تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۹

همدان- ایرنا- مدیرکل استاندارد همدان گفت: سازمان ملی استاندارد با نظارت و ارزیابی دقیق خود بر محصولات کشاورزی قصد کمک به تولید و صادرات محصولات را دارد و در این راستا حامی صادرات کشمش ملایر است.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از روابط عمومی اداره کل استاندارد استان همدان، "جعفر امیری‌پریان" اظهار داشت: سازمان ملی استاندارد، تنها مرجع رسمی در امر تایید و تمدید صلاحیت شرکت‌های بازرسی و آزمایشگاه‌های همکار است.

وی افزود: بر اساس وجود عدم انطباق‌های بحرانی در آزمایشگاه همکار مستقر در ملایر این آزمایشگاه به مدت سه ماه تعلیق و پس از رفع این عدم انطباق‌ها و طرح در کمیته مربوطه، رفع تعلیق شد.

مدیرکل استاندارد همدان بیان کرد: استانداردپذیری وظیفه ذاتی و ملی است که همه آحاد جامعه به جهت حمایت از کالای با کیفیت تولید داخل و رونق اقتصاد ملی، باید به آن توجه کنند.

امیری‌پریان تاکید کرد: مسئولان نیز از این قضیه مستثنی نیستند و باید از حرکت ملی ترویج استاندارد ایرانی، برای اعتلای اقتصاد کشور حمایت کنند، چرا که استاندارد نقطه عطف توسعه اقتصادی و کلید ورود به بازارهای جهانی است.

وی با بیان اینکه تمام کشورهای دنیا برای حفظ منافع در رقابت‌های بازارهای بین المللی، سعی می‌کنند تمام استانداردها را رعایت کنند، ادامه داد: امروزه ملاک رقابت‌ها، کیفیت است و این مهم جز در سایه رعایت استانداردها محقق نمی‌شود.

مدیرکل استاندارد همدان با تاکید بر اینکه استاندارد زبان مشترک بین تولیدکننده و مصرف کننده است، تاکید کرد: امروزه در مباحث بازاریابی، حرف اول را رضایت مشتری می‌زند و لازمه این مهم رعایت استانداردها است.

امیری‌پریان ادامه داد: هر مسئولی در جایگاه خود باید تلاشی مضاعف در راستای حفظ قداست نشان استاندارد داشته و در این راه قدم بردارد و به هیچ عنوان سلب اعتماد عمومی مردم به این نشان مقدس قابل پذیرش نیست و هر شخص در هر مقامی نباید کوچکترین خدشه‌ای به این مهم وارد کند.

وی خاطرنشان کرد: سازمان ملی استاندارد با نظارت و ارزیابی دقیق خود بر محصولات کشاورزی قصد کمک به تولید و صادرات محصولات با در نظر گرفتن استانداردها که معیاری حداقلی برای رعایت حداقل کیفیت‌ها است را دارد و اگر در این زمینه کوتاهی شود، نه تنها تولیدکنندگان بلکه محصولاتی که به عنوان محصول شاخص یک شهر شناخته می‌شوند و سال‌ها برای رسیدن به موفقیت در شناسایی آن به جامعه داخلی و بین المللی زحمت کشیده شده، آسیب می‌بینند.

مدیرکل استاندارد همدان با بیان اینکه تلاش سازمان ملی استاندارد جلوگیری از این دست آسیب‌ها است، یادآور شد: بر اساس قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، سازمان ملی استاندارد، تنها مرجع رسمی در امر تایید و تمدید صلاحیت شرکت‌های بازرسی و آزمایشگاه‌های همکار است.

امیری‌پریان گفت: پیرو برنامه‌های مراقبتی و دوره‌ای از آزمایشگاه‌های مستقر در همه استان‌ها، به منظور ارزیابی و پایش عملکرد آنان اقدام می‌شود و بر این اساس شهرستان ملایر در استان همدان نیز در زمره این پایش‌ها قرار دارد.

به گفته وی؛ در پایش و نظارت اداره کل استاندارد استان همدان بر آزمایشگاه مستقر در شهرستان ملایر، بنا بر وجود عدم انطباق‌های بحرانی، آزمایشگاه مستقر با تدبیری دقیق به مدت سه ماه تعلیق شد.

مدیرکل استاندارد همدان افزود: در این بازه زمانی نمونه‌های کشمش بدون هیچ وقفه‌ای در آزمایشگاه دیگر دارای صلاحیت در مدت زمان قانونی آزمون و گواهی تایید استاندارد برای صادرات صادر شده تا خللی برای صادرات کشمش ملایر پیش نیاید.

امیری‌پریان ادامه داد: آزمایشگاه مستقر در ملایر پس از رفع عدم انطباق‌ها و طرح در کمیته فنی آزمایشگاه‌های همکار، ۲۰ فروردین امسال با بازگشت به کار مجدد آزمایشگاه موافقت به عمل آمد.

امیری‌پریان یادآور شد: بدیهی است در راستای اعتلای کشور، رشد صادرات و حمایت از تولیدکنندگان، صادرکنندگان و مصرف کنندگان اداره کل استاندارد استان همدان از ارزیابی‌های دقیق خود کوتاه نخواهد آمد و دیدگاه بلندمدت توفیق در رسیدن به نتیجه مطلوب را فدای اهداف کوتاه مدت و دیدگاه‌های موقتی به قصد رسیدن به یک نتیجه غیرکارشناسی و تامین نظر مسئولان غیر متخصص نخواهد کرد.

به گزارش ایرنا؛ سالانه بیش از ۵۰ هزار تُن کشمش در شهرستان ملایر تولید و به کشورهای هدف صادر می‌شود.