تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۲

قزوین - ایرنا - مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی قزوین گفت: واحدهای تولیدی مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی استان سال گذشته ۲۷۰ میلیون دلار کالا به وزن ۳۴۰ میلیون تن به خارج از کشور صادر کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «رضا صفاری» روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: در راستای توسعه صادرات غیرنفتی و با اجرای برنامه های حمایتی مانند توسعه خوشه های صادراتی، ایجاد کنسرسیوم های صادراتی و حمایت از شرکت های مدیریت صادرات سعی در بهبود صادرات واحدهای صنعتی داریم.

این مسوول همچنین گفت: شرکت های مدیریت صادرات با توجه به اینکه بنگاه های کوچک و متوسط برای حضور در بازارهای صادراتی آگاهی و توان کافی ندارند می توانند صدور محصولات این واحدها را تسهیل کنند.

وی افزود: اقلام عمده صادراتی از طریق واحدهای تولیدی شهرک های صنعتی استان قزوین شامل انواع کابل برق، مقاطع فولادی، مواد شیمیایی، شوینده ها، کشمش، مواد غذاییّ، لوازم خانگی، نایلون و نایلکس، منسوجات بوده است.

رئیس هیات مدیره شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین افزود: عمده خریداران کالاهای این شرکت ها کشورهای همسایه از جمله عراق، افغانستان، امارات متحده عربی، پاکستان، قطر، تایلند ،روسیه ،ترکیه و کشورهای CIS،هند،رومانی ،هلند،بلغارستان بودند که از مهم ترین بازارهای صادراتی صنایع کوچک و متوسط استان به شمار می روند.

صفاری تصریح کرد: مطالعه بازارهای هدف بصورت کلی و ارائه آن به واحدهای صنعتی جهت بهره برداری، کمک به تشکیل کنسرسیوم های صادراتی، کمک به ایجاد دفاتر و مراکز فروش کالا، پرداخت ۵۰ درصد از هزینه‌های حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی تا سقف ۲۵۰۰ میلیون ریال و تورهای صنعتی و تجاری خارجی و بازدید از نمایشگاه های خارجی به ازای هر نفر تا سقف ۶۰۰ میلیون ریال، پرداخت بیش از ۷۰ درصد از هزینه‌های آموزش مدیران بازرگانی و فروش شرکت‌ها و آشناسازی آنها با بازارهای بین‌المللی از جمله برنامه های حمایتی برای واحدهای تولیدی که با هدف صادرات فعالیت می کنند در دستور کار سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی قرار دارد.

هزار واحد تولیدی در شهرک های صنعتی استان قزوین دارای پروانه بهره برداری هستند.

استان قزوین علاوه بر یک شهر صنعتی دارای ۱۳ شهرک و ۶ ناحیه صنعتی است.