به گزارش خبرنگار ایرنا، رضامراد صحرایی پیش از خطبههای نمازجمعه تهران اظهار داشت: آموزش و پرورش اگر قوی شود، ایران قوی و قویترین خواهد شد و انجام هر کار بزرگی در جامعه مسیر اصلی آن در آموزش و پرورش است.
وی ادامه داد: آموزش و پرورش در هر کشوری به عنوان دستگاه آیندهساز است و ما هر تصویری که برای آینده میخواهیم باید در آموزش و پرورش بسازیم، سیمای امروز آموزش و پرورش آینده ایران را نشان میدهد.
صحرایی با بیان اینکه مدرسه در آموزش و پرورش به عنوان یکی از مهمترین مکانهاست، تصریح کرد: اگر میخواهیم کشوری قوی داشته باشیم و برای داشتن ایران، آموزش و پرورش، مدرسه و معلم قوی باید به آموزش دانشآموزان بیشتر توجه کرد.
وی اضافه کرد: در آموزش و پرورش اقدامات خوبی انجام میشود و هر اتفاقی مهمی اگر میخواهیم در کشور رخ دهد باید آن موضوع از آموزش و پرورش شروع شود مساله پیشگیرانه و اقدامی عملیاتی خواهد بود.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: اگر در مسایل آسیبهای اجتماعی میخواهیم کشور را بیمه کنیم باید آن را از آموزش و پرورش شروع کنیم.
وی تصریح کرد: امروز پس از شیوه ویروس کرونا و برگزاری دورههای آموزش مجازی برای دانشآموزان باید بگوییم که چه برنامهای برای آینده این نسل که در فضای مجازی فعالیت داشتهاند درنظر داریم که البته هنوز برخی از دانشآموزان همچنان از این فضا استفاده میکنند که معتقدیم باید ساختارها، سازمانها، مدارس، برنامه درسی و معلمان را برای برنامهها و این ساختارها آماده کنیم.
نظام گزینشی معلمان باید متحول شود
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به در دست اقدام بودن برنامههای تحولی جدی در این وزارتخانه اظهارداشت: از مهمترین این برنامهها تربیت معلم است زیرا تربیت معلم به عنوان مهمترین وظیفه دستگاه حاکمیتی است و این یک مساله بسیار مهمی در عرصه آموزشی است.
وی با بیان اینکه باید نظام گزینشی معلمان به طور اساسی متحول شود، تصریح کرد: باید صلاحیت حرفهای، عمومی و تخصصی معلمان اصلاح شود و دانشگاه فرهنگیان به طور اساسی تقویت شود زیرا ما دانشگاه را در سالهای گذشته رها کرده بودیم، اگر دانشگاه فرهنگیان از روز تاسیس خروجی داشت امروز وضعیت آموزش و پرورش اینگونه نبود.
وی اضافه کرد: دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم باید خون تازه به آموزش و پرورش بدهند و معتقدیم در این مساله آسیب دیدیم به همین منظور در سال آینده کنکور اختصاصی تربیت معلم برگزار خواهیم کرد و دانشآموزان ممتاز را به روشهای خاص وارد این دانشگاه خواهیم کرد.
صحرایی معلمان را سرمایههای اصلی آموزش و پرورش دانست و گفت: سالها است که دورههای آموزشی حین خدمت برای معلمان برگزار نشده است به همین منظور برای ارتقای وضعیت و جایگاه معلمان برنامههای ویژهای داریم.
کمبود ۵۰ هزار مربی پرورشی داریم
صحرایی ادامه داد: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به جای اینکه به مدرسه تمرکز کنیم به اتاق وزیر تمرکز کردهایم. این سند تحت عنوان یک سند ملی است و همه باید برای اجرای آن به آموزش و پرورش کمک کنند تا آموزش و پرورش به مساله اول کشور تبدیل شود.
به گفته وی، با برنامههای عملیاتی و راهبردی که در دست اجراست تلاش خواهیم کرد که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در برنامه هفتم توسعه گنجانده شود.
وی با اشاره به اینکه برای موضوع مربی پرورشی توقع داریم در همه مدارس نیازمند مربی پرورشی این مربیان تامین شوند، اظهار داشت: امروز در تنگنای شدید معلم و نیروی انسانی هستیم و حجم وسیعی از بازنشستگی در وزارت آموزش و پرورش پیش بینی میشود اما در هر صورت باید درگیر مسایل جزیی نشویم.
وی اضافه کرد: مدرسه امروز مهمترین مساله ماست چگونه دشمنان کاری میکنند که مدرسه هراسی شود در حالی که دانشآموزان در مدرسه تربیت میشوند اما معتقدیم باید بیشتر به این موضوع توجه شود.
وی به کمبود ۵۰ هزار مربی و معاون پرورشی در مدارس نیز اشاره کرد و گفت: این موضوع باید در اولویت کارهای ما باشد چگونه مدرسهای با ۵۰۰ دانشآموز اما مربی و معلم پرورشی ندارد، این همه بودجه بجای هزینه در مدرسه صرف هزینه آسیبهای اجتماعی میشود.
۳۵۰ مدرسه با مساجد پیوند زده میشود
سرپرست وزارت آموزش و پرورش در ادامه به تفاهمنامه با شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: با کمک شهرداری تهران و وزارت آموزش و پرورش ۳۵۰ مدرسه با ۳۵۰ مسجد پیوند زده خواهد شد.
وی وضعیت سرانه مدارس را مناسب نداست و افزود: اگر آمار آن را بگویم حیرت میکنیم که معتقدم باید با کمک دولت برای این موضوع تلاش شود.
صحرایی در ادامه اظهار داشت: موضوع هویت ایرانی و اسلامی ما ارکانی دارد که تمام ارکان باید در آموزش و پرورش به آن توجه شود در صدر آنها دین اسلام جزیی از هویت ماست، حجاب و عفاف، حیا، حب وطن، ایران دوستی، پرچم، مقاومت و یاری ما جزء هویت ماست و آموزش پرورش باید برای این موضوع بجگند و این کار را خواهیم کرد.
وی ادامه داد: ما نمیتوانیم پاسخ رهبر معظم انقلاب را بدهیم که چرا ۱۲ سال عمر بچهها در دست ماست اما هنگام خروج هیچ مهارتی ندارند چرا باید دبیرستان به دالان دانشگاه تبدیل شود. باید برای تربیت نسل خوب کوتاهی نکنیم.