اراک - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی گفت: شهرستان دلیجان برای اجرای طرح ملی پزشکی خانواده در راستای توزیع عادلانه خدمات سلامت در این استان انتخاب شد.

دکتر «علی علیمحمدی» روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: این طرح از نیمه دوم اردیبهشت ماه جاری آغاز و به تدریج تا پایان سال اجرا می‌شود.

وی بیان کرد: شروع برنامه پزشک خانواده در شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰ هزار نفر را شامل می‌شود که در استان مرکزی در مرحله اول با شهرستان دلیجان کلید زده شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی، مزایای این برنامه را شامل افزایش دسترسی عادلانه مردم و بهره‌مندی از خدمات درمانی، افزایش امید زندگی و کاهش بیماری‌ها، حفاظت مالی از مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت، ارتقای سواد سلامت جامعه و توانمندسازی خانواده‌ها برای خود مراقبتی عنوان کرد.

دکتر علیمحمدی افزود: در این طرح هر سه هزار نفر از جمعیت شهری تحت نظارت یک پزشک قرار می‌گیرد و همچنین هر یک‌هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت تحت نظارت یک مراقب سلامت خواهند بود.

وی بیان کرد: در اجرای این طرح بهداشتی، تمام شاخص‌های سلامت افراد چک می‌شود و قند خون و فشار خون مورد غربالگری قرار گرفته و در صورت نیاز به پزشک متخصص ارجاع داده خواهد شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی گفت: در شرایط کنونی نیروی انسانی جوان یکی از نیازهای اساسی کشور برای سال‌های آتی است و همانگونه که رهبر فرزانه‌ انقلاب با هوشیاری بر افزایش جمعیت کشور تأکید دارند، برنامه‌های فرهنگی از جمله تشریح تأثیرات مثبت روحی، روانی، جسمی و اجتماعی فرزندآوری برای خانواده‌ها در سال پیشرو باید بیشتر انجام شود.

به منظور ایجاد بستر مناسب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف به استقرار بیمه سلامت با محوریت پزشک خانواده و نظام ارجاع و سطح بندی خدمات شده است.

برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع با رویکرد سلامت نگر و توجه به همه ابعاد سلامتی و ریشه‌یابی علل بیماری در روش و محیط زندگی و نیز تشخیص و درمان به موقع همراه با کاهش پرداخت مستقیم از جیب مردم، ضمن ارتقای سلامتی فرد، خانواده و اجتماع با هزینه‌کرد اثربخش منابع، منجر به عدالت در سلامت و در نهایت افزایش رضایت مردم و ارایه‌کنندگان خدمات سلامتی خواهد شد.