به گزارش ایرنا از سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، «حسین فرهیدزاده» اظهار داشت: استفاده از روشهای علمی به منظور ارزیابی عملکرد بنگاههای اقتصادی متقاضی دریافت گواهینامه و تندیسهای ملی رعایت حقوق مصرفکنندگان باید بیش از پیش مورد توجه باشد؛ زیرا توسعه، رشد و بالندگی کشور نیازمند جدیدترین روشهای عملی، بروز و استراتژیک است تا بتوانیم صنعت کشور را به پویایی برسانیم.
وی از تشکیل کمیته مشورتی برای تعیین شاخصهای ارزیابی عملکرد شرکتهای متقاضی بر اساس مدل تعالی سازمانی خبر داد و خاطرنشان کرد: این کمیته مشورتی به منظور بازنگری در ضوابط و آییننامه اجرایی مربوطه در آیندهای نزدیک تشکیل میشود.
رییس سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان خاطرنشان کرد: لازم است بدانیم که نقش دولت و حاکمیت در مقام تنظیم گیری و تسهیلگری برای رفع موانع اقتصادی کشور کمتر از نقش بخش خصوصی است؛ لذا استفاده از نخبگان، اتحادیهها، سندیکاها از جمله روشهایی است که میتواند به بهبود هر چه بیشتر اجرای این فرایند کمک کند و در این راستا ما بهعنوان یک دستگاه حاکمیتی اعلام آمادگی میکنیم که تا در این زمینه از تجربیات، نظرات و ظرفیت بخش خصوصی، اتحادیهها و سندیکاها بهرهمند شویم.
فرهیدزاده نقش نخبگان را در تدوین برنامه بهبود اصلاح روشها و فرآیندهای کار ارزیابی حائز اهمیت دانست و اظهار داشت: معتقدم هیچ کس نمیتواند بهتر از نخبگان در مورد پویایی و اثربخشی صنعت نظر بدهد؛ بنابراین تلاش ما باید در بهرهگیری درست و مناسب از این افراد بهعنوان سرمایههای علمی کشور در بحث اصلاح روشها و فرآیندهای کار ارزیابی باشد.
رییس سازمان حمایت خواستار ارتباط با دانشگاه و مراکز پژوهشی به منظور بازبینی و اصلاح مدل ارزیابی شاخصهای شرکتهای متقاضی در حوزه رعایت حقوق مصرفکنندگان شد و تصریح کرد: باید به این باور داشته باشیم که نخبگان جامعه، ظرفیتهایی هستند برای شناسایی و حل مشکلات اقتصادی کشور و باید در فضای حال حاضر از این استعدادها به نحو احسن استفاده شود.
وی با بیان اینکه امیدوار هستیم در سال جاری با بهرهگیری از تمام این ظرفیتها شاهد تعالی و رشد کیفیت خدمات به مصرفکنندگان باشیم، تاکید کرد: این سازمان بهعنوان پل ارتباطی بخش خصوصی با دولت میتواند با هماهنگی با کارشناسان و دستگاههای مرتبط، ظرفیت سازی مناسب و انعکاس مشکلات، مطالبات و دغدغههای تولیدکنندگان کالا و خدمات، نقش موثر و محوری در رفع مشکلات و تنگناهای این حوزه ایفا کند.
فرهیدزاده، در ادامه سازمان حمایت را به دو بال تشبیه کرد و توضیح داد: این سازمان تنها دستگاهی است که ضمن برقراری ارتباط موثر بین تولیدکنندگان و مصرفکنندگان و حمایت توامان از مصرفکنندگان و تولیدکننده و تسهیل تعامل بین دولت و بخش خصوصی، میتواند قدرت تصمیمگیری و اثرگذاری سیاستهای دولت را افزایش دهد.
معاون وزیر صمت به چالشها و موانع شرکتهای پخش در کشور اشاره کرد و گفت: در شرایط کنونی موضوعی که در ارتباط با شبکه توزیع کالا در کشور میبایست مدنظر قرار گیرد انتقال کالاها با صرف کمترین هزینه و در کوتاهترین زمان، و درنهایت رعایت بیشتر حقوق مصرفکنندگان است.
وی خاطرنشان کرد: صنعت توزیع و پخش کشور رسالت خطیر را برعهده دارد که سعی داریم با حمایت دولت و همراهی تولیدکنندگانی که با صنعت پخش در ارتباطاند مشکلات موجود در این صنعت را برطرف کنیم.