تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۲

گرگان - ایرنا - مدیرکل هواشناسی گلستان با هشدار سطح نارنجی و گسترش فعالیت سامانه بارشی و افزایش شدت ناپایداری به استان از احتمال آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه ها خبر داد.

امان‌محمد کمالی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: گسترش سامانه بارشی از بعدازظهر چهارشنبه اغلب مناطق استان را تا شامگاه پنجشنبه در بر می‌گیرد.

وی افزود: با گسترش سامانه بارشی احتمال رگبار، رعد و برق، وزش باد شدید، پدیده مه و تگرگ در برخی نقاط استان دور از انتظار نیست.

مدیرکل هواشناسی گلستان تصریح کرد: سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه ها، آبگرفتگی برخی معابر عمومی، اختلال در تردد جاده ای و برخورد صاعقه از دیگر مخاطراتی است که در پی ناپایداری جوی روزهای آینده برای استان پیش‌بینی می‌شود.

کمالی بیان کرد: عدم استقرار و اتراق در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها، احتیاط در تردد جاده ای، اجتناب از فعالیت کوهنوردی، اجتناب از چرای دام در مناطق مرتفع و حاشیه رودخانه ها و انجام تمهیدات پیشگیرانه لازم به شهروندان و گردشگران توصیه می شود.

استان گلستان ۱۰ ایستگاه سینوپتیک و فرودگاهی، ۲۲ ایستگاه اقلیم شناسی، ۸۰ ایستگاه باران سنجی، ۲۷ ایستگاه خودکار، ۱۳ ایستگاه باران سنجی بر خط، یک ایستگاه جاده‌ای (خوش ییلاق)، یک ایستگاه جو بالا، یک سامانه برآورد شعاع دید افقی در امتداد باند فرودگاه در ۲ سامانه پایش گرد و غبار، ۲ سامانه تشعشع سنجی (اینچه برون و مراوه تپه) و یک سکوی دریایی و ۲ گیرنده تصاویر ماهواره و رادار در مجموع ۱۶۲ سامانه و ایستگاه دارد.

این استان واقع در شمال کشور دارای تنوع اقلیمی از نیمه مرطوب معتدل تا نیمه خشک و خشک و گرم و سرد است که بارندگی آن از ۱۵۰ تا ۸۵۰ میلی متر متغیر و موقعیت طبیعی استان شامل کوهستان های مرتفع، دشت هموار، مناطق پست، شوره زار، جنگل، مرتع و دریاست.