تهران – ایرنا- سفارت روسیه در واشنگتن اعلام کرد که آمریکا ترجیح داده است به مخفی کردن حقایق و نابودی شواهد در مورد قتل عام سال ۲۰۱۴ در اودسا توسط کی یف توجه نکند.

به گزارش سه شنبه شب ایرنا از خبرگزاری تاس، سفارت روسیه در آمریکا در گفت: "دوم ماه مه سالگرد نهمین سالگرد حوادث غم انگیز در اودسا است. "

سفارت روسیه در بیانیه‌ای افزود: در چنین روزی در سال ۲۰۱۴، یک گروه بی‌رحم از متعصبان اوکراینی ده‌ها غیرنظامی را به قتل رساندند. این افراط‌گرایان، مانند جانی‌های نازی، مردم بی‌دفاع، از جمله زنان و افراد مسن، را با چوب و میله‌های فولادی به داخل خانه اتحادیه‌ها راندند. این افراد سپس این ساختمان را با کوکتل مولوتف به آتش کشیدند.

سفارت مسکو در واشنگتن ادامه داد: حداقل ۴۸ نفر در آتش سوختند یا با گاز مونوکسید کربن مسموم شدند و یا برای نجات خود را از پنجره‌ها به بیرون پرت کردند. صدها نفر به شدت مجروح شدند. تنها "گناه" آن‌ها مخالفت با سیاست‌های تهاجمی نئونازی‌هایی به قدرت رسیده و تمایل آن‌ها به حفظ هویت روسی خود بود.

سفارت روسیه تاکید کرد: مقامات آمریکایی تصمیم گرفتند به این موضوع توجه نکنند. فعالان به اصطلاح حقوق بشر در واقع در تمام این سالها جلادان و شکنجه گران اودسا را مخفی کردند. حوادث غم انگیز اودسا برای همیشه یکی از شرم آورترین رویدادها در تاریخ اوکراین باقی خواهد ماند.

این بیانیه افزود: به رغم گذشت سالها از فاجعه اودسا، هیچ‌کس به خاطر این جنایت محاکمه یا محکوم نشده است. علاوه بر این، بسیاری از راست‌های افراطی توسط دولت اوکراین مورد تمجید قرار گرفتند.