ارومیه - ایرنا - در حالیکه اکثر اقدامات لازم برای ساکن شدن خانوارهای آسیب دیده زلزله ۱۳ مهر خوی صورت گرفته و صاحبان ۳۰۰ واحد مسکونی هم در منازل ساکن شده‌اند در جبهه‌ای دیگر، عملیات فونداسیون بیش از یک هزار واحد زلزله‌زده هشتم بهمن این شهرستان هم به پایان رسید تا امیدبخش روزهای آتی برای اتمام این واحدها باشد.

به گزارش ایرنا، شهرستان خوی در شمال آذربایجان غربی طی کمتر از پنج ماه در نیمه دوم سال گذشته (مهر تا اسفند) شاهد وقوع سه زمین لرزه بالای ۵ ریشتر بود که اولین آنها در روز ۱۳ مهر اتفاق افتاد و موجب بروز خسارتی برای واحدهای مسکونی روستاهای بخش مرکزی و شهر خوی شد.

زلزله دوم روز ۲۸ دی اتفاق افتاد که در این حادثه نیز تعدادی از واحدهای مسکونی شهر خوی، فیرورق و روستاهای این بخش دچار خسارت شدند اما شدیدترین زمین لرزه که تنه به تنه ۶ ریشتر می‌زد، در روز هشتم بهمن رخ داد.

در حالیکه صاحبان واحدهای خسارت دیده زلزله ۲۸ دی مشغول عملیات آواربرداری منازل خود بودند، زمین لرزه ۵.۹ ریشتری در همان منطقه به وقوع پیوست و خسارت‌های به مراتب بیشتری را به بار آورد.

در این سه زمین لرزه، صدها واحد مسکونی در شهرهای خوی، فیرورق و روستاهای چند دهگانه این منطقه خسارت قابل توجهی دیدند و هزاران خانه روستایی و شهری هم دچار خسارت‌های به اصطلاح نیازمند تعمیر شدند.

یکی از نهادهایی که هم در زلزله ۱۳ مهر و هم هشتم بهمن پای کار بود و در این ۲ زمین لرزه، اقدامات اساسی برای بهسازی واحدهای مسکونی روستایی و شهری انجام داد، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است که در زلزله اول بیش از یک هزار و ۱۰۰ واحد و در زلزله دوم و سوم بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ واحد باید توسط این نهاد احداث می‌شد همچنین برای هزاران واحد تعمیری باید دستور کار تعمیرات صادر می‌شد تا این واحدها هم تسهیلات لازم را برای بازسازی و تعمیر دریافت کنند.

برای بررسی وضعیت اقدامات صورت گرفته در خصوص زلزله‌های ۱۳ مهر، ۲۸ دی و هشتم بهمن شهرستان، مهمان جعفر برزگر مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی شدیم تا با جزییات اقدامات انجام شده این نهاد در مناطق زلزله‌زده خوی بیشتر آشنا شویم.

ایرنا: از زلزله ۱۳ مهر خوی حدود هفت ماه گذشته است؛ بفرمایید چه اقداماتی در این خصوص انجام شده است؟

برزگر: همانطور که مستحضر هستید یک هزار و ۱۰۰ واحد احداثی در این زلزله در شهر خوی و روستاهای اطراف بخش مرکزی وجود داشت که تاکنون از این تعداد، عملیات اجرایی ۹۴۰ واحد شروع شده و صاحبان ۳۰۰ واحد مسکونی هم در خانه‌های جدید خود ساکن شده‌اند نقطه مهم این است که عملیات احداث برخی واحدها در این زلزله، در کمتر از سه ماه پایان یافت البته آن ۱۶۰ واحدی هم که هنوز باقی مانده مربوط به شهر خوی است.

ایرنا: علت باقی ماندن کار آن ۱۶۰ واحد چیست و چه کارهایی باید در این خصوص صورت گیرد؟

برزگر: ۱۶۰ واحدی که باقی مانده مربوط به شهر خوی است در این خصوص شاهدیم که روند صدور پروانه ساختمانی از سوی شهرداری کُند است البته اهالی بیشتر دنبال مشارکت کننده و بلندمرتبه سازی با تراکم زیاد هستند که امیدواریم با اعمال سیاست‌های تشویقی دولت شاهد شروع عملیات اجرایی آنها هم باشیم.

ایرنا: پایان عملیات اجرایی در این خصوص را چه زمانی تعیین کرده‌ و آیا اقدامات لازم در این خصوص صورت خواهد گرفت؟

برزگر: ما آخر خرداد امسال را پایان عملیات اجرایی اعلام کرده‌ایم و تاکنون هم پیشرفت عملیات اجرایی در این حوزه بسیار خوب بوده است.

محورهایی برنامه ریزی کردیم که تا آخر خرداد انجام شود و پرونده بازسازی واحدهای زلزله زده ۱۳ مهر بسته شود در این میان نیازمند مشارکت بانک‌های عامل هستیم.

بانک‌ها ۶۰ میلیون تسهیلات بلاعوض کمک دولت به زلزله زدگان را پرداخت کرده‌اند ولی نیازمند آزادسازی مراحل دوم و سوم تسهیلات ساخت مسکن از سوی بانک‌ها هستیم که در این صورت تا آخر خرداد قطع یقین شاهد اتمام بازسازی خواهیم بود. تا پایان خرداد امسال، عملیات اجرایی واحدهای مسکونی آسیب دیده از زلزله ۱۳ مهر در خوی به اتمام خواهد رسید.

ایرنا: در مورد زلزله هشتم بهمن و اقداماتی که در این خصوص انجام شده هم توضیح دهید؟

برزگر: در زلزله هشتم بهمن، ۲ هزار و ۱۲۰ واحد نیازمند احداث و ۱۱ هزار و ۱۰۰ واحد تعمیری در شهرستان خوی شناسایی شد که با حمایت و پیگیری استاندار آذربایجان غربی و تامین منابع، ۵۰ درصد تخصیص اعتبارات و تسهیلات مصوب هیات دولت در این خصوص محقق شده است.

از مجموع ۲ هزار و ۱۲۰ واحد، یک هزار و هفت واحد شروع عملیات داشته‌اند و این نشان می‌دهد که در مدت سه ماه بیش از ۵۰ درصد عملیات اجرایی ساخت منازل شروع و بیش از یک هزار و ۵۳۷ واحد نیز پی کنی شده‌اند.

همچنین در بیش از یک هزار واحد اجرای فونداسیون به اتمام رسیده البته صاحبان ۶ واحد اکنون در منازل جدید خود ساکن هستند.

ایرنا: در مورد تسهیلاتی که به این واحدها داده می‌شود، چه اقداماتی صورت گرفته است؟

برزگر: برای کمک به واحدهای احداثی، تامین میلگرد، سیمان و ماسه بدون مشکل در منطقه توزیع شد و با توجه به تسهیلات اولیه‌ای که داده شد، روند خوبی را در اجرای کارهای ساختمانی شاهد هستیم.

برای ۲۴ هزار واحد در زلزله هشتم بهمن به نسبت میزان خسارت دستور کار تعمیر هم صادر شده است.

روند بازسازی در مناطق روستایی از وضعیت خوبی برخوردار است، در شهر خوی روند صدور پروانه ساختمانی کمی کُند است ولی با توجه به قول مساعد شهردار خوی و نظام مهندسی امیدواریم سرعت در این بخش هم افزایش یابد.

در زلزله هشتم بهمن همه متقاضی‌ها به ویژه واحدهای احداثی را به بانک معرفی کرده‌ایم؛ منتظر شروع انعقاد قرارداد و واریزی‌ تسهیلات هستیم و در این خصوص به همکاری بانک‌ها نیاز داریم. برای ۲۴ هزار واحد مسکونی در زلزله هشتم بهمن امسال، دستور کار تعمیر صادر شده است.

ایرنا: کدام بانک‌ها باید تسهیلات ارائه کنند و کدامیک همکاری بیشتری در این خصوص داشته‌اند؟

برزگر: بانک‌های رفاه، ملت، تجارت و مسکن، بانک‌های عامل در این بخش هستند که بانک رفاه در این خصوص پیشرو بوده است.

از مدیران عامل بانک‌ها تقاضا دارم که در پرداخت تسهیلات تسریع داشته باشند زیرا مردم منتظر پرداخت تسهیلات برای انجام کارها هستند.

از پست بانک هم در خصوص ارائه خدمات در زلزله ۱۳ مهر سال گذشته قدردانی می‌کنم چرا که در چهار روستا از محل مشارکت پست بانک، پرداخت تسهیلات به موقع اتفاق افتاد و در همان اوایل پس از زلزله، از شرایط بحرانی خارج شدیم.

ایرنا: وضعیت مقاوم سازی در خوی در چه حدی است و چه اقداماتی در این خصوص صورت گرفته است؟

برزگر: موضوع مقاوم سازی در آذربایجان غربی از سال ۱۳۸۴ آغاز شده و در شهرستان خوی هم از ۲۸ هزار واحد ۱۵ هزار واحد مقاوم شده است.

حدود ۱۳ هزار واحد باقی مانده که صاحبان آنها باید برای مقاوم سازی به بنیاد مسکن مراجعه کنند.

در زلزله‌های اخیر، هیچ واحدی که توسط بنیاد مسکن آذربایجان غربی در روستاها مقاوم سازی شده بود، خسارت سازه‌ای ندید؛ فقط در شهر فیرورق آنهایی که آسیب دیده بودند، تسهیلات را از بنیاد گرفته بودند ولی نظارت بر ساخت آنها بر عهده نظام مهندسی بود.