سمنان - ایرنا - مدیرکل بهزیستی استان سمنان با اشاره به اهتمام ویژه این اداره کل در توانمندسازی مددجویان گفت: ۱۳ هزار و ۸۷۴ معلول در استان سال ۱۴۰۱ از خدمات بهزیستی بهره مند شدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمود منطقی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: معاونت توانبخشی بهزیستی استان سمنان سال گذشته ۱۳ هزار و ۸۷۴ معلول در قالب یکهزار و ۸۲۰ نفر بینایی، چهار هزار و ۸۶۲ نفر جسمی و حرکتی، سه هزار و ۱۷ نفر ذهنی، یکهزار و ۶۵۹ نفر روان، یکهزار و ۶۹۸ نفر شنوایی و ۸۱۸ نفر صوت و گفتار خدمات ارایه کرد.

وی ادامه داد: معلولان استان سمنان از ۵۴ مرکز به تفکیک ۱۰مرکز شبانه روزی ۱۱مرکز ویزیت در منزل سه مرکز مراقبت درمنزل، چهار کارگاه و ۲۷مرکز روزانه خدمات دریافت می‌کنند.

وی تصریح کرد: هدف سازمان بهزیستی کشور توانمندسازی جامعه هدف، ارتقای سطح زندگی فردی و اجتماعی و حضور و نقش‌آفرینی معلولان در جامعه است و در این راه از تمام ظرفیت‌های درون و برون سازمانی استفاده می‌شود.

پرداخت کمک هزینه حق پرستاری به مددجویان بهزیستی

مدیرکل بهزیستی استان سمنان از پرداخت کمک‌هزینه حق پرستاری ماهانه به ۳۵۲ نفر از معلولان ضایع نخاعی، ۸۰۹ نفر از سالمندان و بیماران روانی مزمن درخانواده، ۴۱۰ نفر از سالمندان و بیماران روانی مزمن در مراکز غیردولتی معاینه پزشکی در منزل، ۶۲۵ نفر از سالمندان و بیماران روانی مزمن در مراکز غیردولتی شبانه‌روزی، ۱۴۸ نفر از سالمندان و بیماران روانی مزمن در مراکز غیردولتی مراقبت در منزل خبر داد.

وی افزود: کمک‌هزینه حق پرستاری به صورت ماهانه به ۲۶۸ نفر از سالمندان و بیماران روانی مزمن، ۲۶۸ نفر از معلولان مجهول الهویه، ۳۱ نفر در زمینه درمان و بهبود تغذیه کودکان مبتلا به بیماری های متابولیک، ۱۳۸ نفر در زمینه درمان معلولان دارای اختلالات دهانی بلع و تغذیه از سوی بهزیستی استان سمنان پرداخت می‌شود.

به گفته وی، پرداخت اعتبار خرید وسایل توانبخشی برای سه‌هزار و ۱۰۰نفر، پرداخت کمک هزینه های ویژه معلولان درمان معلولان به یکهزار، اندام های مصنوعی به معلولان زیر پوشش برای ۴۰۰نفر، ارایه خدمات توانپزشکی به یکهزار نفر، کاشت حلزون و تربیت شنیداری برای۲۰۰نفر از دیگر اقدام‌های بهزیستی استان سمنان در یکسال گذشته است.

منطقی خاطر نشان کرد: پرداخت اعتبار خرید وسایل توانپزشکی برای ۲ هزار و ۱۰۰ نفر، وسایل بهداشتی برای یکهزار و ۱۹۲ نفر از معلولان بسترگرا و ارتقای توانمندی ۵۰ نفر از معلولان و بیماران روانی مزمن از دیگر اقدام‌های بهزیستی استان سمنان در یکسال گذشته به شمار می‌رود.

وی به پرداخت کمک هزینه تحصیلی به یکهزار دانش آموزان و دانشجویان معلول، پرداخت هزینه مناسب‌سازی منزل و خودرو به ۶۰۰ نفر و صدور پلاک ویژه خودروی معلولان به هشت نفر اشاره کرد و افزود: دیگر پرداختی به جامعه هدف در این حوزه شامل پرداخت کمک هزینه به سه‌هزار و ۹۸۳نفر از معلولان روستایی زیر پوشش خدمات توانبخشی مبتنی برجامعه و مستمری ماهانه به هشت هزار و ۸۶۶ معلول نیازمند می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان گفت: سال گذشته برای یکهزار و ۳۴۸ نفر از افراد دارای معلولیت کارت صادر، برای ۴۰۰ نفر از معلولان تشکیل پرونده کمیسیون پزشکی تعیین نوع و شدت معلولیت و برای ۱۵ نفر نیز کمیسیون معافیت سربازی برگزار شد.

وی از معافیت مالیاتی برای افراد دارای فرزند معلول به تعداد ۱۰ نفر و کاهش ساعت کاری و طرح نیمه وقت بانوان برای ۹ نفر اشاره و از تمام کارکنان شاغل در معاونت توانبخشی در بخش دولتی و غیردولتی قدردانی کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ۱۶ هزار و ۵۱۱ پرونده شامل ۲۷ هزار و ۴۴۸ نفر تحت‌پوشش بهزیستی استان سمنان هستند.