رشت - ایرنا - دومین همایش ملی دانشگاه آرمانی در گام دوم انقلاب امروز چهارشنبه با حضور دکتر عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در تالار حکمت دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشکاه گیلان برگزار شد.

رییس دانشگاه گیلان روز چهارشنبه در حاشیه برگزاری این همایش ملی در گفت و گو با ایرنا عنوان کرد: این همایش ملی با هدف گفتمان‌سازی علمی برای نیل تدریجی به ایجاد دانشگاه‌های آرمانی، ترسیم الگوی آرمانی از یک دانشگاه بر اساس تراز انقلاب اسلامی، رصد و پایش وضعیت فعلی این مراکز علمی و نقصان نسبت به الگوی آرمانی و ارائه راهبردها و راهکارهای مرتبط برگزار شد.

دکتر فرید نجفی اظهار کرد: جامعه در دانشگاه آرمانی، کارآفرینی، خانواده، فرهنگ، ارتباطات، دانشگاهیان و انقلاب اسلامی در دانشگاه آرمانی از محورهای این همایش بود که علاقمندان با این محورها و زیرمحورهای تعریف شده در آن مقاله ارائه دادند.

وی اضافه کرد: نزدیک به ۵۰ مقاله به دبیرخانه دومین همایش ملی دانشگاه آرمانی در گام دوم انقلاب ارسال شد که پس از داوری و بررسی؛ هفت مقاله برای سخنرانی و ۱۵ مقاله در قالب پوستر انتخاب شد.

رئیس دانشگاه گیلان در ادامه این گفت و گو اظهار کرد: دانشگاه آرمانی در تراز انقلاب اسلامی و نظام اسلامی باید از ۲ ویژگی شامل دانشگاهی اسلامی و جامعه محور برخوردار باشد.

وی با بیان اینکه خروجی دانشگاه آرمانی در تراز انقلاب اسلامی باید افرادی مانند ابوعلی سینا و خواجه نصیرالدین طوسی باشد، اضافه کرد: دانشگاه جامعه محور نیز دانشگاهی است که در علم آن نفع وجود دارد و کاربردی است.

دانشگاه گیلان دارای ۱۰ دانشکده شامل ادبیات و علوم انسانی، علوم پایه، علوم کشاورزی، فنی، تربیت بدنی و علوم ورزشی، منابع طبیعی، هنر و معماری، علوم ریاضی، مکانیک و دانشکده فنی و مهندسی شرق گیلان در "واجارگاه" و ۲ پژوهشکده گیلان شناسی و حوزه آب خزر است.

این دانشگاه دارای نزدیک به ۶۰۰ عضو هیات علمی بوده که حدود نیمی از آنها دانشیار و استاد تمام هستند، حدود ۱۸ هزار و ۵۰۰ دانشجو هم در آن مشغول به تحصیل هستند ضمن اینکه هر ساله چهار هزار و ۵۰۰ دانشجو جدید در این دانشگاه پذیرش می‌شود.