به گزارش ایرنا، « نقشی برای شهر » عنوان مسابقهای است که توسط معاونت شهرسازی و معماری و سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان برگزار شده و از طراحان و ایده پردازان خواسته شده است تا با مطالعه نقوش و آرایههای تزئینی موجود در ۱۲ اثر تاریخی اصفهان به ارائه طرحهای کاربردی در زمینه گرافیک محیطی، زیباسازی و مبلمان شهری برای محیط پیرامون همین بناها بپردازند.
مرتضی بخردی، داور مسابقه ملی نقشی برای شهر پیرامون برگزاری این رویداد به ایرنا گفت: سالها بود در اصفهان که راه میرفتم، دیدن المانها و عناصری که در شهر گذاشتهاند مثل گلدان، تیر چراغ برق، آب نما و ... من را آزار میداد چون می دیدیم هیچ کدامشان بوی ایرانی و اصفهانی بودن، نمیدهند. مثلا گلدانهای طرح رومن در فضاهای مختلف شهر گذاشتهاند و تیر چراغ برق شبیه تیرچراغبرقهای فرانسه است.
این معمار مرمتگر یادآور شد: همیشه این سوال در ذهنم بودم که چه کسی باید متولی این تغییرات باشد؟ چه کسی باید قدم جلو بگذارد و از هنرمندان و طراحان بخواهد که راجع به این عناصر شهری طراحی کنند؟ اما متاسفانه هیچ وقت چیزی ندیدم و پیشنهادی هم در این مورد به جایی ندادم.
وی با اشاره به برگزاری مسابقه ملی نقشی برای شهر در اصفهان گفت: برای اولین بار بود که دیدم قرار است عناصر و المانهایی متناسب با فضای اصفهان طراحی و اجرا شود. چنین کاری توسط شهرداری اصفهان، بیسابقه بوده است.
این معمار و مرمتگر اصفهانی افزود: دانشکدههای هنر و معماری و نقاشی و گرافیک زیادی در اصفهان داریم ولی هیچ وقت به دانشجویان این آگاهی و تعلیم داده نشده است که باید ایرانی و اصفهانی فکر و خلق اثر کنند. نباید این گونه باشد که وقتی دانشجو فارغالتحصیل میشود فکر و ذهنش با طرحهای اصیل ایرانی غریبه باشد.
داور " مسابقه ملی نقشی برای شهر "با بیان اینکه همه به المانهای فرنگی رو آوردهاند و کارهای اروپایی برای اساتید تقدس پیدا کردهاند، گفت: امیدوارم حرکتهایی مانند برپایی مسابقه نقشی برای شهر بسط پیدا کنند و رفتاری هم نهادینه شود که طی آن مدیران شهری به دانشگاهها رجوع کنند، نیازهایشان را بگویند و دانشگاهها هم دانشجویان را به آن سمت راهبری کنند.
بخردی ادامه داد: «البته این مشکل به نظر من به دانشگاهها بازمیگردد. این همه دانشکدههای هنر و معماری و نقاشی وگرافیک در اصفهان داریم ولی به دانشجویان آگاهی و تعلیم داده نشده که باید ایرانی و اصفهانی فکر و خلق اثر کنند.
این پیشکسوت مرمت خانههای تاریخی در اصفهان، تاکید کرد: تا من زنده هستم، دوست دارم روزی را ببینم که وقتی در شهر راه می روم دیگر گلدان رومی و تیر چراغ برق فرانسوی نبینم.
به گزارش ایرنا،"مسابقه ملی قشی برای شهر" توسط معاونت شهرسازی و معماری و سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان با همکاری «فرهنگستان هنر» و «دفتر نمایندگی کمیسیون ملی یونسکو در استان اصفهان» برگزار شده است. مرتضی بخردی (معمار، مرمتگر، عکاس و مدرس دانشگاه)، ابراهیم حقیقی (طراح گرافیک، عکاس، مدیر هنری و مدرس دانشگاه) و مرتضی نعمتالهی (هنرمند مجسمهساز و مدرس) نیز داوری آثار را برعهده داشتند.
سه میراث جهانی بشر یعنی مسجد جامع اصفهان، مسجد شیخ لطفالله و مسجد جامع عباسی و ۹ میراث ملی ایران شامل دو منار دردشت، منار دارالضیافه، مقبره باباقاسم، مسجد علی، امامزاده درب امام، امامزاده اسماعیل، مسجد آقانور، بازار و حمام علیقلی آقا ابنیهای بودند که در مسابقه " نقشی برای شهر" از طراحان و ایدهپردازان خواسته شد، با مطالعه نقوش و آرایههای تزئینی موجود در این بناها به ارائه طرحهای کاربردی در زمینه گرافیک محیطی، زیباسازی و مبلمان شهری برای محیط پیرامون همین بناها بپردازند.