شیراز-ایرنا-معاون وزیر و رییس سازمان نهضت سوادآموزی کشور در جمع شورای معاونین آموزش و پرورش فارس گفت: توسعه و تعمیق سواد در بی‌سوادان باید مورد تأکید آموزش دهندگان قرار گیرد؛این از راهبردهای اصلی نهضت سوادآموزی است.

علیرضا عبدی روز شنبه در جمع اعضای شورای معاونین آموزش و پرورش فارس اظهار کرد: اتفاقا این راهبرد سواداموزی، در سفر سال ۱۳۸۷ رهبری به شیراز هم مورد تاکید ایشان بود.

معاون وزیر و رییس سازمان نهضت سوادآموزی کشور با اشاره به نقش مهم معلمی گفت: محتوا در همه جا ثابت است و این معلم است که اگر تلاش کند انسان سازی خواهد کرد و همین باعث شده که این شغل در زمره شغل انبیا باشد.
عبدی گفت: مساله اخلاق در آموزش دهنده و معلم بسیار مهم است چراکه این منجر خواهد شد تا نسبت به کار خود بسیار متعهد و دلسوز شود.
معاون وزیر و رییس سازمان نهضت سوادآموزی کشور به روز و هفته بزرگداشت مقام معلم اشاره کرد و گفت: اینکه یک روز یا یک هفته را در سال به روز معلم اختصاص دهیم و فقط در این روز و هفته، معلمان شاخص و نمونه را معرفی کنیم خطای راهبردی است.
عبدی گفت: معلمی یک جریان است و باید معلم و کارش در همه ایام سال معرفی و تقدیر شود.
معاون وزیر و رییس سازمان نهضت سوادآموزی کشور همچنین به مساله گزینش معلمی اشاره کرد و گفت: امسال در نظام گزینش معلمی تغییراتی خواهیم داشت و همه اینها در راستای جذب بهترین ها برای معلمی در حوزه‌های مختلف علمی و اعتقادی و ... در آموزش و پرورش هستیم.
عبدی گفت: در مساله سوادآموزی و آموزش سواد باید تکلیف محوری عمل کرد و این یعنی همه آحاد جامعه باید برای سوادآموزی تلاش کنند.
وی گفت: مساله سوادآموزی مساله‌ای نیست که برای انسان پایان پذیر باشد بلکه انسان باید در همه دوران زندگی اش به سوادآموزی بپردازد چراکه سوادآموزی دیگر صرفا آموزش خواندن و نوشتن نیست.
وی گفت: مصوبه ای در شورای پشتیبانی سواد کشور به تصویب رسیده که گام دوم سوادآموزی اجر شود و آن هم آموزش سواد در دیگر ابعاد انسان همچون عاطفی و اخلاقی است.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس نیز در این جلسه گفت: کار سوادآموزی کاری مهم است.

محمدخلیل عسکری گفت: مسئولین سوادآموزی در فارس توانسته اند از ظرفیت سایر نهادها با انعقاد تفاهم نامه های مختلف استفاده کنند.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: ۶۲هزار معلم کار آموزش به ۹۲۰ هزار دانش‌آموز را برعهده دارند.
عبدی گفت:در استان پهناور فارس دارای تنوع های مختلف فرهنگی و مذهبی داریم و بسیار هم مهاجرپذیر هست.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: همین مسایل باعث شده جذب و سازماندهی جامعه هدف سوادآموزی در استان فارس متفاوت با سایر استانها و دشوار باشد.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش فارس نیز در این جلسه گفت:در سال ۱۴۰۱ در وضعیت نیروی انسانی ده نفر در حوزه ستادی اداره کل و ۹۹ نفر در ادارات و ۳۵ نفر رابط و راهبر سواد اموزی در استان فارس مشغول به فعالیت هستند.
مجید احمدی گفت: در استان فارس تعداد ۲۶ هزار و پانصد نفر بیسواد در دوره های مختلف سوادآموزی، تحت پوشش آموزش‌های سواد قرار گرفته‌اند.
معاون سواد آموزی آموزش و پرورش فارس گفت: در مورد سوادآموزی اتباع خارجه و کمیساریا بیش از ۹۰درصد از سهمیه اختصاصی به استان را جذب و تحت پوشش سوادآموزی قرار داده ایم.
احمدی گفت: استان فارس استانی پهناور و گسترده است و همین گستردگی و پراکندگی منجر شده کار شناسایی و جذب بی سوادان به سختی انجام شود.
معاون سواد آموزی آموزش و پرورش فارس گفت: بیش از ۲۸۰۰ نفر آموزش دهنده سواد آموزی در استان فارس وجود دارند که کار آموزش به بیسوادان را برعهده دارند.