به گزارش خبرنگار ایرنا، هاشم داداشپور عصر شنبه در آیین آغازین همایش نکوداشت دانشآموختگان بینالمللی دانشگاههای کشور در شبستان حضرت زهرا (س) حرم حضرت معصومه در قم، نقش دانشآموختگان خارجی در تشویق هموطنان خود به تحصیل در دانشگاههای ایران را مورد توجه قرار داد و گفت: افرادی که در کشور صاحب علم مانند ایران حضور پیدا میکنند را روی چشم خود میگذاریم و کمک میکنیم که آگاهی و دانش خود را ارتقا دهند.
وی با اشاره به موضوع انتقال دانش و فناوری به دانشآموختگان افزود: کشور ایران طی سه دهه گذشته شرایط جدیدی را تجربه کرده و تلاش ما این است که دانشجویان بینالمللی را به حوزههای فناوری نزدیکتر کنیم.
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: هدف ما این است که دانشجویان کسب تجربه و فناوری کنند و بتوانند در انتقال آن موثر واقع شوند.
وی با تاکید بر اینکه رویکرد و جهتگیری بزرگی را برای خودمان ترسیم کردهایم گفت: قصد داریم طی سه تا چهار سال آینده حدود ۲۵۰ هزار دانشجوی خارجی را جذب کنیم و این تعداد عملا از حوزههای کشورهای اسلامی است.
داداشپور افزود: کشورهایی که از نظر جغرافیایی، اعتقادی، سیاسی و اجتماعی به ما نزدیکترند، بهترین افراد برای تحصیل در کشور هستند.
وی گفت: همه دانشآموختگان میتوانند از طریق تاسیس موسسه، در ابعاد گوناگون آموزشی، پژوهشی و علمی و فناوری نقش مهمی برای جذب دانشجو در ایران ایفا کنند.
رئیس سازمان امور دانشجویان در بخشی از سخنان خود با ذکر این نکته که موظف به احیای تمدن اسلامی در جهان اسلام هستیم گفت: اگر دانشجویی که در ایران تحصیل میکند، یکی از آرزوهایش، شکلگیری تمدن اسلامی نباشد به کار کوچکی بسنده کرده و آرمانهای اسلامی را جست و جو نکرده است.
وی ارتباط مستمر دانشآموختگان بینالمللی با دانشگاههای ایران را ضروری خواند و بیان داشت: در دنیا بحث همگراییهای علمی و منطقهای بسیار جدی است و دانش نیز عنصر حیاتی برای تحقق این امر به شمار میآید.
داداشپور خاطرنشان کرد: اندیشمندان سرشناس دنیا ارتباط خوبی با کشورهای صاحب نام علمی دارند البته برخی کشورها به صورت پراکنده شکل گرفتند و قدرت پیدا کردند که ارتباط آنها نیز با کشورهای شاخص است.
وی گفت: کشورهایی مانند ایران، چین و روسیه که به تازگی در زمینه علم و فناوری حرفهایی برای گفتن دارند، جزو قدرتهای نوظهور علمی هستند که ارتباطهایی در سطح جهانی برقرار میکنند.
معاون وزیر علوم اظهار کرد: آنچه که ما را از دیگران ممتاز میکند، فراتر از مرزها، وجود منطقهای به نام منطقه جغرافیایی اسلام است و باید تا میتوانیم مراکز علمی و پژوهشها و پژوهشگران به هم متصل شوند و همگرایی پیدا کنند، چرا که میخواهیم به شرایطی که اسلام برای ما در نظر گرفته، بازگردیم.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت شهر قم یادآور شد: در جهان اسلام، قم یکی از شهرهای مهم علمی است و با سایر شهرها تفاوت دارد.
داداشپور تصریح کرد: در نقاط زیادی از شهر قم، یک مرکز آموزش عالی یا مدرسه علمیه همچنین یک پژوهشکده، مرکز علمی و پژوهشگاه است.
وی گفت: نماد آموزش عالی، جامعه المصطفی العالمیه است که حدود ۳۸ هزار دانشجو از ۱۲۰ ملیت جهان در آن درس خواندهاند همچنین پژوهشگاهها، پژوهشکدهها، مراکز و گروههای پژوهشی بسیار متعددی در قم فعالیت میکنند.
رئیس سازمان امور دانشجویان وجود انتشارات علمی فرهنگی را از دیگر تفاوتهای قم با دیگر شهرهای مهم جهان اسلام ذکر کرد و افزود: وجود روحانیون و افرادی که با لباس روحانیت در قم رفتوآمد میکنند، باعث تفاوت این شهر با دیگر شهرها شده است.
وی گفت: لباس روحانیت نماد لباس پیامبر است و بر تَن افرادی که وارد حوزه فقه، اندیشه، کلام و فلسفه اسلامی شدند، قرار گرفته است.
نظاماسلامی برای مدیریت جامعه حرف تازهای دارد
رئیس دانشگاه قم نیز در این آیین اهمیت ارتباط عمیق دانشآموختگان با حوزه علمیه، اندیشههای ناب اسلامی و پرچمی که انقلاب اسلامی به اهتزار درآورده را مورد تاکید قرار داد و گفت: نظاماسلامی در اندیشه سیاسی همچنین برای مدیریت جامعه حرف تازهای برای بشر مطرح میکند.
حجتالاسلام احمدحسین شریفی ادامه داد: مهمترین دلیل مخالفتها با جمهوری اسلامی نیز همین است و بهرغم همه تهدیدها و تحریمها، به برکت این نظام که محصول یک انقلاب فرهنگی است، رشد و شتاب علمی کشور رتبه نخست دنیا را دارد.
وی گفت: به لطف مجاهدتهای مدیران علمی، جمهوری اسلامی نه تنها در حوزههای پزشکی، نانوفناوری و بیوفناوری و فناوری اطلاعات بلکه در علوم انسانی، قرائت اسلامی و الهی از این علوم ارائه داده است.
مدیر حرم حضرت معصومه (س) نیز با اشاره به زندگانی کریمه اهل بیت گفت: حضرت معصومه نه فقط در ایران اسلامی بلکه در جهان اسلام مانند خورشید میدرخشد، آثار و برکتهای هجرت، ایثار و مجاهدت این بانو به مرزهای قم و ایران محدود نیست.
حجتالاسلام صفر فلاحی افزود: آوازه این بانوی بزرگوار که یکی از نشانههای آن حضور دانشآموختگان کشورهای گوناگون بوده، مرزها را در نوردیده است.
وی همچنین یکی از بهترین روشها برای تربیت، آموزش و پرورش و فعال کردن و درخشیدن استعدادها را پیروی از سرمشق و الگو دانست گفت: الگو، مقتدا و اُسوه معرفی کردن از بهترین شیوههای آموزش است.
فلاحی حضرت معصومه را از زیباترین و شایستهترین سرمشقها برشمرد و بیان کرد: این بانوی بزرگوار در ولایتمداری و ظلمستیزی الگو و سرمشق ما است.
همایش نکوداشت دانشآموختگان بینالمللی فارغالتحصیل ۴۰ دانشگاه کشور با حضور دانشجویانی از ۱۹ ملیت جهان به میزبانی دانشگاه قم، تا ۱۸ اردیبهشت ماه جاری در قم ادامه دارد.
حاضران در این آیین که دانشجویانی از کشورهای افغانستان و عراق بیشترین تعداد آنها را تشکیل میدادند، در حالی که لباس ویژه فارغالتحصیلی بر تن داشتند، پس از قرائت و همخوانی سوگندنامه در فضای معنوی، مضجع شریف و نورانی حضرت معصومه (س) را غبارروبی کردند.