به گزارش ایرنا، هر چند تعلیم، یک عنصر بسیار مهم در آماده سازی سرمایه انسانی جامعه برای پاسخگویی به نیازهای مختلف آن بشمار می رود، تربیت صحیح و منطبق بر آموزه های دینی یک مولفه اساسی در کنار تعلیم و حتی مقدم بر آن است که با جهت دهی صحیح چارچوب فکری و ارائه نظام بینشی سالم به افراد جامعه، میتواند مفهوم علم جهت دار را عینیت بخشد، علم جهت دار با معلم محقق می شود و همان شمع سوزان با جان خود به دانش آموزان علم همراه تزکیه آموزش می دهد.
بر این اساس است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تعلیم و تربیت به صورت توام جایگاه ویژه ای در نظام آموزشی پیدا کردند و مکمل یکدیگر در مواجهه با نیازهای آموزشی و اجتماعی شدند به گونه ای که در حال حاضر حتی تصور جدایی این ۲ مقوله مهم، غیرممکن و نشدنی است و تعیلم بدون تربیت جایی در جامعه ندارد.
پژوهشگر مسایل علمی و آموزشی با بیان اینکه امروزه آنچه نظام های تربیتی غربی به انسان ها ارائه میدهند، صرفنظر از جنبه های علمی تخصصی، القای صریح بی بندوباری و آزادی ظاهری بی قید و شرط به بهانه رعایت حقوق بشر و تمایلات غریزی کنترل نشده است، گفت: این نگرش در طی سال های متمادی این جوامع را به سقوط ارزش های اخلاقی و انسانی سوق داده و ارزش انسان ها را به نازلترین درجه ممکن سقوط داده است.
دکتر سپیده کریمی ادامه داد: در مقابل، آموزه های دین اسلام ، با رعایت کرامت انسانی سعی در توجه دادن انسان ها به ارزش های واقعی و مفهوم اصیل انسانیت دارد و از این رهگذر سعادت دنیوی و اخروی انسان را تضمین می کند.
وی افزود: در این میان نقش معلمان و اساتید جوامع به عنوان پیشران های اصلی تعلیمی و تربیتی جامعه نقشی بسیار ارزنده و اثرگذار است، آنها تربیت علمی و اخلاقی سرمایه بی نظیر انسانی جوامع را عهده دار هستند و از این منظر توسعه و پیشرفت علمی و اخلاقی جامعه در دست معلمان و اساتید است.
کریمی اضافه کرد: از سوی دیگر، الگو قرار گرفتن این دو قشر مهم از جامعه توسط جوانان و نوجوانان که به پایه ریزی مسیر آینده زندگی آنان منجر میشود جایگاه و نیز وظیفه مهم و خطیری برای معلمان و اساتید ایجاد می کند که از طریق آن می باید به جهت دهی صحیح و اصولی به آینده سازان کشور مبادرت ورزند کریمی اضافه کرد: از سوی دیگر، الگو قرار گرفتن این دو قشر مهم از جامعه توسط جوانان و نوجوانان که به پایه ریزی مسیر آینده زندگی آنان منجر میشود جایگاه و نیز وظیفه مهم و خطیری برای معلمان و اساتید ایجاد می کند که از طریق آن می باید به جهت دهی صحیح و اصولی به آینده سازان کشور مبادرت ورزند و چنین جایگاه مهمی که برای این گروه از فرهیختگان جامعه وجود دارد در وهله اول نیازمند تبیین صحیح بوده و در وهله دوم، استفاده بهینه از آن مستلزم وجود مولفه های بسیار مهمی است که از آن جمله میتوان به ایمان، تعهد، تخصص و روحیه خودباوری و جهادی اشاره نمود.
وی ادامه داد: آنچه امروز از جایگاه ایران اسلامی در خصوص علم و فناوری مطرح میشود شاید در سال های قبل و نه چندان دور، برای برخی ها قابل تصور نبود و حجم وسیع جابجایی مرزهای دانش و توسعه فناوری ها و صدور دانش فنی بسیاری از حوزه های موضوعی علوم شاید هم اکنون نیز برای برخی ها قابل باور نباشد، اما واقعیت آن است که به رغم تحریم های ظالمانه و سنگاندازی های بی رحمانه دشمنان انقلاب اسلامی، پیشرفت های علمی کشور در سال های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به حدی وسیع است که محلی برای انکار آن باقی نمانده است.
کریمی گفت: برون دادهای عینی این پیشرفت ها برای همگان در داخل و خارج کشور کاملا مشهود است، رشد بی نظیر کشور در مساله تولید علم و مقالات با کیفیت، گسترش فعالیت های نوآورانه و فناورانه در زمینه های مختلف، تعاملات علمی بین المللی با مراکز علمی معتبر جهان، جابجایی مرزهای دانش در حوزه های کشاورزی، طبی، نانو، زیست فناوری، صنایع دفاعی، خودکفایی در تولید بسیاری از محصولات استراتژیک صنعتی و کشاورزی، بوی سازی فرآیندهای بسیار پیچیده صنعتی، خودکفایی صنایع دفاعی، بی نیازی از ورود نیروی انسانی متخصص از سایر کشورها و همگی از نمونه های بارز پیشرفت هایی است که در سایه تلاش محققان و دانشمندان ایرانی صورت گرفته است.
وی اظهار کرد: از این جهت تبیین چنین پیشرفت های شگرفی برای جوانان و نوجوانان از اولویت های فوری و ضروری و بایسته ای است که میتواند توسط اساتید دانشگاهی و معلمان عزیز صورت پذیرد و لازمه این امر در وهله اول خودباوری و باور پیشرفت های ایران اسلامی و در وهله دوم اعتقاد قلبی به بیان پیشرفت های کشور و تنویر افکار عمومی جامعه به ویژه جوانان در خصوص چنین افتخاراتی است.
این پژوهشگر مسایل علمی و آموزشی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره) را می توان نقطه عطف خودباوری مردم ایران قلمداد کرد، گفت: در سایه برکات انقلاب توانستیم "ما میتوانیم" را به جهانیان ثابت کرده و از انزوای مطلق علمی و خودتحقیری های ساخته شده توسط حکومت طاغوت خلاص شویم.
کریمی ادامه داد: با وجود سرمایه عظیم روحیه انقلابی و منویات و روشنگری های عالمانه امامین انقلاب، وظیفه خطیر دانشگاهیان بویژه اساتید دانشگاه، تلاش در راستای حفظ دستاوردهای علمی و فرهنگی انقلاب اسلامی، تبیین پیشرفت ها، تلاش علمی بی وقفه، تقدم تزکیه بر تعلیم، جهت دهی فکری صحیح به جوانان عزیز، تشویق دانشجویان و دانش آموزان به خودباوری و دوری از روحیه کسالت و افسردگی است کریمی ادامه داد: با وجود سرمایه عظیم روحیه انقلابی و منویات و روشنگری های عالمانه امامین انقلاب، وظیفه خطیر دانشگاهیان بویژه اساتید دانشگاه، تلاش در راستای حفظ دستاوردهای علمی و فرهنگی انقلاب اسلامی، تبیین پیشرفت ها، تلاش علمی بی وقفه، تقدم تزکیه بر تعلیم، جهت دهی فکری صحیح به جوانان عزیز، تشویق دانشجویان و دانش آموزان به خودباوری و دوری از روحیه کسالت و افسردگی است که در این صورت اثرگذاری این قشر فرهیخته بر جوانان و نوجوانان بیشتر شده و جوان ایرانی بجای الگوبرداری از نمادهای پوچ و بی مفهوم غرب، افتخارات کشور اسلامی ایران را الگوی خود قرار خواهد داد.
وی، توجه ویژه به مقوله علم، فناوری و پیشرفت علمی کشور را که از جمله موارد مهم مدنظر مقام معظم رهبری است مورد تاکید قرار داد و گفت: همگان بویژه دانشگاهیان باید بر آن توجه ویژه داشته و خود را برای اجرای دقیق آن آماده سازند.
رییس سازمان بسیج اساتید دانشگاهها و مراکز آموزشی و پژوهشی آذربایجان شرقی نیز تکریم مقام شامخ معلم و استاد را سفارش دین و از آموزه های دینی اسلام عنوان کرد و گفت: آیات متعددی در قرآن کریم مبنی بر تکریم علم و عالم وجود دارد که پس از انقلاب اسلامی ایران ارزش و منزلت مقام معلم به طور ویژه ای مورد توجه قرار گرفته است که این مهم در بیانات بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و نیز رهبر معظم انقلاب به دفعات بسیار زیادی مورد توجه ویژه قرار گرفته است.
دکتر رضا محمدی ادامه داد: صرفنظر از مسئولیت عظیمی که معلمان و اساتید دارند تکریم معلم و استاد از جمله موارد مهمی است که بارها مورد توجه و تاکید رهبر معظم انقلاب (دام ظله) بوده و ایشان همواره مسئولین امر را به رسیدگی به حال معلمان و تکریم جایگاه و منزلت اصحاب دانش و پژوهش فراخوانده اند.
وی گفت: با توجه به وظیفه مهم و ماموریت ویژه معلمان واستادان در تامین سرمایه انسانی مطلوب برای فرداهای کشور، تکریم مادی و به ویژه معنوی این دو قشر باید در دستور کار ویژه قرار گیرد وی گفت: با توجه به وظیفه مهم و ماموریت ویژه معلمان واستادان در تامین سرمایه انسانی مطلوب برای فرداهای کشور، تکریم مادی و به ویژه معنوی این دو قشر باید در دستور کار ویژه قرار گیرد و الگوسازی معلمان برای نسل جوان و ترغیب جوانان عزیز به ادامه مشی متخصصان متعهد؛ امری است که تضمین کننده پی ریزی تربیتی صحیح برای آینده این عزیزان بوده و هدفمند بودن مسیر تحصیل و تحقیق آنان را رقم خواهد زد.
معاون علمی و پژوهشی سازمان بسیج اساتید دانشگاه ها و مراکز آموزشی و پژوهشی استان نیز با بیان اینکه اساتید دانشگاه در خط مقدم حرکت علمی و پژوهشی و تربیتی کشور قرار دارند گفت: معلمان و اساتید در کنار تربیت نیروی انسانی متعهد و متخصص، وظیفه خطیر ارتقای جایگاه علمی کشور را نیز بر عهده دارند.
دکتر جلال شیری افزود: آنچه امروز از دانشگاه ها مورد انتظار است تربیت نیروهای متخصصی است که به فرموده رهبر معظم انقلاب، استاد در تراز شهید چمران باشند تا با آمیزه ای از اخلاص و عمل صادقانه در کنار تخصص و تلاش در راستای پیشبرد اهداف عالیه نظام مقدس اسلامی مسئولیت سنگین خود را ادا کنند.
وی گفت: پیشرفت های کنونی کشور در مقوله های مختلف علم و فناوری حاکی از نهضت علمی جهت دار در بدنه پژوهشی و نخبگانی کشور است که توانسته است جایگاه های علمی رفیعی برای ایران اسلامی کسب کرده و آوازه دانشمندان ایرانی را به سراسر جهان برساند.
شیری افزود: آنچه معلمی را از سایر رسته های اجتماعی متمایز می کند ارتباط مداوم و موثر با قشر جوانی است که با سرمایه جوانی و شور و نشاط و شعف حاصل از آن در طلب کسب علم و طی طریق متعالی علم اندوزی جهت دار است شیری افزود: آنچه معلمی را از سایر رسته های اجتماعی متمایز می کند ارتباط مداوم و موثر با قشر جوانی است که با سرمایه جوانی و شور و نشاط و شعف حاصل از آن در طلب کسب علم و طی طریق متعالی علم اندوزی جهت دار است تا با غلبه بر تاریکی و ظلمات جهل و آشنایی به نور دانش و حکمت، راه را برای سعادت و موفقیت فردی و اجتماعی هموار سازد.
تعلیم و تربیت اگر درست باشد و ارگان های مرتبط با این امر به درستی تولید محتوا کنند و معلمان و اساتید به عنوان پیشگامان عرصه اجرایی این دو عنصر مهم، آنها را به خوبی اجرا و برای قشر هدف تبیین کنند جامعه در مسیر اصلاح و پیشرفت واقعی قرار می گیرد از این رو نیاز است متولیان امر بیش از پیش به این دو مقوله مهم توجه کرده و زمینه بهتر اجرا شدن آنها را در محیط های مختلف به ویژه اموزشی فراهم کنند.