تهران- ایرنا- استاد دانشگاه مکزیک اطمینان داد تصمیم دولت آمریکا مبنی بر اعزام یک‌هزار و ۵۰۰ نیروی نظامی به مرز با مکزیک به منظور کاهش مهاجرت غیرقانونی، نشانه استانداردهای دوگانه کاخ سفید است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به تازگی از اعزام یکهزار و ۵۰۰ سرباز به مرز مکزیک برای مقابله با مهاجرت غیرقانونی خبر داد. این واکنش کاخ سفید در مقابل افزایش احتمالی جریان مهاجرت پس از برداشته شدن محدودیت‌های اعمال شده در طول دوران همه‌گیری کووید-۱۹ (سیاست اخراج موسوم به عنوان۴۲) در یازدهم مه آینده (۲۱ اردیبهشت) است.

مسئله استقرار نظامیان در مرز مکزیک، دیروز دوم مه (۱۲ اردیبهشت) توسط پت رایدر (Pat Ryder) سخنگوی وزارت دفاع تایید شد و وی تصریح کرد این عناصر به طور مستقیم در اجرای قانون شرکت نخواهند کرد و تکمیل‌کننده اقدامات انجام شده توسط نیروهای گشت مرزی خواهند بود.

عنوان۴۲ اقدامی علیه مهاجرانی است که می‌خواهند از طریق زمینی به ایالات متحده وارد شوند و به صورت اخراج فوری اعمال می‌شود؛ اگر چه به کارگیری این سیاست در طول همه‌گیری کووید-۱۹ آغاز شد، دادگاه عالی آمریکا در ۲۷ دسامبر ۲۰۲۲ (ششم دی ماه) حکم داد تا عنوان۴۲ دست‌کم برای چند ماه دیگر به قوت خود باقی بماند.

خوان دانیل گارای سالدانیا (Juan Daniel Garay Saldaña) استاد مطالعات بین‌الملل دانشگاه ملی خودمختار مکزیک (UNAM) در گفت‌وگو با اسپوتنیک تصریح کرد این تصمیم، اقدامی نامطلوب در برابر رای‌دهندگان لاتین‌تبار ساکن آمریکا (هیسپانیک) است.

وی افزود: ما به سال انتخاباتی در ایالات متحده نزدیک می‌شویم و از یک طرف می‌توانیم بگوییم (بایدن با این اقدام)، همراهی برخی محافظه‌کاران را به دست می‌آورد و از سوی دیگر، بدون شک تاثیر این تصمیم بر آرای لاتین‌تبارها که اهمیت‌ آن در انتخابات آمریکا دائما بیشتر می‌شود، بسیار شدید است.

این کارشناس مسائل بین‌المللی خاطرنشان کرد که اگرچه بایدن اطمینان داد این نظامیان، مسلح نشده و اجازه دستگیری افراد را نخواهند داشت، اما این خبر برای وجهه رئیس جمهوری آمریکا در برابر این رای‌دهندگان (لاتین‌تبارها) بسیار بد است.

سالدانیا افزود: اگر چه بایدن اقداماتی را به نفع رویاپردازان برنامه داکا (Deferred Action for Childhood Arrivals/ طرح مهاجرتی حمایتی دولت آمریکا از فرزندان مهاجران غیر قانونی) به منظور کسب آرای هیسپانیک‌ها اعلام کرد، پایان عنوان۴۲ به نفع او نیست. وی در کارزارهای انتخاباتی خود اعلام کرد که قصد دارد این سیاست را پایان دهد، بعدتر درصدد حفظ آن برآمد و اکنون مجدد می‌خواهد آن را لغو کند.

برنامه موسوم به داکا، در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما (۱۵ ژوئن ۲۰۱۲/ ۲۶ خرداد ۱۳۹۱) به اجرا گذاشته شد. هدف از این برنامه، حمایت و جلوگیری از اخراج حدود ۶۴۹ هزار مهاجری بود که در دوران کودکی به صورت غیر قانونی وارد آمریکا شده بودند. این برنامه همچنین به افراد زیر ۱۶ سال که وارد آمریکا شده‌اند، مجوز اشتغال می‌دهد. در ابتدای فوریه ۲۰۲۳ (بهمن ماه)، ۹ ایالت جمهوری‌خواه، لغو داکا را که حدود ۶۰۰ هزار مهاجر زیر پوشش هستند، درخواست کردند.

به گفته این کارشناس، «اگرچه این اقدامی یکجانبه است اما روابط دو جانبه با مکزیک را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این نوع تصمیم‌گیری، استانداردی دوگانه وجود دارد. به این معنا که آنچه در مبارزات انتخاباتی وعده داده می‌شود یک چیز است و آنچه بعدتر در دولت انجام می‌شود، چیز دیگری است».

آلخاندرو مایورکاس وزیر امنیت داخلی آمریکا ۲۸ آوریل(هشتم اردیبهشت) اعلام کرد این کشور با افزایش مهاجران در مرز جنوبی پس از انقضای عنوان۴۲ در ۱۱ می (۲۱ اردیبهشت) مواجه خواهد شد.

وی اطمینان داد که افزایش بیشتر از حد معمول مهاجران، سیستم مهاجرت ایالات متحده را در بوته آزمایش قرار خواهد داد.

مایورکاس باتاکید بر باز نبودن مرزهای جنوبی این کشور اطمینان داد افرادی که از مجاری قانونی برای ورود استفاده نکنند، اخراج خواهند شد.

رکورد تعداد مهاجرانی که در طول دوره ریاست جمهوری بایدن به مرز جنوبی ایالات متحده رسیده‌اند، دو رکورد متوالی در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ را ثبت کرد. بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در سال ۲۰۲۲ و در سال مالی ۲۰۲۳ تا کنون (از اکتبر)، بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر توسط نیروهای مهاجرت آمریکا دستگیر شده‌اند.