آبادان - ایرنا - مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند، گفت: فلسفه وجودی این سازمان با وضعیت موجود در آبادان و خرمشهر همخوانی ندارد بنابراین باید توجه داشت که توسعه این ۲ شهرستان با تعامل و هم‌افزایی میان همه بخش‌ها امکان پذیر است.

به گزارش ایرنا، علی زارعی سه‌شنبه در نشست تقدیر از کارگران منطقه آزاد اروند ضمن با تبریک روز کارگر اظهار کرد: در همه حوزه‌های تولید و صنعت، نیروی انسانی و قشر کارگر، نقش تاثیرگذاری برعهده دارد، بر همین اساس تمام مشوق‌های ممکن، مدنظر سازمان منطقه آزاد اروند خواهد بود و در حیطه قوانین و مقررات مناطق آزاد نیز، مولفه‌های حمایتی برای بهره‌مندی قشر کارگر پیگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه مهمترین هدف ایجادی منطقه آزاد در شهرهای آبادان و خرمشهر، رونق اقتصادی، افزایش صادرات، سرمایه‌گذاری و تولید بود افزود: فلسفه این سازمان با وضعیتی که در حال حاضر وجود دارد، همخوانی ندارد و آرمانی که برای تشکیل این منطقه مدنظر بود قابل مشاهده نیست، همچنین اصلی‌ترین مولفه ایجادی که همانا جذب سرمایه‌گذار و تسهیل و رونق سرمایه‌گذاری در این منطقه است، کم رنگ جلوه می‌کند و ضوابط و مقررات موجود، بسیار سختگیرانه‌تر از سرزمین اصلی در این منطقه اعمال می‌شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت: از سویی دیگر منطقه آزاد اروند تبدیل به محلی برای واردات کالاهای خارجی شده و تاکنون بیشتر روی این موضوع تمرکز شد و متاسفانه اهمیتی برای صادرات وجود نداشته است.

زارعی با تاکید بر اینکه ابتدا باید منطقه آزاد اروند را از قید و بندهای موجود رها کرد، گفت: نخستین مطلبی که در دوره جدید مدیریتی این سازمان دنبال می‌شود، موضوع جذب سرمایه‌گذار است و طرح‌ها و بسته‌های سرمایه‌گذاری خوبی در این زمینه تهیه شده که بیش از ۵۶ بسته را شامل می‌شود و مجوزهای لازم نیز اخذ شده است.

زارعی با بیان اینکه تاثیری که ایجاد منطقه آزاد باید روی زندگی مردم داشته باشد، ایجاد نشده است، بیان کرد: این وضعیت نه تنها شایسته مردم این خطه هم نیست، مشکلات و مسائلی از قبل در این ۲ شهر انباشته شده و برنامه جامع در این ۲ شهر بدون برنامه‌ریزی‌های مناسب، تبیین و تدوین شده که حاصل آن، وضعیت فعلی آبادان و خرمشهر است.

وی با متفاوت خواندن فلسفه ایجادی مناطق آزاد تجاری در کیش و قشم با اروند متفاوت بود، گفت: اگر این منطقه قرار است میزبان سرمایه‌گذاران باشد، باید وجهه مناسبی نیز پیدا کند، دولت وقت به طور ناگهانی و یک‌ شبه تصمیم گرفت تا همه نقاط شهری به محدوده منطقه آزاد افزوده شود و هیچ تدبیری هم برای مسئله منابع درآمدی مورد نیاز عمران شهری در نظر گرفته نشد.

زارعی با اشاره به اینکه برابر ماده ۶۵ قانون احکام دائمی توسعه کشور، تصمیم‌گیری در مناطق آزاد بر عهده این سازمان است، گفت: در این منطقه به دنبال حاکم بودن نیستیم بلکه هدف ما خادم بودن است ولی متاسفانه برخی مدیران شهری و مسئولان منطقه با بهانه قرار دادن اعمال و یا عدم اعمال حاکمیت یکپارچه به حاشیه پرداخته و مسئولیت‌ها بر زمین مانده و مردم نیز در این میان، بلاتکلیف هستند، اما بنای ما تقابل نیست بلکه قصد داریم این معضل با تعامل و هم‌افزایی مرتفع شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند با تاکید بر هم‌افزایی و همراهی میان مدیران منطقه و قرار گرفتن برآیندها در یک جهت، بیان کرد: قصد داریم با برنامه‌ریزی دقیق، زیرساخت‌های ۲ شهر را ذیل منابع مسئولیت‌های اجتماعی مانند طرح احداث پل جدید خرمشهر، ایجاد اتوبان سراسری بین ۲ شهر، آسفالت معابر شهری، زیرساخت‌های سایت صنعتی و تصفیه خانه این شهرک‌ها، به توسعه برسانیم.

زارعی با اشاره به وضعیت واحدهای راکد سایت صنعتی منطقه آزاد اروند گفت: متاسفانه در گذشته مجموعه قوانین و مقررات موجود، باعث آزار سرمایه‌گذاران شده بود که در حال رفع این موانع هستیم، مشکلات احصاء خواهد شد و روند صدور مجوزها تسهیل می‌گردد، زیرساخت لازم نیز برای آنها فراهم می‌شود، اما تمام این امور تنها با تلاش سازمان منطقه آزاد اروند کارگر نخواهد بود و همه دستگاه‌های خدمت‌رسان باید در کنار ما باشند.

وی افزود: پیش از این سخت‌گیری‌های موجود گاها سرمایه‌گذاران را ترغیب به فعالیت در سرزمین اصلی می‌کرد زیرا وجود سازوکارهای قانونی و اداری، سرمایه‌گذار را درگیر مجموع قید و بندهایی می‌کرد که زمینه‌ساز انصراف از فعالیت در منطقه آزاد اروند می‌شد.

وی در خصوص پروژه‌های بلاتکلیف منطقه، افزود: بخشی از این پروژه‌ها به دلیل اختلاف نرخ ارز و قیمت تمام شده پروژه‌ها بر زمین مانده بود و بخش دیگر آن به دلیل نبود تامین زیرساخت‌ها، بلاتکلیف است که این طرح‌ها در حال پیگیری و بررسی هستند تا مشکلات احصاء و بتوان راهی برای احیای اساسی این طرح‌ها پیدا کرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند، با اشاره به ظرفیت‌های پایانه تجاری شلمچه، یادآور شد: منطقه آزاد اروند با توجه به وجود راه‌های دسترسی زمینی، دریایی، هوایی و ریلی، یکی از ظرفیت‌های بکر سرمایه‌گذاری است که می‌تواند برای هر صاحب سرمایه‌ای جذابیت ایجاد کند، اما آنگونه که باید به این ظرفیت‌ها پرداخته نشده، علاوه بر این در شلمچه با توجه به پتانسیل عظیمی که در حیطه تجارت با کشور عراق وجود دارد، منطقه آزاد با ایجاد زیرساخت‌های بسیار خوب و بارانداز مناسب، به اختلافات بین بخشی برخورد کرده است که فقدان حاکمیت یکپارچه و نبود تعامل میان بخش‌ها، در این مورد باعث جلوگیری از رونق تجارت در این پایانه استراتژیک شده است.

وی با بیان اینکه در بحث امنیت با همکاری فراجا از هفته‌های گذشته وضعیت پایداری در این منطقه برقرار است و تجار و بازرگانان در حال فعالیت هستند، گفت: از سوی دیگر زیرساخت‌هایی که باید توسط کمرگ ایجاد می‌شد، تاکنون به وقوع نپیوسته است، بر همین اساس مدیریت سایت تجاری شلمچه را به یک مجموعه مستقل تبدیل کردیم تا زیر نظر مستقیم مدیرعامل فعالیت کند که کارهای خوبی از جمله تامین امنیت در این مدت کوتاه شکل گرفته، اما فضای فعالیت و گسترش شلمچه بیشتر است و در هفته‌های آینده با هماهنگی‌های میان بخشی با مرزبانی، گمرک و سازمان پایانه‌ها، بیشتر به آن پرداخته خواهد شد.

زارعی با اذعان بر اینکه نشان اروند در میان مناطق آزاد کشور، یک نشان آسیب‌دیده است، گفت: به دنبال بازگشت اعتبار نشان اروند در سطح تجارت کشور و فرای مرزها هستیم تا بتوانیم وجهه منطقه آزاد را در اذهان بهبود بخشیده و در کنار آن با انجام کارهای خوب عمرانی و تعریف پروژه‌های متناسب با نیاز منطقه، زمینه را برای جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی فراهم آوریم.

منطقه آزاد اروند با مساحت ۳۷ هزار و ۴۰۰ هکتار در شمال غربی خلیج فارس شامل شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر(جزیره مینو) می باشد که در محل تلاقی دو رودخانه اروند و کارون واقع است.

این منطقه در همجواری با کشورهای عراق و کویت با داشتن ظرفیت های مناسب نظیر حمل و نقل جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.