مشهد- ایرنا- عضو هیات مدیره انجمن شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی گفت: ترانزیت بار از مرزهای شمالی استان به صورت حمل یکسره از خاک ترکمنستان به دیگر کشورهای آسیای مرکزی در مقایسه با دیگر روشهای حمل، پرهزینه است.

ابراهیم عطایی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر هزینه ترانزیت کالا از بندرعباس و از طریق گذرگاه های مرزی سرخس و لطف آباد خراسان رضوی با ترکمنستان به مقصد ازبکستان بین چهار هزار و ۲۰۰ تا چهار هزار و ۵۰۰ دلار است.

وی گفت: در حالی که هزینه انتقال همان کالا از بندرعباس تا مرز سرخس خراسان رضوی ۵۷۰ دلار و در ادامه انتقال بار توسط ناوگان ترکمنستانی یا همان ترانشیپمنت مرزی و سپس حمل تا تاشکند، پایتخت ازبکستان، هزار و ۷۰۰ دلار است.

این فعال حوزه حمل و نقل بین المللی کالا اظهار داشت: محاسبه و مقایسه رقم های فوق نشان می دهد حمل یکسره بار از بندرعباس تا تاشکند در مقایسه با ترانشیپمنت مرزی کالا در سرخس و انتقال با ناوگان ترکمن دست کم ۲ هزار دلار گران تر است.

عطایی اظهار داشت: علاوه بر گران بودن مسیر یاد شده رانندگان ایرانی تمایلی به عبور از خاک ترکمنستان ندارند، به عنوان نمونه طرف ترکمنستانی بواسطه یک قرص استامینوفن و یا موارد دیگر، راننده یا ناوگان ایرانی را با قیمت حدود ۶۰ میلیارد ریال مدتها نگه می دارد.

وی گفت: دلایل ذکر شده موجب شده شرکتهای حمل و نقل و البته صاحبان بار همچون دوره همه گیری کرونا و محدودیتهای مرزی، خواهان حمل کالا به صورت تعویض یدک یا بار و یا ترانشیپمنت مرزی بار با ناوگان ترکمن باشند.

عضو هیات مدیره انجمن شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی بیان داشت: مطابق قواعد جهانی در حمل و نقل بین المللی، تاجر و فورواردر (شرک حمل کننده کالا) باید بتواند به شیوه های مختلف شامل حمل مستقیم یا ترانشیپمنت، کالای خود را جابجا کنند، محدودسازی ترانشیپمنت حمل کالا از مرزهای سرخس و لطف آباد از سوی مسوولان مرزی استان در مجموع عبور کالای آسیای مرکزی از مسیر ایران را با مشکل مواجه خواهد کرد.

عطایی بیان داشت: در حالی که مسیر ترانزیتی ایران به آسیای مرکزی امن و ارزان ترین مسیر جاده ای موجود است، محدودیتهای مرزی اعمال شده موجب می شود بازرگانان مسیر ترانزیت کالایشان از خاک ایران را تغییر دهند.

وی گفت: در حال حاضر ناوگان ترانزیتی ترکیه کالای خود به مقصد آسیای مرکزی را از خاک جمهوری آذربایجان و مسیر رو- رو دریای خزر به بندر ترکمن باشی منتقل می کنند و ناوگان ترکمنستانی بار را تا کشور مقصد حمل می کند، شاید تجار این مسیر را جایگزین مسیر جاده ای ایران کنند.

سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به تازگی "حمل مستقیم و یکسره کالا" با ناوگان ایرانی از خاک ترکمنستان را به عنوان شیوه دارای اولویت ترانزیت کالا توصیه کرده است و محدودیتهایی را نیز در مرز سرخس برای دیگر شیوه های حمل ونقل اعمال می کند، برای اطلاع از این موضوع اینجا کلیک کنید.

پارسال باتوجه به رفع محدودیت های کرونایی و افزایش ظرفیت پذیرش ناوگان و نیز پیگیری های توافقات مرزی صورت گرفته بیش از ۳۱۴ هزار دستگاه کامیون حامل چهار میلیون و ۳۰۲ هزار تن بار صادراتی، وارداتی و ترانزیتی از سه پایانه مرزی دوغارون، لطف آباد و سرخس تردد کردند که حدود ۱۳۰ هزار دستگاه از این ترددها مربوط به ترددهای ترانزیتی از مرزهای یاد شده است.

مطابق اعلام راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی؛ تردد کالای ترانزیتی از گذرگاه های مرزی استان در سال گذشته ۴۸ درصد رشد داشته است، همچنین طی پارسال میانگین تردد روزانه از مرز دوغارون با افغانستان ۵۲۶ دستگاه و میانگین تردد روزانه از مرزهای مشترک با ترکمنستان ۶۱۷ دستگاه کامیون ثبت شده است.

به گزارش ایرنا، خراسان رضوی از سمت شمال و شمال شرق ۵۳۱ کیلومتر مرز مشترک با ترکمنستان و از سمت شرق ۳۰۲ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد.

گذرگاه های مرزی سرخس، لطف آباد و باجگیران با ترکمنستان و دوغارون با افغانستان هم اکنون فعال هستند.