اردبیل - ایرنا - معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات - بهداشتی درمانی استان اردبیل از انتخاب مشگین‌شهر به عنوان شهرستان منتخب استان در طرح شناسایی بیماران آسمی خبر داد.

محمد جعفرزاده روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با توجه به شیوع روز افزون آسم و ضرورت افزایش آگاهی در این خصوص و لزوم پیشگیری و کنترل آن ، سازمان جهانی بهداشت همه ساله اولین سه‌شنبه ماه می را به عنوان روز جهانی آسم نام‌گذاری کرده است.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی اردبیل نیز اقدامات لازم برای اجرای هرچه بهتر برنامه تشخیص و مراقبت بیماری آسم را در استان آغاز کرده و در اولین مرحله شهرستان مشگین‌شهر به عنوان شهرستان منتخب برای اجرای برنامه مذکور تعیین شده است.

وی ادامه داد: اهم فعالیت‌های دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در این خصوص آموزش، غربالگری و درمان افراد شناسایی شده است و امیدواریم تلاش نیروهای خدوم بهداشتی گامی موثر در ارتقای سلامت جامعه داشته باشد.

وی آسم را یکی از مهم‌ترین معضلات نظام سلامت در بسیاری از کشورهای جهان و از جمله کشور ما ذکر کرد و گفت: بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت حدود ۳۴۰ میلیون نفر از مردم دنیا مبتلا به بیماری آسم هستند.

جعفرزاده افزود: پیش‌بینی می‌شود که طی یک دهه آینده تعداد مبتلایان به آسم حدود ۱۰۰ میلیون نفر افزایش یابد و روزانه بیش از هزار نفر در جهان به علت آسم جان خود را از دست می‌دهند که بیشترین مرگ و میر و عوارض ناشی از این بیماری در کشورهای با درآمد کم و متوسط رخ می‌دهد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بیان کرد: در ایران شیوع علایم آسم در کودکان و نوجوانان حدود ۱۱ درصد و در بالغین حدود ۹ درصد می‌باشد.

وی شایع‌ترین علائم آسم را سرفه، تنگی نفس، خس خس سینه ، احساس فشار و گرفتگی در سینه ذکر کرد که در موارد شدید فرد دچار حملات شدید آسم می‌شود و گاهی حتی می‌تواند کشنده نیز باشد ، بنابراین تشخیص به‌موقع این بیماری درمان و همچنین کنترل عوامل محرک و آغازگر بیماری از مهم‌ترین راهکارهای پیشگیری و مراقبت بیماری است.

رئیس مرکز بهداشت استان اردبیل اظهار کرد: ادغام برنامه تشخیص درمان و مراقبت بیماری آسم در سیستم بهداشتی (PHC) به‌صورت آزمایشی در هفت دانشگاه علوم پزشکی کشور از آبان ماه سال ۱۳۹۸ شروع شده و در حال انجام می‌باشد و از سال جاری نیز در همه دانشگاه‌های علوم پزشکی به مرحله اجرایی خواهد رسید.

امسال روز ۱۲ اردیبهشت ماه به عنوان سی امین سالگرد روز جهانی آسم در نظر گرفته شده و با توجه به ضرورت دسترسی عادلانه به خدمات تشخیص، درمان و مراقبت آسم، شعار روز جهانی امسال "مراقبت آسم برای همه" انتخاب شده است.