تهران- ایرنا- وزیر خارجه تونس دوشنبه شب گفت که بازگشت روابط دیپلماتیک با سوریه به نفع دو کشور است.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، «نبیل عمار» افزود: تونس در امور داخلی سایر کشورها دخالت نمی‌کند و این وظیفه ما نیست که تصمیم بگیریم چه کسی باید سوری‌ها را رهبری کند زیرا این یک موضوع کاملاً سوری است.

وی درباره سفر اخیر فیصل المقداد وزیر امور خارجه سوریه به تونس هم گفت: این سفر تاریخی بود و به معنای بازگشت به وضعیت عادی است.

وزیر خارجه تونس افزود: یکی از اولین دستوراتی که از قیس سعید رئیس جمهور تونس دریافت کردم، بازگرداندن روابط دیپلماتیک به سطح عادی بین تونس و سوریه بود.

عمار تاکید کرد: سوریه کشوری برادر است که روابط قوی و مستحکمی با آن داریم و تونسی‌ها از جایگاه ویژه‌ای در میان مردم سوریه برخوردارند.

وی گفت: سفیر جدید ما در سوریه استوارنامه خود را دریافت کرده است و سوریه هم به زودی سفیر جدیدی را در تونس منصوب خواهد کرد.

وزیر خارجه تونس تاکید کرد که حفظ منافع مشترک دو کشور و گسترش حوزه‌های آنها ضروری است.

روابط تونس و سوریه از سال ۲۰۱۲ با تصمیم «منصف المرزوقی» رئیس جمهور موقت تونس قطع شد.

قیس سعید اسفندماه گذشته اعلام کرد که سطح نمایندگی دیپلماتیک سوریه و تونس باید به سفیر ارتقا یابد و دلیلی برای نبودن سفیر تونس در دمشق وجود ندارد.

فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه ۲۹ فروردین در سفری سه روزه به تونس با رئیس جمهور و دیگر مقامات این کشور درباره از سرگیری روابط گفت و گو کرد.

این نخستین سفر یک مقام سوری از زمان قطع روابط دو کشور در سال ۲۰۱۲ بود.