تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۰

گنبدکاووس- ایرنا- باران که شدید شد در کنار رودخانه فریاد «کمک، کمک» به آسمان رفت. ۶ سرنشین پراید در سیل گرفتار شده بودند و هر لحظه امکان داشت با جریان آب غرق شوند که ایوب دردی دهیار روستای عرب قره‌حاجی مراوه‌تپه خطر مرگ را به جان خرید و برای نجات آنان خود را به درون جریان سیل انداخت.

به گزارش ایرنا، فداکاری این دهیار جوان او را در نظر مردم روستا و شهرستان مراوه‌تپه به یک قهرمان تبدیل کرد اما خودش می‌گوید: «کار خاصی نکردم . چند نفر در خطر مرگ بودند و باید نجاتشان می‌دادم».

ایوب دردی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به روایت این حادثه‌ پرداخت و گفت: بعد از ظهر ۱۱ اردیبهشت بارش‌ پراکنده باران در شهرستان مراوه‌تپه آغاز شد و با توجه به هشدار هواشناسی به همراه سایر دهیاران به حالت آماده‌باش درآمدیم.

وی افزود: در اثر فعالیت سامانه بارشی، در روستای عرب قره حاجی باران نبارید اما سیلاب جریان یافته بر اثر بارش‌ها در بالادست موجب شد سطح آب رودخانه فصلی روستا بالا بیاید و بخشی از مسیر دسترسی روستا به زیر آب برود.

این دهیار جوان ادامه داد: در حال سرکشی از مناطق مختلف روستا بودم که خبر آوردند یک پراید با ۶ سرنشین در سیلاب گرفتار شدند. سریع به آتش نشانی رنگ زدم و با همراهی آنان به محل رودخانه رفتیم را ببینیم جریان از چه قرار است. به کنار رودخانه که رسیدیم از دور صدای فریاد چند نفر به گوش رسید . اطراف را به دقت جستجو کردیم تا منبع صدا را پیدا کنیم که یکی از دوستانم گفت: «اونجا رو ببینین». چشم چرخاندیم و خودروی پراید را در محاصره سیلاب دیدیم که آرام آرام در حال حرکت با جریان آب بود.

دردی گفت: وقتی این صحنه را دیدم سریع به سمت ماشین آتش‌نشانی رفتم و طناب بزرگی را برداشتم و وارد جریان سیل شدم . من که وارد آب شدم چند جوان دیگر هم پشت سر من حرکت کردند تا به کمکم بیایند. شدت آب همچنان زیاد بود اما نگاهمان یک لحظه از سرنشینان پراید قطع نمی‌شد.

وی ادامه داد: به هر سختی بود خودمان را به ماشین رساندیم و طناب را به بدنه خودرو وصل کردیم. سرنشیان پراید ۶ نفر شامل ۲ مرد، ۲ زن و ۲ کودک بودند که اول کودکان، بعد زنان و آخر هم مردان را با کمک طناب به جای امن منتقل کردیم و بعد خودمان به کنار رودخانه برگشتیم. همین که پایم به خشکی رسید به خاک افتادم و برای نجات جان این افراد خدا را شکر کردم.

این دهیار جوان بیان کرد: سرنشینان این خودرو را که از کلاله به سمت مراوه‌تپه در حرکت بودند بعد از نجات از رودخانه به خانه یکی از اهالی بردم و برای آزمودن سلامتی‌ آن‌ها پزشک آوردیم که مشخص شد همه آن‌ها در سلامت کامل هستند.

بخشدار گلیداغ مراوه‌تپه هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیشترین درگیری با سیلاب را مربوط به دهستان شنلی دانست و بیان کرد: با حضور به موقع نیروهای خدمات رسان و پاکسازی معابر از گل و لای، هیچ گونه مشکلی در تردد خودروها و مردم در راه‌های ارتباطی این بخش وجود ندارد.

یاشار سیوکی افزود: تمام نیروهای خدمات رسان در سطح شهرستان با توجه به هشدار جدید هواشناسی مبنی بر بارندگی‌های شدید پیش رو، در حالت آماده باش قرار دارند.

خسارت ۹۳ میلیارد تومانی سیلاب به مراوه‌تپه

فرماندار مراوه‌تپه اعلام کرد: طبق آخرین جمع بندی براثر بارش‌های رگباری و جاری شدن سیلاب عصر دوشنبه ۱۱ اردیبهشت در مجموع حدود ۹۳ میلیارد تومان به تاسیسات این شهرستان مرزی خسارت وارد شد.

لقمان قربانی اظهارکرد: خسارات وارد شده در هفت حوزه شامل "منابع آبی، بنیاد مسکن، آب و فاضلاب، مخابرات، گاز، منابع طبیعی و آبخیزداری، جهادکشاورزی و راهداری و حمل و نقل جاده‌ای" بوده است.

وی افزود: مطابق برآورد کارشناسان ادارات و نهادهای اشاره شده، بیشترین میزان خسارت بارش‌های رگباری و جاری شدن سیلاب در برخی مناطق روستایی مراوه‌تپه مربوط به حوزه منابع آب از جمله تخریب دیواره‌های رودخانه‌ها بوده است.

جبران خسارات سیلاب اخیر پیگیری می‌شود

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گلستان هم به خبرنگار ایرنا گفت: عصر روز دوشنبه بارندگی‌های نقطه‌ای در محدوده بخش گلیداغ شهرستان مراوه‌تپه آغاز شد و سطح آب رودخانه‌های بالا آمد که همان روز به اتفاق فرماندار برای بررسی وضعیت در منطقه حضور یافتیم و برای مدتی بخشی‌هایی از جاده عبوری را برای پاکسازی گل و لای ناشی از بالا آمدن آب در بستر رودخانه بستیم.

نعمت حاجی‌زاده افزود: این بارندگی‌ نقطه‌ای تلفات جانی و مصدومیت و یا قطعی آب، برق و گاز در منطقه نداشت و هم اینک مشکلی برای تردد در مسیرهای بخش گلیداغ وجود ندارد.

وی ادامه داد: بر اساس اعلام هواشناسی سامانه‌ بارشی دیگری از امروز بعد از ظهر تا فردا غروب یا صبح جمعه استان را تحت تاثیر قرار می‌دهد که با برگزاری جلسات با دستگاه‌های مرتبط از آنان خواستیم تمام نیروهای خود را به حالت آماده باش قرار دهند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گلستان گفت: بعد از انجام مراحل اداری و مکاتبات لازم در بحث ارزیابی دقیق خسارات، جبران خسارت سیلاب را از محل ردیف اعتباری ماده ۱۷ قانون مدیریت بحران پیگیری خواهیم کرد.

شهرستان مرزی مراوه‌تپه حدود ۶۷ هزار نفر جمعیت دارد که در ۲ نقطه شهری و ۱۱۰ روستای دارای کد شناسایی سکونت دارند.