به گزارش ایرنا، سید محمد حسینی همزمان با ایام سالگرد شهادت استاد مرتضی مطهری ضمن حضور در محل شهادت این اندیشمند والا مقام و نثار شاخه گل، در جمع مدیران شهری، مسئولان آموزش و پرورش و دانش آموزان و معلمان دبیرستان شاهد دخترانه روشنگر منطقه ۱۲ تهران، با تجلیل از شخصیت برجسته شهید مطهری و تکریم مقام معلم گفت: شهید مطهری نقش موثری در به ثمر نشستن انقلاب اسلامی و پیشبرد اهداف و آرمانهای انقلاب اسلامی داشت و بر پایه منطق و استدلال و انصاف تفکرات انحرافی و التقاطی را به نقد میکشید.
معاون رئیس جمهور ضرورت معرفی مفاخر و اندیشمندان کشورمان به نسل جوان را مورد تاکید قرار داد و گفت: رهبر فرزانه انقلاب دیروز در دیدار فرهنگیان خواستار معرفی علما، مشاهیر و مفاخر برجسته کشور به جوانان و نوجوانان شدند و قطعا این موضوع در تقویت اعتماد به نفس ملی و هویت بخشی نسل جوان تاثیر بسزایی دارد.
حسینی خاطرنشان کرد: در آموزهای دینی و قرآن کریم، احترام و تکریم بزرگان و علما مورد عنایت است و ما باید از این آموزه ها درس گرفته و سرلوحه آداب و سلوک خود قرار دهیم.
معاون رئیس جمهور گفت: در طول تاریخ علما و اندیشمندانی بودهاند که معاندان و منافقین وقتی نمیتوانستند با فکر و اندیشه و منطق آنها مقابله کنند، با توسل به ترور آنها را از سر راه خود برداشتهاند و شهید مطهری از جمله این شخصیتهای برجسته بودند که در مقابله با افکار انحرافی و التقاطی نقش بی بدیلی داشتند. البته ساده لوحانه است که تصور شود صرفا یک گروهک انحرافی مثل فرقان ایشان را ترور کردند بی تردید پشت صحنه این گونه اقدامات تروریستی سرویسهای جاسوسی دشمنان انقلاب جهت دهی کرده اند.
حسینی خاطرنشان کرد: از ابتدای انقلاب اسلامی عده ای تلاش می کردند اسلامیت و ایرانیت را در مقابل هم قرار دهند و شهید مطهری با تالیف کتاب، سخنرانی و مناظرههای متعدد و برپایه استدلال و منطق بخوبی سست بودن ادعای معاندین را برملا کرد. استاد شهید همچنین در مقابل عده ای که بدنبال تحریف تاریخ و ایجاد دوگانه های نادرست بودند، نقش فعالی داشت. شهید مطهری در حوزههای گوناگون آثار ارزنده ای دارد به نحوی که امروز هم بعد از گذشت ۴۴ سال از شهادت ایشان همچنان قابل استفاده و بهره برداری هستند.
معاون رئیسجمهور، دانش آموزان را به مطالعه، تلاش و فعالیت مستمر فراخواند و آنرا رمز موفقیت مفاخر و اندیشمندان بزرگ دانست و اظهار داشت: انسانهای بزرگ و تاثیرگذاری مانند شهید مطهری در سایه پشتکار و زحمات فراوان توانسته اند در محیط پیرامون خود اثر بگذارند و آثار و فعالیتهایشان برکت پیدا کند به گونهای که هنوز نامشان زنده و جاویدان است و در آینده هم فراموش نمیشوند.
حسینی افزود: در قرآن کریم و آموزه های دینی بر ضرورت احترام به پدر و مادر و معلم تاکید شده است و شما دانش آموزان باید قدردان این نعمتهای بزرگ خدادادی باشید.
معاون پارلمانی رئیس جمهور اظهارداشت: شهید مطهری بخوبی با دردها و نیاز جامعه آشنا بود لذا با کنار گذاشتن شئونات ظاهری در میان جوانان و نوجوانان در مدارس و دانشگاهها حضور یافت و به شبهات و القائات وسوسه گران پاسخ داد.
حسینی خاطرنشان کرد: رهبر فرزانه انقلاب از اشراف کاملی نسبت به حوزه آموزش و پرورش برخوردار هستند و در ۱۲ اردیبهشت در دیدار معلمان نکاتی راهبردی مطرح کردند که دولت مصمم است تمام مطالبات و دستورات معظم له را جامه عمل بپوشاند.
دولت مردمی مطالبات منطقی و معقول فرهنگیان را با جدیت پیگیری میکند
معاون رئیس جمهور همچنین به مناسبت روز معلم و به دعوت مهدی عسکری نماینده کرج در مجلس شورای اسلامی در نشست صمیمی پرسش و پاسخ با جمعی از معلمان نمونه مقاطع مختلف تحصیلی استان البرز شرکت کرد. در این دیدار حسینی با تبریک روز معلم گفت: اینکه معلم باید فارغ البال و بدون دغدغه جدی معیشت سر کلاس درس حاضر شود سخن درستی است و دولت به مطالبات منطقی و به حقی معلمان عزیز توجه دارد و تاکنون کوشیده است که شرایط بهتری برای زندگی آنان فراهم شود.
معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: دولت مردمی در رسیدگی به مشکلات و نگرانی اقشار مختلف به ویژه فرهنگیان بدون کوتاهی تا جایی که امکان و توان داشته تلاش کرده است هرچند که هنوز مدعی نیستیم کاستیهایی وجود ندارد.
حسینی خاطرنشان کرد: تورم بالا طی چند سال متوالی، نبود رشد اقتصادی در دهه ۹۰، افزایش چندین برابری قیمت مسکن و افتخار وزیر راه وقت به اینکه حتی یک مسکن مهر را افتتاح نکرده است، تعلل در تکمیل پروژه های نیمه تمام حتی مواردی که پیشرفت فیزیکی بیش از ۹۰ درصد داشته است و نبود منابع لازم برای پرداخت حقوق کارکنان دولت در آغاز استقرار دولت سیزدهم موجب مشکلات انباشته فراوانی شده بود اما به رغم همه تنگناها و کمبودها، دولت سیزدهم با اعتقاد و باور به حل مشکلات تلاش بی وقفه ای برای بهبود شرایط و تعامل با سایر کشورهای جهان بویژه کشورهای همسایه آغاز کرد و در این مدت ضمن مدیریت امور جاری کشور، پروژه های بزرگ و طرح های نیمه تمام را در نقاط مختلف کشور به اجرا درآورد لذا مناسب است در کنار طرح مشکلات و مطالبات، منصفانه این اقدامات و واقعیتها را در نظر داشته باشیم.
معاون رئیس جمهور گفت: دولت مردمی مطالبات منطقی و معقول فرهنگیان را با جدیت پیگیری می کند و در این راستا نظام رتبه بندی معلمان را که بیش از یک دهه معطل مانده بود، به رغم تنگناهای اقتصادی به اجرا درآورد و مصمم است کاستیهای آن را در روند اجرایی اصلاح کند.
حسینی با تاکید بر نقش معلم در هدایت جامعه گفت: اکثر رهبران انقلاب اسلامی از جمله شهیدان رجایی و باهنر، بهشتی، مفتح و مطهری و نیز رهبر معظم انقلاب معلم موفق و مدرس عالی مرتبه و از نخبگان بودند و از بینش و دانش بالایی برخوردار بودند و با دلسوزی و حرکت مخلصانه توانستند هدایت جامعه به سمت تعالی را به درستی انجام دهند، حال این وضعیت را مقایسه کنید با سطح دانش سرکردگان آشوبهای پاییز گذشته که ادعای انقلاب داشتند!
معاون پارلمانی رئیسجمهور با تاکید بر اهمیت توجه به رفع دغدغهها و نگرانیهای معیشتی فرهنگیان و آرامش خاطر آنان گفت: باید شرایط مناسبی فراهم باشد تا معلمان با عشق و انگیزه بیشتر به تربیت و پرورش نونهالان و دانش آموزان بپردازند.
حسینی گفت : حضور دانش آموزان در مدرسه و فعالیت های مختلف فرهنگی و دینی تاثیر بسزایی در رشد و شکوفایی استعدادهای آنان دارد و از جمله آفات دوره کرونا و عدم تشکیل حضوری کلاسها و برگزار نشدن برنامه های دسته جمعی فرهنگی و تربیتی و حضور در فضای مجازی با زیان هایی که در کنار فواید دارد به روند تعلیم و تربیت خسارت و لطمه وارد کرد.
حسینی ارتباط صمیمی و نزدیک معلم و دانش آموز را حائز اهمیت دانست و گفت: معلم نقش مهمی در تعلیم و تربیت و تقویت باور ها و هویت دینی و ملی دانش آموز دارد همچنان که در دهه اول انقلاب با نقش آفرینی معلمان، دهها هزار دانش آموزبرای دفاع از اسلام و تمامیت ارضی کشور عازم جبهه ها شدند و با افتخار ۳۶ هزار شهید تقدیم کردند و امروز هم معلمان در خط مقدم و صف اول هدایت نسل جوان می توانند نقشآفرینی کنند.
معاون رئیس جمهور با اشاره به اهمیت دانشگاه فرهنگیان گفت: در آغاز دولت قبل فردی را برای ریاست این دانشگاه انتخاب کرده بودند که اعتقاد چندانی به آن نداشت در نتیجه شاهد اقدامات اساسی نبودیم اما امروز اهتمام ویژه ای به تقویت جایگاه این دانشگاه وجود دارد.
معاون پارلمانی رئیس جمهور با تاکید بر اهمیت امور پرورشی در مدارس گفت: کم توجهی هایی که در گذشته به این حوزه شده باید جبران شود ضمن اینکه فرهنگ متعالی ملت ایران از ظرفیت های بالایی در حوزه تعلیم و تربیت برخوردار است که نه تنها نیازی به اسناد وارداتی مثال سند ۲۰۳۰ نداریم بلکه می توانیم با ارائه اسنادی چون سند تحول در نظام تعلیم و تربیت الگویی برای سایر کشورها باشیم.
حسینی با اشاره به سخنان یکی از معلمان در خصوص ضرورت وجود صنف و اینکه فرهنگیان چگونه سخنان خود را به مسئولین برسانند، گفت: امروز دولت مردان گوش شنوایی برای شنیدن نقدها، مطالبات، پیشنهادات و راهکارهای اقشار مختلف جامعه دارند و فرهنگیان عزیز براحتی میتوانند از طریق رسانه، نمایندگان خود و مدیران آموزش و پرورش، پیشنهادات و انتقادات خود را به رئیس جمهور و سایر دولتمردان برسانند و دولت نیز آنها را مورد توجه قرار میدهد.
معاون رئیسجمهور تصریح کرد: متاسفانه در مواردی فعالیتهای صنفی به ابزار سیاسی در نیل به اهداف خاص تبدیل شده و بعضا عده ای با سوار شدن بر موج مطالبات به حق اقشار مختلف، خواستههای معقول را به انحراف کشانده و اغراض سیاسی خود را پیگیری کرده اند.
حسینی در خصوص اشکالات اجرای رتبه بندی معلمان گفت: بررسی و تعیین رتبه ۹۳۳ هزار معلم کار بسیار سنگینی است، ابتدا قرار بود در طول سه سال بررسی و ارزیابی صورت گیرد اما به یکباره تکلیف شد که در عرض سه ماه انجام شود، طبیعی است که اشکالاتی وجود داشته باشد اما با تأکیدات رئیس جمهور، مسئولان آموزش و پرورش به دنبال رفع مشکلات و کاستیها هستند.
در این مراسم مهدی عسگری نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی و مدیر کل آموزش و پرورش استان البرز در سخنانی با قدردانی از اهتمام معاون رئیس جمهور برای حضور در جمع معلمان استان البرز، گزارشی از وضعیت حوزه آموزش و پرورش استان را ارایه کرده و با بیان برخی از مطالبات و انتظارات فرهنگیان و حوزه آموزش و پرورش استان، خواستار پیگیری تحقق آن شدند.
در این دیدار صمیمی همچنین تعدادی از دبیران برگزیده استان توجه دولت سیزدهم به فرهنگیان را قابل توجه ارزیابی کرده و پیشنهادات خود در زمینه هایی مانند توجه به آموزش ضمن خدمت معلمان، محتوای کتب درسی متناسب با نیاز روز، هماهنگی اداره آموزش و پرورش با مدارس، توجه به پتانسیل بانوان، گزینش مدیران شایسته برای مدارس، بیمه و وام فرهنگیان، تجدید نظر در تعیین شاخص های رتبه بندی معلمان، توجه ویژه به دانشگاه فرهنگیان و تقویت فعالیتهای پرورشی را مطرح کردند.