تهران- ایرنا- دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا با نزدیک شدن به مهلت سیاست اخراج مهاجران موسوم به «عنوان ۴۲ » با چالش نحوه مدیریت بحران مهاجرت دست و پنجه نرم می‌کند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، روزنامه واشنگتن تایمز نوشت: بر خلاف ادعای الخاندرو مایورکاس وزیر امنیت داخلی آمریکا که می گوید دولت بایدن آماده مدیریت موج جدید مهاجرت است، شواهد نشان می دهد اوضاع در مرز جنوبی آمریکا بشدت وخیم است.

مقامات گشت مرزی می گویند تعداد مهاجران مرز آمریکا- مکزیک در حال افزایش است و فقط در یک هفته گذشته تقریبا ۵۵ هزار مهاجر غیرقانونی دستگیر شده اند. ماموران همچنین دستکم ۱۸ هزار نفر دیگر را شناسایی کرده اند که مخفیانه موفق به فرار شده اند.

واشنگتن تایمز با اشاره به این که آمار افراد بازداشت شده و کسانی که موفق شده اند از دست ماموران مرزی فرار کنند نسبت به حتی همین یک ماه پیش افزایش یافته است، افزود: همزمان، بازرس کل امنیت داخلی آمریکا اواخر هفته گذشته گزارش جدیدی را منتشر کرد و گفت که این وزارتخانه در حال حاضر تحت فشار شدید قرار دارد و اوضاع را «ناپایدار» توصیف کرد.

این هشدارها در حالی مطرح شده که تنها چند روز بیشتر تا پایان اختیارات دولت برای اخراج مهاجران غیرقانونی تحت عنوان ۴۲ باقی نمانده است. عنوان ۴۲ در دوران همه گیری کرونا به دولت اجازه می داد تا از بروز فاجعه در بحران مرزی جلوگیری کند. مهلت عنوان ۴۲ در روز پنجشنبه (۲۱ اردیبهشت) منقضی می شود و در کنار آن همه اختیارات اضطراری دوران همه گیری دولت به پایان می رسد.

وزیر امنیت داخلی بایدن روز یکشنبه در برنامه «فیس د نیشن» شبکه سی بی اس مدعی شد که تیم او آماده اتفاقات بعدی است. وی به اعزام هزار و ۵۰۰ سرباز به مرز جنوبی و استقبال از تاسیس مراکزی در آمریکای لاتین برای تغییر شکل هجوم مهاجرانی که به سمت شمال حرکت می کنند، اشاره کرد.

اما حتی برخی از اعضای اصلی حزب دموکرات از جمله کریستین سینما سناتور آمریکایی نیز گفته اند بر خلاف این ادعا، وزارت امنیت داخلی آمادگی مدیریت سیل مهاجران را ندارد.

وی در برنامه سی بی اس گفت دولت بایدن دو سال مهلت داشت اما اقدامی نکرد.

این سناتور هم حزبی بایدن همچنین ادعاهای وزیر بایدن درباره آمادگی برای مدیریت مهاجران را زیر سوال برد و گفت مراکزی که وی به آنها اشاره می کند و اولین آنها در کلمبیا ساخته شده هنوز فعال نیستند و چند هفته طول می کشد تا فعالیت خود را آغاز کنند، همچنین اعزام هزار و ۵۰۰ نیرو برای دو هزار مایل مرز مشترک با مکزیک، ناچیز است.

این سناتور ایالت آریزونا همچنین دولت بایدن را به پنهان کاری درباره اقداماتش در ایالت های مرزی متهم کرد و گفت من اطلاعات می خواهم ولی آن را دریافت نمی کنم.

واشنگتن تایمز نوشت، اظهارات مایورکاس که از اشاره به بحران مرزی خودداری می کند از سوی هزاران مهاجری که به ویژه از کشور ونزوئلا به مرز آمریکا هجوم آورده اند به چالش کشیده شده است.

بخش گشت مرزی دره ریو گراند در جنوب غربی آمریکا، جایی که مایورکاس روز جمعه در آنجا بود، گزارش داده که دوهزار و ۵۰۰ مهاجر را فقط در صبح همان روز بازداشت کرده که بیشتر آنها ونزوئلایی بوده اند.

به نوشته واشنگتن تایمز، گزارش ارزیابی بازرس کل مرزی که اواخر هفته گذشته منتشر شد، نشان می دهد که وزارت امنیت داخلی درباره دامنه مشکلات خود در مرز جنوبی پنهان کاری می کند.

ماموران به بازرسان گفته اند که وقتی مقام های بلندپایه برای بازدید و بررسی اوضاع در مرز می‌آیند، گشت مرزی کارکنان خود را تقویت می‌کند و مهاجران را به بیرون از مرز می‌فرستد اما پس از پایان بازدید، مهاجران را برمی‌گرداند.

بازرس کل همچنین گفت واقعیت این است که ماموران مرزی بیشتر از ظرفیت خود مجبور به کار هستند و از وجود هرج مرج ناامید هستند.

وی همچنین گفت اداره مهاجرت و گمرک آمریکا (که زیرنظر وزارت امنیت داخلی کار می کند) آنقدر سرگرم رسیدگی به آشفتگی مرزی است که نتوانسته بسیاری از مهاجران غیرقانونی در خاک آمریکا را بازداشت و اخراج کند.

نیروهای این اداره در سال مالی ۲۰۱۹ در جریان افزایش مهاجرت مرزی در دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا ۹۲ هزار و ۱۰۸ مهاجر را با محکومیت جنایی دستگیر کرد. اما همین نیروها در ۷ ماه نخست سال ۲۰۲۲ تنها ۱۸ هزار و ۱۷۳ نفر را به دلیل اقدامات مجرمانه بازداشت کردند.