به گزارش ایرنا، استان کرمان با ۳۰ هزار کیلومتر آمار بیشترین راه های کشور را به خود اختصاص داده اما تردد خودروهای سنگین حمل مواد معدنی و همچنین محصولاتی همچون میوه بویژ از جنوب کرمان باعث شده که این استان با مشکل فرسودگی راه ها و ناوگان راهداری مواجه باشد.
مشکل راه های استان آنقدر محسوس است که استاندار کرمان در دیدار روز چهارشنبه رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از این مشکل انتقاد کرد و وعده حمایت از راه ها را داد.
محمدمهدی فداکار گفت: کرمان استانی بزرگ و طولانی است که روکش راهها در رفسنجان، کرمان و بم و سایر مناطق این استان با چالش های بسیاری درگیر است.
وی افزود: جاده انار - بندرعباس از مهمترین راههای کشور است اما مشکلات بسیاری دارد و ما همچنان در روکش آسفالت، نقاط حادثه خیز و سامانه های جاده ای آن مشکل داریم.
فداکار ادامه داد: وضعیت راهها در استان کرمان باوجود ظرفیت های جغرافیایی و ۲ خط آهن بسیار مهم، پاسخگو نیست و زمان تولید میوه از جنوب کرمان فشار زیادی روی راهها قرار می گیرد؛ واقعیت این است که شرایط این استان متناسب با ظرفیت ها دیده نمی شود.
استاندار کرمان با تاکید بر ضعف راههای استان کرمان گفت: وقتی به سمت دیگر استان ها می رویم وضعیت راههای کرمان با آن استان ها قابل قیاس نیست و این در حالیست که بار مهم کشور از راههای کرمان می گذرد لذا امیدوارم سازمان راهداری به این حوزه کمک کند، ما هم حمایت می کنیم.
وی با بیان اینکه کرمان استان حادثه خیزی است تصریح کرد: سیل های اخیر نیز خسارت زیادی به راه های این استان وارد کرده است.
راهدارخانه و سامانه های جاده ای در شان کرمان نیست
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان نیز گفت: استان براساس آمار پلیس راه و راهداری ۵۷ درصد کاهش تلفات جاده ای را نسبت به نوروز سال گذشته داشته است.
سیدمصطفی آیت اللهی موسوی با بیان اینکه این آمار در شرایطی حاصل شد که سال گذشته اعلام کردیم از پذیرش مسافر نوروزی معذوریم افزود: تردد جاده ای استان کرمان امسال ۱۷ درصد افزایشی بود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان گفت: راهدارخانه ها و دوربین های نظارت تصویری موجود در محورهای ارتباطی در شأن استان کرمان نیست و در این زمینه نیاز به کمک داریم؛ از معادن کمک گرفتیم اما امیدواریم که سازمان راهداری توجه بیشتری داشته باشد.
وی اضافه کرد: ۷۷ نقطه حادثه خیز در استان کرمان مشخص شده که امیدواریم رفع شود و برنامه هایی برای آنها داریم؛ موضوع دیگر ماشین آلات راهداری است که اگر تامین اعتبار شود، کمک خوبی در بحران به استان می کند.
تفاهم نامه ۶۰ به ۴۰
معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور نیز در ادامه گفت: نگاه استاندار کرمان به سازمان راهداری بی نظیر است و در سال گذشته بیش از یک هزار میلیارد تومان پروژه در استان های کرمان، مشهد و فارس افتتاح شد که نشان دهنده تلاش این استان هاست.
داریوش امانی ادامه داد: اعتبارات معادن و سایر بخش ها از راههای استان کرمان حمایت کرده و ما هم نگاهمان حمایتی است.
وی افزود: تفاهم نامه نگهداری راهها با ۶۰ درصد اعتبارات راهداری و ۴۰ درصد استانی را با نیمی از استانداری های کشور منعقد کردیم که موارد اولویت دار ازجمله روکش و رفع نقاط حادثه خیز در این حوزه مشخص میشود و با استانها همکاری می کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: نامه ای را برای نوسازی ماشین آلات راهداری تنظیم کردیم که بر این اساس اگر استان کرمان عددی بگذارد ۲ برابر این رقم حمایت می کنیم.
وی یادآور شد: سال گذشته استان کرمان ۲۳ میلیارد تومان اعتبار برای این حوزه گذاشت که ۵۰ میلیارد تومان به راهداری کرمان اختصاص میدهیم و باید این روند ادامه یابد زیرا عمر ماشین آلات راهداری کشور اکنون بالای ۲۵ سال است.
امانی افزود: امسال ظرفیت خوبی در قانون بودجه برای دوربین های جاده ای پیش بینی کردیم که بخش خصوصی در این پروژه سرمایه گذاری می کند و محل دقیق بازگشت سرمایه بخش خصوصی از محل جریمه ها تعیین شده و براین اساس یکهزار دوربین در محورهای ارتباطی کشور امسال راه اندازی می شود.
وی تصریح کرد: کرمان با وجود قرار گرفتن در کریدور ارتباطی شمال به جنوب و غرب به شرق کشور، جزو اولویت های ماست لذا از این استان به صورت ویژه حمایت می کنیم.
رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور با اشاره به توجه سازمان راهداری به استان های تراز اول کشور در شاخص ها گفت: کرمان در بسیاری از شاخص ها جزو پنج استان نخست کشور قرار گرفته است.
وی بیان کرد: کرمان ظرفیت های خوبی در حوزه حمل و نقل دارد اما بیشتر داستان ما، مشکل با معادن است و از استاندار کرمان در خواست می کنیم که معادن را پای کار بیاورند، معادن باید از مبدا، باسکول بگذارند تا بار ایمن و استاندارد حمل کنند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان نیز در این زمینه گفت: مقرر است رییس سازمان راهداری کشور برای مشکلات راهها نقاط حادثه خیز و ایمنی در راهها اعتباری بگذارد.
احسان عراقی زاده افزود: استان کرمان در کریدور شمال به جنوب و غرب به شرق کشور قرار گرفته لذا راه های ما همیشه مورد آسیب قرار می گیرند و محور انار - شهربابک یکی از کریدورهای دهگانه کشور است که سازمان راهداری اعتباراتی برای نگهداری این مسیر قرار می دهد.
به گفته وی کرمان پسکرانه بندرعباس و چابهار می شود و کرمان، بم و زاهدان یکی از محورهای شریانی و پرتصادف ماست که باید ایمنی آن را حل کنیم.
عراقی زاده بیان کرد: عمر ماشین آلات راهداری به جنگ تحمیلی می رسد و نوسازی ناوگان حمل و نقل بار، مسافر و راهداری در برنامه قرار گرفته است.
به گفته وی سه سال سه هزار میلیارد تومان اعتبارات تملک در استان هزینه کردیم ضمن آنکه سال ها رتبه نخست رفع نقاط حادثه خیز و روکش آسفالت بودیم.
به گزارش ایرنا همچنین در این آیین از استاندار کرمان، معاونان وی و سایر دست اندرکاران حوزه راه استان قدردانی شد.