تهران- ایرنا- یک کارشناس صنعت لوازم خانگی نسبت به رشد قارچ‌گونه شرکت‌های نامعتبر و غیر قابل اطمینان ارائه دهنده خدمات تعمیر و سرویس لوازم خانگی هشدار داد و خواستار آن شد که افراد بدون اعتنا به تماس‌های گرفته شده، در صورت لزوم خدمات مورد نیاز خود را از شرکت‌های مورد تایید وزارت صمت و سازمان حمایت دریافت کنند.

«احسان فدایی» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: این روزها معضلی که به شدت به چشم می‌خورد، رشد زیاد شرکت‌ها و مجموعه‌هایی است که در نبود نظارت و کنترل کافی دستگاه‌ها، با اطلاعاتی که از خانوارها با شگردهای مختلف به دست آورده‌اند به تماس با خانواده‌ها برای انجام تعمیرات یا سرویس‌های دوره‌ای لوازم خانگی می‌پردازند.

وی بیان داشت: این مجموعه‌های غیرمجاز با توجه به ارتباطاتی که از قبل داشتند، در حدود هشت سال گذشته به شکل قارچ گونه رشد کرده‌اند و دیتاها و اطلاعاتی را از مجموعه‌های تعمیرکاران لوازم خانگی گردآوری کردند.

این کارشناس صنعت لوازم خانگی ادامه داد: صاحبان این شرکت‌ها با صرف هزینه در بخش سئو (CEO) سایت‌های خود، جزو پنج گزینه اصلی در جست‌وجوی گوگل نمایش داده می‌شوند و افراد ناآگاه وقتی عبارت‌های کلی مثل «تعمیر لوازم خانگی» همراه با نام برند را در موتورهای جست‌وجوی اینترنتی وارد می‌کنند، با اسامی این شرکت‌ها مواجه شده و به تماس با آنها می‌پردازند.

به گزارش ایرنا، سئو مجموعه فعالیت‌هایی است که در طراحی سایت، تعیین استراتژی محتوایی و تولید محتوا انجام می‌گیرد تا جایگاه بهتری در نتایج جست‌وجوی اینترنتی کسب شود.

فدایی تصریح کرد: سوال اساسی دیگر این است که اینها با چه پشتوانه‌ای توانسته‌اند شماره‌های چهار یا پنج رقمی از مخابرات دریافت کنند؟ که در نتیجه مردم به اعتبار اینکه اینها شناسنامه دار هستند به آنها اعتماد می‌کنند.

وی اظهار داشت: این شرکت‌ها مطابق لیست‌هایی که در اختیار دارند، تعمیرات مشتریان خود را به تعمیرکاران مختلف می‌سپارند و حق دلالی و واسطه‌گری دریافت می‌کنند، این در حالی است که هیچ مشخص نیست آن تعمیرکار از صلاحیت فنی لازم برخوردار باشد و در موارد زیادی مشاهده شده که آسیب به لوازم خانگی وارد کرده و حتی در مواردی مشکلات امنیتی برای خانواده‌ها ایجاد کرده‌اند.

وی درباره چگونگی شکل گرفتن این لیست‌ها از سوی شرکت‌های یاد شده، گفت: گاهی اوقات اپراتورهایی که در این زمینه آموزش دیده‌اند، با تماس تصادفی و رندم با منازل مردم، طرف مقابل را تخلیه اطلاعاتی کرده و آمارهایی در خصوص لوازم خانگی مورد استفاده در منزل، تاریخ آخرین سرویس‌ها و تعمیرات و غیره به دست می‌آورند و این اطلاعات را در بازار به فروش می‌رسانند.

این کارشناس لوازم خانگی ادامه داد: همچنین در مواردی دیگر افرادی که در زمینه خدمات پس از فروش لوازم خانگی فعال بوده‌اند، به دلایلی همچون ورشکستگی شرکت، تعدیل نیرو و غیره از آن مجموعه جدا شده‌اند و حال با اهدافی همچون تسویه حساب شخصی، خراب کردن اعتبار برند مدنظر و غیره، اطلاعات موجود در شرکت‌ها را به بیرون منتقل کرده و منتشر می‌کنند.

وی تصریح کرد: بر این اساس به همه مردم و مصرف‌کنندگان لوازم خانگی توصیه می‌شود به صرف اینکه فرد یا شرکتی با شماره تلفن‌های منازل یا موبایل افراد تماس گرفته، از مشخصات محصولات مورد استفاده آنان اطلاع داشته باشد، فرارسیدن زمان سرویس دوره‌ای کالایی را یادآوری کند و غیره، نباید مورد اعتماد قرار بگیرند.

فدایی تاکید کرد: در این گونه موارد و نیاز به تعمیرات یا سرویس‌های دوره‌ای، افراد باید مراکز خدمات پس از فروش رسمی را از سایت‌ها و شرکت‌های معتبری که وزارت صمت یا سازمان حمایت مشخص کرده جست‌وجو کرده و به آنها مراجعه کنند.