بجنورد- ایرنا- مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: خشکسالی و کاهش بارندگی موجب شد تا کشاورزان استان ۵۰ هزار هکتار از سطح گندمزارهای اراضی دیم را رها کنند.

مهندس وحید صباغ روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: حدود ۱۴۰ هزار هکتار از کشتزارهای استان در سال زراعی جاری به زیر کشت گندم رفت که از این سطح ۹۴ هزار هکتار دیم و مابقی آبی است.

وی تصریح کرد: تاثیر خشکسالی امسال به حدی بود که حدود ۵۰ درصد از اراضی دیم استان خشک و غیر قابل برداشت خواهد شد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: خشکسالی و کاهش بارندگی موجب خسارت به سطح گندمزارهای استان شده است و بارش های اخیر در مجموع برای کشتزارها مناسب بوده است اما باران بهاری برای رشد گندم در دیمزارهای مناطق گرمسیر استان دیر هنگام بود.

وی عنوان کرد: گندم برخی از دیمزارهای این استان به مرحله ساقه و خوشه رسیده بود که کاهش باران مانع رشد و نمو آن شده است و اینک کشاورزان به دلیل نبود صرفه اقتصادی این اراضی را رها کرده اند.

صباغ خاطرنشان کرد: تنها کشتزارهایی که گندم‌های کشت شده آن در مرحله پنجه‌زنی قرار دارد، بارش باران روزهای اخیر در عملکرد آن ها تاثیر مثبتی گذاشته است.

وی بیان کرد: بیشترین خسارت از ناحیه خشکسالی مربوط به مزارع دیم شهرستان های مانه و سملقان، گرمه و جاجرم است.

سال زراعی گذشته ۱۰۷ هزار تن گندم از سطح کشتزارهای این استان تولید شد که نسبت به سال قبل از آن ۴۵ افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بر اساس گزارش رسمی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی حدود ۵۹ درصد از پهنه این استان دو میلیون و ۸۰۰ هزار هکتاری واقع در شمال شرق کشور درگیر خشکسالی و تحت تاثیر این پدیده است به طوری که بر اساس شاخص اس. پی. آی (ﺷﺎﺧﺺ ﺑﺎرش اﺳﺘﺎﻧﺪارد شده) در بازه ۱۰ ساله تا پایان اسفند ماه سال گذشته، بیش از نیمی از مساحت استان تحت تاثیر خشکسالی قرار دارد.

هم اکنون ۱۳.۱ درصد از گستره استان درگیر خشکسالی بسیار شدید، ۱۳.۹ درصد تحت تاثیر خشکسالی شدید، ۱۶.۱ درصد خشکسالی متوسط و ۱۵.۶ درصد خشکسالی خفیف دارد و در بین هشت شهرستان این خطه شمالشرق کشور شهرستان های مانه وسملقان به عنوان قطب کشاورزی بیشترین پهنه تحت تاثیر از خشکسالی را دارد و پس از آن شهرستان اسفراین و راز و جرگلان درگیر با این پدیده شدند.

بررسی ها نشان می دهد که خشکسالی استان خراسان شمالی نه تنها باعث ایجاد تنش آبی در حدود ۳۰۰ روستا و چند شهر ایجاد کرد که حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از حجم آبدهی قنات ها را نیز کاهش داد به طوری که نیمی از مزارع کشاورزی این خطه شمال کشور را نیز خشکاند و هشت دشت از ۱۱ دشت این استان نیز در زمره دشت های بحرانی قرار گرفتند و با تداوم این روند احتمال قطعی آب نیز در کنار خاموشی برق در استان به عنوان راهکار دم دستی تکرار خواهد شد.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار را اراضی زراعی و مابقی را باغ تشکیل می دهد که حدود ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی محسوب می شود.