تهران – ایرنا – یک نماینده پارلمان سوریه در گفت‌وگو با خبرگزاری «ایرنا» گفت که روابط برادرانه و تاریخی سوریه و جمهوری اسلامی ایران بر پایه احترام متقابل و سرنوشت مشترک دو ملت بنیان گذاشته شده است.

«محمد فواز» روز سه شنبه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگار گروه بین الملل خبرگزاری ایرنا افزود: سفر رئیس جمهور ایران به دمشق به معنای اعلام پیروزی محور مقاومت و سوریه به عنوان نوک پیکان مبارزه با تروریسم جهانی است که سعی در نابودی سوریه و محور مقاومت داشته و دارد.

نماینده سوری اضافه کرد: عمق روابط برادرانه و تاریخی دو کشور که توسط حافظ الاسد و امام خمینی(ره) برپایه احترام متقابل، یکی بودن اهداف، یاری مظلومان و دفاع از آن ها در برابر مستکبران پایه گذاری شد، بر ما واجب می سازد که این روابط را در شرایط کنونی تقویت کنیم.

فواز گفت: توسعه و تقویت این روابط می تواند ابزار مهمی برای مقابله و ایستادگی در برابر سیاست تک قطبی استعماری باشد که یکی از اهداف آن درهم شکستن محور مقاومت و نابود کردن دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

وی بیان کرد: سفر آیت الله رئیسی به سوریه تاثیر زیادی بر توسعه و تقویت روابط دو کشور در همه زمینه ها به بالاترین سطوح دارد و مرحله پس از این سفر با مرحله پیش ازآن قابل مقایسه نخواهد بود.

نماینده مجلس سوریه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران پیشتر نیز از هیچ کمکی به جمهوری عربی سوریه دریغ نکرده است ولی اهمیت این سفر از آنجاست که همزمان با تحولات بزرگ منطقه ای و بین المللی انجام شده است و یکی از این تحولات گفت و گوهای سوری – ترکی است که جمهوری اسلامی ایران از نخستین طرف هایی است که خواهان آغاز این گفت‌وگوها بود.

نماینده پارلمان سوریه ادامه داد: ایران کشوری پیشرفته در همه زمینه هاست و در روابط آینده دو کشور می توان بر بخش های انرژی، اقتصاد، ارتباطات و مبادلات تجاری تمرکز کرد.

وی اضافه کرد: به نظر من بسیار مهم است که مسیر ترانزیت زمینی جاده ای و ریلی میان دو کشور از طریق عراق نیز فعال شود که اهمیت بسیاری برای همه کشورهای منطقه و حتی اروپا دارد.

فواز افزود: در جنگ هشت سال دفاع مقدس سوریه در کنار ایران ایستاد و هنگامی که جنگ سازماندهی شده علیه سوریه آغاز شد، جمهوری اسلامی ایران همانطور که انتظار می رفت برغم همه تهدیدها در کنار ملت سوریه ایستاد.

وی اظهار کرد: ملت سوریه به ملت ایران به عنوان یک دوست و برادر نگاه می کند که در دشوارترین مراحل، خون جوانانش را تقدیم کرد تا سوریه مستقل و یکپارچه بماند و به این ترتیب وفاداری را با وفاداری پاسخ گفت.

این نماینده مجلس سوریه گفت: ملت سوریه امیدوار است که سطح روابط دو کشور به بالاترین سطح برسد و شرکت های ایرانی به طور فعال در بازسازی سوریه پیشرو باشند و برای تسهیل فعالیت های اقتصادی، روابط بانکی میان دو کشور برقرار شود.

فواز افزود: طبیعی است که دشمنان بشریت برای سنگ اندازی در مسیر روابط ایران و سوریه تلاش کنند ولی ما با همه این تلاش های منفی به مسیر خود ادامه می دهیم و تا زمانی که دشمنان از روابط ما ناراحت باشند ما مطمئن هستیم که در راه درستی گام گذاشته ایم.