محمد فائزی روز سهشنبه به مناسبت سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری و روز معلم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تشریح جایگاه و منزلت معلمان در جامعه اظهار کرد: به هر موفقیتی اگر از زاویهای دیگر و متفاوت بنگریم به سهولت میتوان نقش معلم را در آن دید و به معلم نسبت داد و همه پیشرفتها و سعادت کشور در گرو کار معلم و زحمات این قشر است.
وی افزود: اخلاق اجتماعی، آداب دینی، مهارتهای فردی، ارتباطی و بحثهای اختصاصی که به حوزه کتاب و درس برمیگردد، مجموعه اقداماتی است که معلمان در کلاسها در اختیار دانشآموزان قرار داده و میدهند و فرزندانمان تحت تاثیر این الگوهای مناسب؛ رفتار و شخصیت اجتماعی پیدا میکنند.
مدیرکل آموزش و پرورش گیلان با بیان اینکه معلمان کار بیبدیلی انجام میدهند، خاطر نشان کرد: با تکریم معلم و ارتقا جایگاه این قشر همه سود میبرند.
وی اظهار کرد: اگر به یک یا ۲ نسل پیش و حتی دوران خود مراجعه کنیم، این فرهنگ که به معلم باید در هر شرایطی احترام گذاشت، به عنوان یک رسم و عرف مطرح بود.
مدیرکل آموزش و پرورش گیلان با بیان اینکه امروز نیز اولیاء در تعلیم و تربیت دانشآموزان باید همراه معلمان بوده و کمک کار آنان باشند، اضافه کرد: همه باید در حفظ جایگاه معلم اهتمام کنیم، اگر جایگاه معلم شکسته شود به طور قطع درس هم از چشم دانشآموز خواهد افتاد و ضرر آن نه تنها متوجه دانش آموز بلکه خانواده و جامعه میشود.
وی اظهار کرد: ما معلمان نیز باید بتوانیم با مهارتهای بیشتر وجاهت و جایگاه خود را به دانشآموزان معرفی کنیم و خیرخواهیمان را نسبت به آینده آنان نشان داده و اثبات کنیم همه تلاش ما برای آینده و پیشرفت آنان است.
فائزی با تاکید بر ترویج و مردمیسازی قدردانی از معلم و حفظ شان و جایگاه آنان خاطرنشان کرد: اگر همه در بزرگداشت مقام معلم از اولیاء تا مسئول پای کار باشند، این پیام به دانشآموزان منتقل خواهد شد که معلم و وجود این قشر در جامعه مهم و ضروری است.
رتبهبندی معلمان؛ اقدام منحصر به فرد دولت سیزدهم
وی در ادامه با اشاره به اقدامات و گامهای دولت برای معلمان و حفظ و ارتقای جایگاه این قشر در جامعه عنوان کرد: اجرای رتبهبندی معلمان اقدام منحصر به فرد دولت سیزدهم است، اقدامی که سالهای سال فرهنگیان چشم به راه اجرای آن بوده و انتظار آن را میکشیدند.
مدیرکل آموزش و پرورش گیلان با بیان اینکه رتبهبندی معلمان موضوع مورد تاکید سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بیش از ۱۰ سال در دستور کار بود، اضافه کرد: در این مدت به هر دلیلی اجرا نشد اما دولت سیزدهم این رتبهبندی را که مسالهای پیچیده و کار بسیار بزرگی بود را با جسارت و شجاعت اجرایی کرد و زیر بار سنگین اجرای آن رفت.
وی خاطر نشان کرد: با وجود اینکه دولت از نظر اقتصادی برنامههای انقباضی را برای مهار تورم دنبال میکرد اما با همه تنگناها دست به اجرای این کار ارزشمند و بزرگ زد.
فائزی با اشاره به اهمیت اجرای طرح رتبهبندی و با بیان اینکه با این طرح معلم از حالت کارمندی خارج میشود، افزود: فرهنگیان قطعا در سال های آینده ثمرات بیشتری را از موضوع رتبهبندی شاهد خواهند بود و این موضوع امیدبخش را به این قشر تبریک میگویم.
وی بیان کرد: امید است تا بتوان خدمات بیشتری را برای فرزندانمان ارائه دهیم و تاثیر بیشتری را در روزهای سخت تعلیم و تربیت با وجود متغیرهای متعدد و فضاهای رسانهای و امثال آن که همه در موضوع تعلیم و تربیت اثرگذار است، نقش تاثیرگذار خود را برای آیندسازان کشور در کلاس ها داشته باشیم.
مدیرکل آموزش و گیلان گفت: بر اساس آخرین آمار از مجموع ۲۷ هزار نفر از معلمان گیلانی مشمول این طرح حدود ۳۰ درصد نسبت به رتبهبندی شان معترض شدند. اعتراض حدود۳۰ درصد معلمان گیلان نسبت به رتبهبندی بررسی میشود
استان گیلان دارای افزون بر ۳۷۰ هزار دانشآموز است که در بیش از چهار هزار واحد آموزشی تحصیل میکنند.