مشهد- ایرنا- رییس انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات گفت: گفت و گو در جایی رخ می دهد که قدرت پذیرفتن دیگری وجود داشته باشد و تفاوت ها به رسمیت شناخته شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر هادی خانیکی شامگاه یکشنبه در نشستی با عنوان "در جهان گفت و گو" که در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دکتر علی شریعتی در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد افزود: ناتوانی و نداشتن مهارت گفت و گو یکی از مسایل جامعه ایرانی در سطح فردی است.

وی ادامه داد:من در کتاب "اندیشه پیشرفت و تحولات جدید جامعه ایران" استدلال کرده ام که گفت و گو هم مسأله و هم راه حل برای جامعه ایرانی است.
رییس انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات گفت:گفت و گو مسأله است از این نظر که دامانش به سیاست آلوده شده و هر زمان حرف از گفت و گو می‌زنیم صلح و سازش معنا می شود اما همین پدیده گفت و گو راه حل نیز هست از این منظر که گفت و گو سبب ایجاد تحولات می شود.

مدیر گروه ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی گفت:دنیای ارتباطات به طور عام و روزنامه نگاری به طور خاص در زمینه گفت و گو و ارتباطات بسیار کمک کننده است چرا که سبب می شود نسبت به مسایلی که در جامعه رخ می دهد شنواتر و گویاتر عمل کنیم و آنها را به درستی انتقال دهیم.

خانیکی افزود: روزنامه نگاری و روابط عمومی قبل از انقلاب، کشتی بدون لنگر و بدون بهرمندی از دانش روزنامه نگاری بود اما بعد از انقلاب تبدیل به رشته ای دانشگاهی با چند گرایش و واحدهای درسی متعدد و مستقل شد

وی اضافه کرد:شاید علت این امر این بود که از اولین نیازهای انقلاب اسلامی ایران برقراری ارتباط با جوامع دیگر بود که لازمه این امر دانش روابط عمومی و روزنامه نگاری و اصول تئوری و نظری خبر نویسی است.

رییس انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات با بیان این که مهمترین مسوولیت ارتباطات، پیوند رابطه منقطع بین آکادمی و حوزه های حرفه ای و مهارتی است افزود: حرفه ای بودن در سطح علمی روزنامه نگاری به تنهایی کافی نیست و نیازمند سطح نظری و علمی است چرا که این ۲ به عنوان عناصر و عواملی هستند که توان ارتباطی را افزایش می دهند و قدرت گفت و گو را بالا می‌برند.

خانیکی افزود: ارتباطات فقط روزنامه نگاری نیست بلکه قُل دوم آن روابط عمومی است چرا که روابط عمومی جزء نقش آفرینان در صنعت و نظام اقتصادی است و سبب تحولات اقتصادی و صنعتی در بخش خصوصی مقابل بخش دولتی می شود و لذا توجه به این امر بسیار مهم است.

وی با بیان این که از دیگر عوامل مهم در ارتباطات، شکل گیری جامعه شبکه ای است افزود: فشردگی زمان، مکان و فضاها از جمله الزامات این جامعه شبکه ای شده است.

مدیر گروه ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: امروزه دیگر همانند گذشته مرزهای بلند بین جامعه شناسی و ارتباطات، تاریخ و ارتباطات و معماری و شهرسازی و ارتباطات وجود ندارد و اکنون دوران زیستن میان رشته ای و ارتباطات است.

خانیکی افزود: ۲ عامل قدرت و جامعه مدنی، در توسعه یافتگی یا توسعه نیافتگی مطبوعات در ایران موثر به شمار می رود و توسعه یافتگی یا توسعه نیافتگی مطبوعات ایران را باید در ساختار اجتماعی فهمید.

وی ادامه داد:خراسان، دارای فرهنگی غنی و ارزنده است که میراث فرهنگی و ادبی آن در حوزه ارتباط باید بازیابی و سبب رشد و تعالی ارتباطات در زمان کنونی شود.

او اضافه کرد: خراسان و به ویژه مشهد از دوران مشروطه تا انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگ و ارتباطات و در تربیت افراد مشهور و سرشناسی همچون ملک الشعرای بهار، مجید تهرانیان و کاظم معتمدنژاد نقش داشته است که در اعتلای امر روزنامه نگاری و ارتباطات باید از آن بهره جست.