تهران- ایرنا- سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی تهران از تشکیل شوراهای پژوهشی، آموزشی، پشتیبانی و فرهنگی در آینده نزدیک در جهاد تهران خبر داد و گفت: برای تبیین جایگاه اعضای هیات علمی در سازمان جهاد دانشگاهی تهران باید ساختارها و شوراها تقویت شود.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از سازمان جهاد دانشگاهی تهران، جواد پورکریمی در جلسه تجلیل از اعضای هیات علمی سازمان جهاد دانشگاهی تهران به‌ مناسبت بزرگداشت هفته معلم گفت: جواد پورکریمی، با تأکید بر اینکه هر عضو هیات علمی باید دستکم در یک شورا عضو باشد، اظهار داشت: یک بخش آن به کارگروه برمی‌گردد. برای اخذ تصمیم مناسب باید در کارگروه تصمیم‌سازی و ایده‌ای طرح شود.

جهاد دانشگاهی باید خودسازی کند تا به جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی برسد

سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی تهران با بیان اینکه جهاد دانشگاهی باید از سطح خودسازی آغاز کند تا بتواند به جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی برسد، تاکید کرد: برای داشتن درک درستی از مقام معلم باید در ابتدا به خودمان بپردازیم.

پورکریمی افزود: اگر در برهه‌ای از زمان فردی را می‌یابید که اثرگذار است، بی‌تردید از خودسازی آغاز کرده و ابتدا روی خودش کار کرده است. به‌عنوان مثال شهید مهدی رجب بیگی که از دانشجویان پیرو خط امام بود، در کتاب «می‌رویم تا خط امام بماند» که حاوی دست‌نوشته و با نگاهی زیبا و ادبی است می‌گوید «من معلم هستم اما نه معلمی که برای اثبات باسوادی خود بی‌سوادی دیگران را اثبات کنم» و ما باید با تأسی به شهیدان بزرگوار مانند شهید رجب بیگی در راه معلم بودن تلاش کنیم.

وی با اشاره به کتاب «جلوه‌های معلمی» استاد شهید مطهری و کتاب ارزشمند «منیه المریب» شهید ثانی که در خصوص ویژگی‌های معلم اشاه دارد به همه همکاران جهاد و اعضای هیات علمی مطالعه و البته عمل به این ویژگی‌ها را توصیه کردند.

جهاد دانشگاه تهران باید تعاملات بین‌المللی گسترده‌ای داشته باشد

وی با تأکید مجدد بر این‌که باید در جهاد دانشگاهی تهران ساختار تصمیم‌گیری طراحی و کامل شود، افزود: در این‌باره سطح تعاملات حایز اهمیت است، تعاملات در حد داخل جهاد دانشگاهی تهران یک آثاری، تعاملات گسترده‌تر و با دانشگاه تهران و دیگر دانشگاه‌ها یک میزان تأثیر، در سطح کلان‌تر با دستگاه‌های مختلف و حتی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی میزان تأثیرات متفاوت‌تری خواهد شد. لذا تعاملات بین المللی باید در دستور کار جهاد تهران قرار گیرد.

سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی تهران با بیان این‌که داشته‌ها و محصولات جهاد تهران در حدی است که این قابلیت را به این سازمان می‌دهد که در سطح بین‌الملل مطرح شود، افزود: جهاد دانشگاهی تهران برای رسیدن به این مرحله فاصله زیادی ندارد و می‌تواند دیالوگ بین‌المللی داشته باشد.

پورکریمی با اشاره به وجود نیروی انسانی و تأکید بر ضرورت استفاده از روش‌های آکادمیک، پژوهشی و حل مسأله در جهاد تهران، گفت: باید نوع نگاه، توقع و داشته‌های خودمان را از جهاد تهران افزایش دهیم، داشته‌ها باید هدف‌مند، روش‌مند و جهت‌مند باشند.

وی در ادامه بر ضرورت داشتن نگاه همدلانه و دوستانه مبتنی بر برنامه حرکت کردن گروه‌های مختلف تأکید کرد و افزود: باید نگاه انسجام‌بخشی در کل سازمان حاکم باشد اگر آموزش نیازمند پژوهش است انجام پژوهش با اعتماد و اطمینان به پژوهشکده مطالعات توسعه واگذار شود هم‌اکنون همکاری خوبی در حوزه مختلف ایجاد شده است که امید می‌رود به بقیه بخش‌ها تسری یاید و توسعه یابد.

تلاش همه اعضای هیات علمی برای دستیابی به دانش فنی

سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی تهران کسب دانش فنی، مالکیت مادی و معنوی از دانش فنی را فراتر از آیین‌نامه، بخشنامه و اجرا دانست و گفت: همه اعضای هیات علمی باید بکوشند تا به دانش فنی چه از طریق طرح داخلی، جهاد مرکزی و یا کارفرمایی دست یابند. سپس دانش فنی باید به سمت ساختاری برای تولید ثروت حرکت کند.

پورکریمی با تأکید بر این‌که اعضای هیات علمی باید نیم نگاهی هم به داخل جهاد داشته باشند، افزود: این‌که کجای فرآیند، ساختار و رفتار دچار اشکال است باید همواره تذکر داده شود، چگونگی رفتار، فرهنگ، جو حاکم و ارتباطات به‌طور مستمر رصد و اشکالات یادآوری شود.

اعضای هیات علمی به‌ عنوان مغز سازمان اهل فکر، تعامل، تدبر، نقد و نگاه موشکافانه باشند

وی با تأکید بر ضرورت وجود تلنگرهای دائمی در دنیای کنونی گفت: در غیر این صورت آدمی غرق در قدرت، ریاست، مکنت و ثروت و شهوت می‌شود همه اعضای هیات علمی باید به‌عنوان مغز سازمان اهل فکر، تعامل، تدبر، نقد و نگاه موشکافانه باشند. سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی تهران با اعتقاد به این‌که پژوهشگر از اعضای هیات علمی جدا نیست، خاطرنشان کرد: اگر اعضای هیات علمی و پژوهشگر را از جهاد دانشگاهی تهران بگیرند عملاً با بخش دولتی یا خصوصی که به نوعی کالایی تولید می کند و خدمات ارائه می‌کنند تفاوتی نخواهد داشت. تفاوت جهاد با سایر بخش ها تفاوت در دیدگاه و رویکرد ارزشی و انقلابی است.

پورکریمی هویت‌بخشی به اعضای هیات علمی را بخشی ناشی از سازمان و بخشی ناشی از خود اعضای هیات علمی برشمرد و افزود: باید اعضای هیات علمی نظم فکری و چارچوب منطقی منظمی در عین حال خلاقانه، نقادانه داشته باشند.