعهشناسان، روانشناسان اجتماعی و اقتصاددانان توسعه در همه جوامع معتقدند که نیروهای انسانی توسعه به دست معلمان پرورش یافتهاند، آلفرد مارشال اقتصاددان برجسته و برنده جایزه نوبل میگوید که اگر آموزش و پرورش هر شهری در طول صد سال فقط یک مخترع بپروراند، هزینه صد ساله آموزش و پرورش شهر را تامین کرده است.
کشورهایی توسعه یافته می شوند که آموزش و پرورش آنها به دست معلمان برجسته انجام شده است، یعنی هیچ کشور توسعهیافتهای پیدا نمیشود که آموزش و پرورش پیشرفتهای نداشته باشد.
قرائی مقدم ادامه داد: آموزش و پرورش و به ویژه معلم نقش مهمی در توسعه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی هر کشوری دارد، در کشور ما پس از انقلاب با رفتن بیشتر دختران به مدارس و توسعه دانشگاهها میزان تحصیلکردهها زیاد شدند و امروز میبینیم اگر در موضوعات و عرصههای مختلف حرفی برای گفتن داریم، همه از وجود معلمان خوب در کشور است.
معلم به جز حقوق راهی دیگر برای تامین مایحتاج خود ندارد بنابراین حقوق معلم باید رضایت بخش باشد
وی با بیان اینکه معلمی در همه دنیا مقدس و بااعتبار است، یادآورشد: پیامبران را معلم میگویند بنابراین جایگاه معلم اهمیت بسیار مهمی دارد و این مقام قابل توصیف نیست، بنابراین باید به جایگاه معلم هم در تامین مطالبات و معیشت او رسیدگی شود.
این جامعه شناس گفت: قدر معلم را نمیتوانیم با پول جایگزین کنیم اما معلم باید تامین باشد، در چند وقت اخیر معلمان درباره رتبهبندی و حقوق خود گلایه داشته است، معلم به جز حقوق راهی دیگر برای تامین مایحتاج خود ندارد بنابراین حقوق معلم باید رضایت بخش باشد.
وزارت آموزش و پرورش بعد از ارتش بیشترین کارمندان را دارد، بنابراین باید نگهدار این قشر زحتمکش باشیم.
قرائی مقدم افزود: هیچ کس به اندازه معلم نمیتواند به حاکمیت یا دولت صدمه بزند یا سود برساند، معلم اگر دلخوش نباشد، نمیتواند دانشآموزان را به درستی پرورش دهد چرا که دانشآموز حرف معلم را از سخن والدین مهمتر میداند.
وی ادامه داد: اگر معلم ناراضی باشد، افکار نارضایتی را در جامعه میپراکند و همچنین اگر رضایت داشته باشد، افکار مثبتی را به جوانان منتقل میکند. باید به معلمان از نظر خدمات آموزشی و حقوق و مزایا رسیدگی شود چراکه نتیجه رضایتمندی معلم به حکومت میرسد.