تهران- ایرنا- قائم‌مقام فرهنگی رسانه ملی گفت: وقتی که شخصی عمر خود را برای نوشتن کتاب گذاشته چرا نباید به اندازه یک ورزشکار یا هنرمند از آنتن سهم داشته باشد، این وظیفه رسانه ملی است که به او و دیگر نویسندگان و نخبگان فرصت دسترسی به آنتن رسانه ملی بدهد.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، وحید جلیلی در آستانه برپایی سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب در جلسه اعضای شورای مدیران معاونت سیما که در محل برگزاری این دوره از نمایشگاه در مصلی امام خمینی (ره) تهران برگزار شد، با بیان اینکه بیش از ۵۰ گروه برنامه ساز در شبکه های سیما وجود دارد، افزود: دسترسی نویسندگان و نخبگان به آنتن رسانه ملی، شوقی در اهالی فرهنگ و نخبگان کشور ایجاد می کند و سم پاشی دشمنان نظام را هم خنثی می کند.

وی با بیان اینکه به عنوان یک مدیر فرهنگی باید با فهم دقیقِ فرصت نمایشگاه بین المللی کتاب به عنوان بزرگ ترین همایش فرهنگی کشور، همت و ابتکار به خرج بدهیم تا از این فرصت در کل سال بهره ببریم، خاطرنشان کرد: خدا را شکر که باز فرصتی فراهم شد در این همایش عظیم، پرشکوه و پرافتخار فرهنگی جمهوری اسلامی حضور پیدا کنیم.

دبیر ستاد تحول رسانه ملی گفت: تعریف مدیر فرهنگی در خیلی از مقاطع و سطوح در کشور این بوده است که باید شناخت خوبی نسبت به تهدیدها، آسیب ها، بحران ها و نابسامانی ها داشته باشد و با حساسیت بالا، تهدیدها را رصد و رفع کند. بدون این که بخواهیم این وجه از مدیریت فرهنگی را نفی کنیم ولی تعریف درست تر از مدیر فرهنگی این است که فرصت ها را درست شناسایی و استحصال کند و استفاده حداکثری از آن ها داشته باشد.

جلیلی خاطرنشان کرد: در جمهوری اسلامی به برکت انقلاب اسلامی و آرمان های بزرگ آن، در چند دهه گذشته فرصت های بسیار بزرگی فراهم شده است که اگر دلبستگان به آرمان های انقلاب اسلامی از این فرصت های عظیم در آن اندازه ای که هست و به شکل در خور استفاده کنند امکان جهش تمدنی برای ملت ما فراهم می شود.

قائم مقام فرهنگی سازمان صداوسیما خاطرنشان کرد: جای دریغ است بعضی اوقات کسانی از این فرصت های مغتنم و بعضا بی نظیر در کشور استفاده می کنند اما آن را برخلاف آرمان های انقلاب به کار می گیرند. مثل فرصتی که جمهوری اسلامی در حوزه سینما، برای سینما و سینماگر ایجاد کرد.

جبلی ادامه داد: از ابتدای انقلاب نسبت به اکران فیلم های بیگانه و خارجی، در سینماها محدودیت های جدی اعمال شد و فضایی را فراهم کرد که فیلم سازان داخلی بدون رقابت با فیلم های هندی، آمریکایی، اروپایی و ... بتوانند به مخاطبان خود دسترسی پیدا کنند که این فرصت در هیچ کشوری شاید فراهم نشده بود. نتیجه این سیاست، بالندگی سینمای ایران از جهات فنی، تکنیکی و رسیدن به جایگاه ۱۰ تا ۱۵ کشور برتر جهان است.

وی تصریح کرد: عده ای از همین فرصت مغتنم و بی نظیری که نظام ایجاد کرده بود استفاده کردند و آن را علیه جمهوری اسلامی به کار گرفتند. جای دریغ است وقتی برخی معاندان از این فرصت ها استفاده می کنند، مدیران فرهنگی جمهوری اسلامی به این فرصت ها، پتانسیل ها و ظرفیت های عظیم، کم اعتنایی کنند.

قائم مقام فرهنگی سازمان صداوسیما ادامه داد: نمایشگاه کتاب به عنوان بزرگترین همایش فرهنگی کشور به سبب حضور بیش از هزار ناشر و ارتباط ایشان با ده ها و صدها نخبه، فرهیخته و تولید کننده فرهنگی در طی سال، برای رسانه از هر جهت فرصت است که با فعالان با همت، خلاق و مولد فرهنگ ارتباط برقرار کند.

وی خاطرنشان کرد: ده ها هزار مولف، نویسنده و مترجم در نمایشگاه بین المللی کتاب حضور پیدا می کنند و ما به عنوان مدیر فرهنگی وظیفه داریم از این فرصت، مبتکرانه استفاده کنیم. در کنار این افراد چند میلیون نفر از اقشار مختلف مردم از نمایشگاه بازدید می کنند و چنین جمعیت فرهیخته و علاقه مند به کتاب در کمتر جایی نمونه دارد.

جلیلی تاکید کرد: در حالی که در اوج تحریم ها، جنگ اقتصادی، روانی و تبلیغاتی آمریکا و غرب این گونه القاء می کنند که ایران مایوس و بی تحرک است، با چنین جشن عظیم، پرشکوه و پرجمعیت فرهنگی و مردمی ـ نخبگانی در ام القرای جهان اسلام مواجه می شویم که باید آن را به رخ همه جهان بکشیم.

وی ادامه داد: همان طورکه مقام معظم رهبری همواره به «عمل به هنگام و به اندازه» توصیه کرده اند، ما اهالی رسانه هم باید متناسب با اهمیت و اندازه از ظرفیت های این نمایشگاه استفاده حداکثری کنیم.

قائم مقام رسانه ملی ادامه داد: نظام ما نظام ولایت فقیه است و ولایت فقیه یعنی ولایت فهم، ولایت فرهنگ، ولایت معرفت. وقتی معجزه پیامبر اکرم (ص) و کتاب آسمانی ما قرآن کریم است یعنی همه دعوت به خواندن شده اند و سبک زندگی ما هم با قرآن و کتاب آسمانی ممزوج شده است.

جلیلی ابراز امیدواری کرد: این دغدغه در همه سطوح جریان پیدا کند و همه در رسانه از مدیر گروه، تهیه کننده، برنامه ساز، کارشناس تا مجری فهم و همت و ابتکار لازم را برای روایت و بازنمایی این همایش و جشن بی نظیر فرهنگی - تمدنی به کار بگیرند.

معاون سیما هم در این نشست با اشاره به اهمیت برپایی نمایشگاه بین المللی کتاب و حضور بیش از ۳ میلیون بازدید کننده آن، به شبکه های سیما ماموریت داد تا به صورت خلاقانه و هنرمندانه به بازنمایی ابعاد مختلف این رویداد فرهنگی بپردازند و برخی از برنامه های زنده خود را از محل نمایشگاه روی آنتن ببرند.

برمهانی تصریح کرد: پوشش رسانه ای اخبار نمایشگاه به صورت روزانه و لحظه ای موجب خواهد شد تا مردم در جریان اخبار مربوط به بزرگترین گردهمایی دوستداران کتاب قرار بگیرند.

در این نشست مجید صحاف مدیر کمیته روابط عمومی و تبلیغات سی‌ و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گزارشی از اقدامات این رویداد فرهگی ارائه کرد.

همچنین در ادامه این نشست برخی از مدیران شبکه های سیما و اعضای شورای مدیران این معاونت، پیشنهادهای رسانه ای خود را مطرح کردند.

سی و چهارمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب از ۲۰ اردیبهشت ماه در مصلی تهران برگزار می شود. همچنین سال گذشته شبکه های سیما حدود ۵۹ ساعت به پوشش اخبار سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب پرداختند.