تهران- ایرنا- مدیرعامل خانۀ کتاب و ادبیات ایران گفت: در سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران بخش «سینما-کتاب» را برای اولین بار خواهیم داشت.

به گزارش ایرنا از تلویزیون اینترنتی کتاب، خانۀ کتاب و ادبیات ایران و دانشگاه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران طی مراسمی تفاهم‌نامۀ همکاری در زمینه‌های مختلف فرهنگی و هنری امضا کردند.

علی رمضانی در این مراسم گفت: صنعت نشر از نظر ابعاد مختلف، بزرگترین صنعت فرهنگی کشور است. از نظر اقتصادی در سال گذشته، بیش از ۹ میلیارد و ۲۰۰ هزار تومان ارزش اقتصادی این صنعت بوده است. همچنین از لحاظ تعداد فعالان این حوزه، حجم تولید در کشور، زیرساختی بودن و زیربنا بودن و اثرگذار بودن در سایر صنایع فرهنگی این صنعت پیشتاز است.

قدرت تصویر، امکان حرکت کتاب به سمت عمومی‌تر شدن را می‌دهد

وی ادامه داد: چه جنبۀ کالای فرهنگی بودن کتاب و چه جنبۀ صنعتی آن را اگر ملاحضه کنیم، قطعاً باید به این حوزه توجه جدی داشته باشیم. اما این حوزه چه کم داشت که ما به جمع‌بندی تاسیس شبکه تلویزیونی کتاب رسیدیم؟ این حوزه تصویر نداشت و باید تصویری شایسته از این صنعت ارائه می‌شد.

رمضانی اظهار کرد: این حوزه، خبرگزاری، فعالان ترویجی، کتاب، نویسنده، اهل قلم، ناشر و کتابفروش دارد اما «قدرت تصویر» قدرتی بود که باید به این مجموعه اضافه می‌شد. قدرت تصویر امکان حرکت کتاب به سمت عمومی‌تر شدن و تبدیل شدن به خواست مردم را می‌دهد. این حوزه از نظر ما، نیاز مردم است اما تبدیل شدن به خواسته‌شان، احتیاج به فعالیتی ظریف و هنرمندانه دارد که از مسیر قدرت تصویر اتفاق می‌افتد.

سینماکتاب به بخش های نمایشگاه کتاب اضافه می شود

مدیرعامل خانۀ کتاب و ادبیات ایران با طرح این پرسش که چرا دانشگاه صداوسیما برای انعقاد تفاهم‌نامه انتخاب شده است، بیان کرد: این دومین کاری است که برای افزایش تعداد فعالان جوان درحوزۀ کتاب و کتابخوانی انجام می‌شود. در نمایشگاه کتاب تهران هم بخش «سینما-کتاب» را برای اولین بار خواهیم داشت. در حوزۀ فیلم‌های اقتباسی در حوزۀ آثار دیگران که می‌توانند تبدیل به فیلم‌های کوتاه و بلند داستانی شوند نیاز بود که خود را با ظرفیت‌های عظیمی که در حال پرورش هستند و می‌توانند به عرصۀ کتاب اضافه شوند و فعالیت کنند را داشته باشیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم این تفاهم‌نامه، نقطه عطفی در فعالیت‌های مشترک با مجموعۀ دانشگاه صداوسیما و اثرگذار در صنعت بزرگ و قابل توسعۀ کتاب و کتاب‌خوانی باشد.

غفلت از کتاب در عرصه تصویر مشهود است

در ادامۀ این نشست، دکتر شهاب اسفندیاری، رئیس دانشگاه صداوسیما اظهار کرد: مسئلۀ کتاب در کشور ما مسئله‌ای است که در واقع غفلت از آن در ساحت رسانه‌های نوین و خصوصاً در عرصۀ تصویر مشهود است. شاید یکی از دلایل آن، این باشد که برخی چالش‌ها و کمبودها در این حوزه را شاهد هستیم. متاسفانه نسل جوان و جدیدی که مصرف رسانه‌ای‌شان عمدتاً در فضاهایی است که خیلی سروکاری با کتاب ندارد. یعنی در زیست روزمره‌شان در فضای مجازی خیلی با کتاب مواجه نمی‌شوند.

وی ادامه داد: اگر ایدۀ «بومی‌های سرزمین مجازی» را برای نسل جدید به کار ببریم، به نظر می‌آید که در این سرزمین جدید خیلی جایگاهی برای معرفی و عرضۀ کتاب تعبیر نشده و ما که مهاجران به این سرزمین هستیم هنوز به آن نرسیده‌ایم. لذا فعال کردن نسل جدید در زمینۀ تولید آثار تصویری در مورد کتاب مزیتی است که می‌تواند داشته باشد.

دکتر اسفندیاری تصریح کرد: برای همین نسل و به زبان همین نسل از کتاب سخن بگوییم و این ظرفیت در حوزۀ دانشجویی دانشگاه صداوسیما وجود دارد. نسل جدید دانشجو در فضای مجازی زیست می‌کند و با این فضا خو گرفته، خود هم مصرف‌کننده و هم تولیدکننده در این فضاست. این قشر می‌تواند دریچه‌ای برای ساکنان و بومیان این سرزمین به سوی کتاب و دنیای کتاب باز کند.

در ادامه مجید صحاف؛ مدیر تلویزیون اینترنتی کتاب، یکی از ساحت‌های فرهنگ را بُعد اندیشه و خردورزی دانست و بیان کرد: شعار نیست که بگوییم کتاب به تنهایی بُعد اندیشه و خردورزی را به دوش می‌کشد. پیوست رسانه‌ای در کنار کتاب نفوذ آن را در بین مردم افزایش می‌دهد. یکی از موضوعات مهم در حوزه صنعت نشر، فاصله آن با دانشگاه است. مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بر این نکته تاکید دارند که صنعت نشر به دانشگاه نزدیک شود. لذا این تفاهم‌نامه برای تحقق این هدف امروز به امضا خواهد رسید تا از ظرفیت دانشگاه به نفع کتاب و کتابخوانی استفاده شود.

مشارکت در تامین کتاب‌های تخصصی مورد نیاز دانشگاه و ارائۀ تسهیلات خرید برای دانشجویان دانشگاه، مشارکت در برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی با موضوع‌های تعیین شده، همکاری با اهالی کتاب، همکاری در تولید برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، مشارکت در برگزاری رویدادهای هنری و رسانه‌ای در حوزۀ کتاب، ارائۀ ایده‌های برنامه‌سازی در تولید برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، استفاده از ظرفیت‌های مختلف طرفین در تولید برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، اطلاع‌رسانی، انتشار و پخش محتواهای تولید شدۀ مشترک از بسترهای مجازی و رادیو-تلویزیونی در اختیار طرفین و همکاری طرفین در ایجاد بستر لازم برای برنامه‌سازی در رویداد نمایشگاه کتاب تهران از جمله مفاد این تفاهم‌نامه است.

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در مصلی امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir برگزار می شود.