به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، عملیات تخلیه و بارگیری کالاها از/ به انبار کشتی توسط کارگرانی انجام میشود که به آنها کارگران «خن کار» میگویند. با توجه به تعدد این افراد و حجم کالاها، امکان انجام کار در تمام ایام ماه برای کارگران خن کار میسر نیست و به اجبار گروههای کارگری در روزهایی که نوبت برای کار کردن به آنها تعلق میگیرد ، در محل کار حاضر می شوند.این در حالی است که در بازه زمانی یکماهه، ممکن است تعداد روزهای نوبت به کاری یک خن کار، از یک تا حداکثر ۱۰ روز باشد؛ بنابراین پیمانکاران نیز بر اساس تعداد روزهای کاری تعلق گرفته برای کارگران، کسورات بیمه و بازنشستگی پرداخت میکنند.
این مسئله موجب میشود یک خن کار در پایـان ۳۰ سال کار و رسیدن به سن بازنشستگی، با تجمیع ایام بیمه پردازی، با سابقه ۱۰ الی ۱۵ سال بازنشسته شود و نتواند حداقل حقوق بازنشستگی را به صورت کامل دریافت کند. این در شرایطی است که بیش از ۹۰ درصد واردات و صادرات کالا از طریق حملو نقل دریایی و توسط کشتی انجام میشود.
در همین راستا سازمان بنادر و دریانوردی امروز ( دوشنبه) به نقل از «علی اکبر صفایی» معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مشکلات کارگران «خنکار» در بنادر، اعلام کرد: رفع مشکلات این قشر زحمتکش و پرکار بنادر در دستورکار این سازمان قرار دارد و برای پوشش بیمه بازنشستگی و درمانی آنان طرحی را به انجمنهای مربوطه پیشنهاد کرده است .
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: سازمان بنادر و دریانوردی پس از بررسی قوانین، و مقررات موجود و بررسیهای میدانی در بنادر و همچنین مذاکره با جامعه عزیز کارگران خن کار، انجمن صنفی کارگران، انجمن صنفی شرکتهای پیمانکاری تخلیه و بارگیری، طرح هایی را برای رفع مشکل بیمهای و سایر چالشهای «خنکاران» به عنوان قشر زحمت کش و موثر در حملونقل دریایی کشور در دستورکار قرار داد.
وی افزود: بررسیها نشان داد خنکاران با مسائل و مشکلات مختلفی از جمله عدم پرداخت کسورات بازنشستگی تمام ایام ماه، عدم برخورداری از بیمه درمان در تمام ایام ماه، نبود امکانات رفاهی برای اسکان در ایام کاری و تاخیر دستکم دو هفتهای در دریافت حقوق و... دست و پنجه نرم میکنند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه اشکالات طرح پیشنهادی سازمان بنادر به صورت ویژه مورد بررسی قرار گرفته و درنهایت مقرر شده است، روش پیگیری و فرآیند اجرایی طرح مربوطه تدوین شود، بیانکرد: پیش نویس دستورالعمل اجرایی تهیه شده، در دست اصلاح و تکمیل است و در سال جاری به اجرا گذاشته خواهد شد.
معاون وزیر راه خاطرنشان کرد: طبق توافقات حاصل شده مقرر شده تا این طرح در مرحله نخست در بندر امام خمینی(ره) به اجرا در بیاید و در صورت موفقیت در سایر بنادر جنوبی نیز اعمال شود.