تهران- ایرنا- کتاب «قدرت ارتباطات در جنگ ترکیبی» نوشته «سپهر خلجی» به زودی وارد بازار نشر می‌شود.

به گزارش ایرنا، جنگ ترکیبی یکی از واژه‌هایی است که در دهه اخیر در ادبیات سیاسی کشور برجسته شده و پس از اغتشاشات پاییز ۱۴۰۱ نیز بیشتر مورد توجه کارشناسان و صاحب نظران قرار گرفته است.

سپهر خلجی با توجه با توجه به اهمیت موضوع با تألیف کتاب «قدرت ارتباطات در جنگ ترکیبی» که به زودی وارد بازار نشر می شود، موضوع جنگ ترکیبی را از زاویه جایگاه رسانه و تأثیر آن بر افکار عمومی مورد توجه قرار داده است.

این فعال رسانه ای با توجه به مسوولیت‌ها در سطوح مختلف حاکمیتی و همچنین به دلیل تجاربش در حوزه روابط عمومی و رسانه، شناخت جامع و دقیقی از عملکرد رسانه‌ها دارد و با کتابش به خوبی خواننده را با هر دو حوزه و ارتباطشان با هم آشنا می‌کند.

کتاب «قدرت ارتباطات در جنگ ترکیبی» در دو فصل نگاشته شده و خلجی با بیانی ساده در فصل اول به ارائه تعاریف و کلیات جنگ ترکیبی پرداخته و در فصل دوم نقش رسانه در نبرد ترکیبی را واکاوی می کند. این فصل بندی‌ها برای خواننده‌ای که آشنایی زیادی با این مفاهیم ندارد بسیار سودمند است.

نویسنده در مقدمه کتاب به جایگاه رسانه‌ها در جنگ ترکیبی اشاره کرده و نوشته است: «جنگ ترکیبی به عنوان نسل چهارم نبردها از مولفه‌هایی متفاوت برخوردار شده است که رسانه و ارتباطات یکی از کم هزینه‌ترین و در عین حال، دامنه‌دارترین و اثرگذارترین مولفه‌ها است. در عصر جدید دروازه‌بانان اطلاعاتی دچار تغییر شده‌اند، افکار عمومی به میدان نبرد رسانه تبدیل شده و اعتماد به عنوان یکی از مهم ترین مولفه‌های حیات اجتماعی مورد هدف قرار گرفته است.»

نگاهی به نظرات خلجی در مقدمه کتاب نشان می‌دهد که او آشنایی کامل از رسانه و نقش آن در جامعه دارد. وی سال‌های متمادی کار علمی و عملی در رسانه داشته و فعالیت‌ در بخش های رسانه ای، تجربه خوبی برایش به همراه داشته است.

تجربه اغتشاشات اخیر، بار دیگر اهمیت رسانه‌های رسمی و غیررسمی را یادآور شد و نشان داد رسانه ابزار موثری برای گروه‌های مختلف سیاسی برای جهت‌دهی به افکار عمومی است.

خلجی در مقدمه این کتاب همچنین با یادآوری اهمیت رسانه و سواد رسانه‌ای مردم، تاکید کرده است: «دولت‌ها تلاش می‌کنند با شیوه‌های گوناگون، از جمله افزایش سواد رسانه‌ای مردم خود را در برابر اثرات مخرب تهدیدهای ترکیبی متکی بر رسانه و ابزارهای ارتباطی محافظت کنند. فقدان شناخت الزامات، ویژگی‌ها و کارکردهای رسانه به معنای غفلت و نادیده گرفتن عرصه‌هایی است که دشمنان در آن سرمایه‌گذاری و عملیات می‌کنند و در نتیجه نیروهای دفاعی یا هجومی کشور در برابر آن قادر به اقدام قاطع، به هنگام و موثر نخواهند بود.»

اقدام به موقع خلجی در پرداختن به چنین موضوع کاربردی و حساسی جای تقدیر دارد. پردازش روان موضوع، نکته مهم دیگری است که اهمیت کتاب «قدرت ارتباطات در جنگ ترکیبی» را در شرایط فعلی کشور دوچندان می‌کند. تبیین و تحلیل چنین مفاهیمی در حال حاضر برای مردم جامعه اهمیت زیادی دارد و کتاب‌هایی از این دست، سهم به سزایی در آگاه‌سازی مردم خواهند داشت.

کتاب «قدرت ارتباطات در جنگ ترکیبی» توسط نشر دیدمان و ۱۲۶ صفحه در روزهای آینده وارد بازار نشر می شود.